Beagle-erfarenheter?

A

acke

Jag har fått på hjärnan att jag vill ha en beagle (min älskade hund dog i midsomras o jag börjar sakna tassandet hemma igen), och plötsligt får jag ett erbjudande om att överta en som inte duger som jakthund längre (jagar hellre löptik :-). Men jag vet eg ingenting om den rasen, vet ni? Fäller de mycket, hur är de i psyket, hur mkt motion behöver de, är de lätt- eller svårdresserade, hur gamla blir de osv?
 
hehe...

gissa vad jag tycker om den rasen!

:love: :love: :love:

har en beegular hemma! hon ligger och sover i fåtöljen bakom mig just nu! :love: :)

bara det avslöjar ju en del om rasen... hehe... lite egotrippade... LITE svårdresserade(fast det varierar ju från hund till hund självklart!) bland de mest lättskötta rasen ang päls egentligen! fäller inte överdrivet mkt.

tycker att alla hundar ska få springa lösa i skogen minst en timme varje dag, detta mår beaglar bäst av också! Vår är alltid med hästarna och mig när jag rider! dom e jättebra på det sättet! de har ju kraften att orka pga aveln för jakt men de blir ju absolut inte hyper om de inte får vara ute och springa varje dag!

Vår gullhund hade ju lite jakt kvar i sig ändå i början, men det var inga problem att få bort det! (man vill ju ha dem lösa när man rider) när vi såg en hare eller nåt så fick vi bara ta en galopp, då kör ju hunden efter i full fräs och skiter i haren för att den vill ju hellre hålla sig till flocken. så e det ändå inte så ofta som vi ser harar och liknande i skogen, och när vi ser dem och rådjur och sånt så bryr hon sig inte iaf nuförtiden!

väldigt skönt!

farmor och farfar hade tre beaglar när farsan var liten, och de hade de bara inne på sin hundgård... :( gick väl ut med dom i koppel lite då och då... sånt tycker jag är rätt taskigt. det var ju bara en hundgård som ramade in deras trädgård runt huset också... inte så stort.

min farbror har också två beaglar så, sen har han dem till jakt ibland. tycker lite synd om dem. hur kul e det att bara vara inne på en liten hundgård hela dagarna? :crazy:

och alltid koppel när de väl går ut!

sånt kan man tyvärr se rätt mkt av med beaglar, folk orkar inte träna dem och så går de med sele eller strypkoppel och OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOar...

de är dom rätt bra på!!!(oooandet alltså, karaktäristiskt!)

de skäller liksom inte som andra hundar, de ylar mest!

de blir oftast runt 15 år gamla.

beaglar och labradorer är de raser som har lättast för att äta ihjäl sig! så se upp med det!det e ju svårt för många att inte ge dem diverse kakor när de är så otroligt söta också!(bland annat mina släktingar...dock inte de som har beaglar själv! men mormor och morfar är ju orsaken till diverse veterinärbesök...:crazy:)

kolla också om hunden har/haft cherryeye, det e lite småvanligt bland beaglar. tredje ögonlocket sväller upp och ser ut som ett körsbär som täcker en stor bit av ögat, man kan i milda fall massera bort det och ibland görs operationer.

de är lite egensinniga, men det är bara charmigt!(ta bara snobben som ett exempel! han är rätt lik de flesta beaglar på det sättet! fast Charles m. Schultz som gjorde snobben hade faktiskt en terrier! blev lite besviken när jag hörde det!)

skulle nog inte kunna tänka mig någon annan ras om man ska vara lite rasistisk!
;)
:love:

lycka till med beagle köpet! rekommenderar absolut den här underbara hundrasen!
 
Nemas problemas och tack för komplimangen :bow: :D

Kul att man kan hjälpa till! :) :banana:
 
Måste också få säga några ord.
Har en beaglehanne som är drygt 2,5 år gammal. Han används som drivande hund vid jakt och tycker det är det absolut bästa som finns...

Jag kan ju säga att hade vi inte haft honom som jakthund hade jag nog inte stått ut. Han är helt underbar, men enormt, enormt envis. Det går att lära honom sker, men det tar tid, mycket tid och desutom ett enormt tålamod. Han ifrågasätter allt! Jag tränar en del lydnad med honom och jag skulle väldigt gärna vilja kunna ha honom lös utan att han driver, men än är vi inte där.

Eftersom hunden du kanske ska ta över inte är intresserad av att jaga kanske den inte är lika enormt envis i alla fall. För att tala om beaglens fördelar så har de som sagt innan en enormt lättskött päls. Behöver inte borstas, fäller lite och all smuts bara ramlar av. Vi behöver nästan aldrig duscha honom, utan drar av honom med en handduk och så är han lika vit och ren om ben och mage igen (så är det då INTE med vår Golden...) Beaglen är enormt sälskaplig och ligger gärna nära och gosar. Vår hund anser att alla möbler är hans (trots att han inte får vara i dem). Vi har haft en del problem med att han avskyr att vara ensam hemma. Beaglarna är ju tidigare avlade för att jaga i pack (många samtidigt) och det tror jag hänger i hos många inom rasen än idag.

Som tidigare sagts kan beaglen ha ett ylande i stället för skall. Detta är inte önskvärt hos jakthundarna och har till stor del försvunnit inom rasen och många har riktigt bra skall. Vår hund har ett väldigt trevligt skall så länge han inte är frustrerad, då tjuter han...

Tar du över hunden kan du nog räkna med att få en väldigt trevlig och gosig kompis med ett stort hjärta och en STOR egen vilja. Är du inte själv envis så tycker jag nog att du ska tänka två gånger innan.

Lycka till
Digge
 
TACK :bow: !

Jag är så kluven! Vill hemskt gärna ha honom, speciellt eftersom vår tidigare hund var väldigt svår att ha att göra med iom att hans fd ägare slog honom så mycket att han var aggressiv mot typ alla utan oss (som han var extremt kär o beskyddande mot). En sällskaplig, gosig hund är ju såå mysigt (har tidigare haft cocker, golden o nu senast storpudel). MEN till problemet hör att jag är höggravid o ska ha barn i februari. Bra för att jag är hemma i ett o ett halft år, men dåligt om ungen skulle vara allergisk eller om jag inte får tid nog till hunden... En anan sak är att han med stor säkerhet blir avlivad om jag itne tar honom o det vill jag ju itne ha på mitt samvete. Han är tydligen ett väldigt fint exemplar som har vunnit en massa utställningar o så, enda problemet är att han hellre jagar löptikar än vilt.

På vilket sätt är din hund envis? Är det så att du säger till 100 ggr att han inte får vara i soffan o han är där iaf, eller vad? Kan man få dem att gå fot utan koppel öht tro?

Återigen tack för hjälpen!
 
Han är envis eftersom han alltid vet bäst. Han lyder om man säger åt att han inte får göra något, men två sekunder senare gör han det igen och så kan det hålla på säkert 20 ggr innan han ger upp. Det spelar ingen roll hur hårt man tar i, allt rinner av honom som vatten på en gås.

Visst kan man lära dem att gå fot utan koppel om man bara är extremt envis och hittar något sätt att motivera hunden på. Det hjälper inte med en massa beröm eller leksaker i vårt fall (som med tex vår golden). Själv har jag inte kommit på något sätt att motivera honom tillräckligt, spår slår allt! Inte ens råa köttbitar hjälper längre en ett par minuter...

Vilken kennel kommer hunden ifrån?

/ Digge
 
Aha, på det viset...

Vet inte vilken kennel det är, men den måste ligga i Sthlmsområdet tror jag, eller strax norr om.
 
tror att envisheten varierar från hund till hund, lite egensinniga e ju karakteristiskt för rasen men mer svårtränade och envisa har jag inte hört förut, eller varit med om heller.

och är man bara konsekvent så ger det sig även om du skulle få en ett sämre exemplar av rasen(vilket det ändå inte verkar vara)

tror att du bara har att vinna på det hela! de flesta beaglar är underbara och om hunden annars ska avlivas så har du ju inget att förlora! ge det en chans! om det inte funkar så kan du ju sälja den till mig! eller nån annan, så slipper hunden avlivas iaf! avskyr när folk avlivar friska djur utan andledning! :cry:
 
Tackar!
Han är faktiskt riktigt fin, dock för stor för att han ska kunna ställas ut med något bra resultat...

På kortet var han fortfarande unghund, nu är han vuxen och i mina ögon ännu finare.

Måste bara tillägga att det ligger i en drivande jakthunds natur att vara extremt envis, annars skulle de bara få en massa tapter och ge upp hela tiden. Men med tanke på att hunden hon ev. ska ta över inte jagar något vidare så kanske den inte är så envis... ;)

/ Digge
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är väldigt sugna på hund och har börjat kika på beagle. Känner ingen som har en beagle så tänkte att jag kunde höra med er här. Någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 677
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 654
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp