Beagle temperament?

Cilla89a

Trådstartare
Har alltid haft ett öga för Beagle, verkar vara en rolig och humoristisk hund, men mitt hjärta har alltid varit hos schäfern och har haft 2 stycken genom åren. Älskar schäferns arbetsvilja och intelligens, och har hållit på med specialsök och personspår.

Nu är jag utan hund och funderar på om nästa hund ska bli en beagle. Men jag har dålig koll på rasen, vet i princip att dem har mycket jaktinstinkt. Jag hade inte tänkt hålla på med jakt, men vill gärna hålla på med pesonspår och specialsök.

Är det någon här som har en beagle och skulle kunna beskriva hur dem är i temperamentet?
 
De är jätte gulliga att titta på. De jag känner som har beagle som sällskapshund har det inte helt lätt. De är högenergiska, intelligenta och listiga med en extrem jaktinstinkt. Du får räkna med att aldrig kunna ha hunden lös.

Det finns en uppsjö av youtube-videos med beaglar som lyckas bryta sig ur burar och hundgårdar. Här är ett exempel:
 
Om du gillar schäfer tror jag beagle är fel. Beaglar bor i näsan och har inte alls samma lätthet till kontakt som schäfrar. De är roliga, glada, trevliga, men har inget av "vad ska vi göra nu då matte!?" som schäfern har. Jämförelsevis svårmotiverade. Gillar ibland sina egna idéer mer än andras. :D

Beaglen är en drivande jakthund, väldigt trevliga egenskaper i jakten. (Jagar inte själv men släktingar jagar med beagle.) Spår och specialsök är jättetrevliga komplement till jakten, men inte på långa vägar detsamma som att få göra det de ska.

(Och så skäller de som en drivande jakthund också. :angel:)
 
Släktingar till mig skaffade beagle som en aktiv familjehund - hunden har rymt ex antal gånger för att jaga samt blivit portad från tre hunddagis pga att ägarna inte redde ut honom och hans energi (nu är han 9 och börjar bli den hunden dom önskade sig från början).

Med det sagt, han är jättefin och glad och en rätt trevlig hund som så men han skulle verkligen behöva jaga uppstyrt och inte hamnat i en familj som aktiv familjehund. Så med det sagt och baserat på dom få andra beaglarna jag också träffat - jag hade aldrig skaffat en beagle om jag inte tänkte använda den som jakthund.
 
Om du gillar schäfer men vill ha modell mindre så kan jag tipsa om welsh corgi cardigan, beskrivs oftast som en schäfer på korta ben. Min hund älskar att träna, träna, träna men kan även vara en riktig clown och påminner väldigt mycket om schäfern jag växte upp med i temperamentet.

Nessie:
35226251_10215071862784204_3199535015276838912_n.jpg

34394214_10215008785047300_4431456748166971392_n.jpg

36743295_10215272020388019_6220021777515413504_n.jpg
 
Hur kommer det sig att du vill ha en utpräglad jakthund men inte vill jaga med den? Jag tycker mest att det låter upplagt som ett mycket krävande och jobbigt liv för både hund och ägare, att köpa någonting som inte passar in i ens vardag och som inte kommer få utlopp för sina framavlade drifter?

Vill du hålla på med viltspår och specialsök finns det ju tonvis med andra raser som inte avlats i oändliga generationer för jakt, som skulle passa bättre och vara mycket enklare och roligare att ha för en icke-jägare :).
 
Tänker du inte jaga så är det inte en bra idé att skaffa en utpräglad jakthund. Det brukar bara sluta med att varken hund eller ägare är särskilt nöjda med tillvaron. Gillar du schäferns förighet så lär du slita ditt hår över en självständig jaktidiot som gärna skiter fullkomligt i dig och drar iväg efter intressanta spår, oavsett hur trevlig den är i övrigt...

Om du mest vill hålla på med bruksgrenar men inte skaffa en till schäfer, varför inte titta på några av de andra typiska bruksraserna?
 
Köp inte en Beagle om du inte vill jaga, det kommer bli dåligt.
En kompis har Beagle, hennes pappa jagar så den får sitt behov uppfyllt. Den förra de hade rymde och blev överkörd, de är som sagt experter på att bryta sig ut.
De är inte föriga alls. Jag tycker min pekingese är svårmotiverad men jämfört med en Beagle är han en bc :p

Annars är det jättegoa och härliga hundar.
 
Träffade en Beagle i en hundrastgård i vintras, glad och speedad men jävlar i det vad den skällde. Den skällde oavbrutet, helt tiden. När den var stilla, när den sprang, när den lekte, när den kissade. Hela hela tiden skällde den. Att skälla verkade vara meningen med livet för den hunden. Den kunde skällandes springa efter andra hundar som lekte och brottades och sedan stå bredvid och skälla utan att vara med i leken. Helt fruktansvärt. Förstår inte hur man orkar bo med en sån hund. Enligt ägaren så var hunden så hela tiden. Det var i princip bara när den sov och åt som den inte skällde. Finns säkert jättetrevliga beaglar också men om jag mot alla tänkbara odds hade haft en tanke på att köpa en beagle så släcktes den idén fort som fan den dagen.
 
Två av mina kusiner har Beagel. De är båda jägare med egna marker.
Jättetrevliga hundar som funkar fint i familjen- så länge de får jaga!!
Det är jakthundar, jaga är det de kan och vill göra och utan den aktiveringen blir de frustrerade och jobbiga.
 
Och så är detta en så vanlig ras som ... försökshund. Obegripligt. Alltsammans, från början till slut. (Försökshundarna alltså.) En aktiv jaktras som ska leva sitt liv i bur och testas på.
 
Jag har haft beagle och träffat ett 30-tal andra beaglar. Supersöta, javisst!

Will to please -5, den jobbar nästan enbart i egenintresse och generellt sett MYCKET till omöjligt svåra att ha lösa. De blir nästan helt hörselskadade om de får upp ett intressant spår.

Som andra redan skrivit så är de rymningsbenägna, vår hundgård har tex Gunnebostängsel både i botten under gruset och som tak.

En älskvärd hundras om du kan ge den ett liv med mycket jakt, annars ger den mest gråa hår och hjärnblödning hos sin ägare.
 
Mina föräldrar har haft beagle som sällskap tidigare. De ångrar sig än idag att de skaffade den rasen för det livet. Hunden var väldigt fin och trevlig, men mycket egensinnig, och drog iväg på vilt varje chans hon fick. Det gick inte att släppa lös ens för korta stunder.

Sedan känns det som ett stort glapp mellan schäfer och beagle? :p Det finns andra raser som är föriga men mindre om det är det du är ute efter.
 
Att köpa en jakthund när man har noll planer på att jaga är idiotiskt och som upplagt för en miserabel hund och en väldigt olycklig ägare.

Utgå från egenskaper och välj ras utifrån det, för en hund blir Inte vad man gör den till när den har helt fel egenskaper för vad man vill ha den till.
 
Ni är kloka och har fått mig att tänka om..

Det vore nog oklokt, framförallt som vi bor på landet och här är mycket vilt och jag vill kunna gå i lugn och ro i skogen med lös hund, precis som jag kunnat med schäfrarna jag haft, och jag tycker dem var tillräckligt intresserade av vilt, det krävdes ganska mycket jobb att lära dem att man inte får lov att dra efter vilt.

Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..
 
Senast ändrad:
Ni är kloka och har fått mig att tänka om..

Det vore nog oklokt, framförallt som vi bor på landet och här är mycket vilt och jag vill kunna gå i lugn och ro i skogen med lös hund, precis som jag kunnat med schäfrarna jag haft, och jag tycker dem var tillräckligt intresserade av vilt, det krävdes ganska mycket jobb att lära dem att man inte får lov att dra efter vilt.

Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..

Klokt tänkt! :)
 
Ni är kloka och har fått mig att tänka om..

Det vore nog oklokt, framförallt som vi bor på landet och här är mycket vilt och jag vill kunna gå i lugn och ro i skogen med lös hund, precis som jag kunnat med schäfrarna jag haft, och jag tycker dem var tillräckligt intresserade av vilt, det krävdes ganska mycket jobb att lära dem att man inte får lov att dra efter vilt.

Jag får nog fundera vidare på hundras....
Hade velat ha samma arbetsglädje och intelligens som i en schäfer men gärna i mindre format..
Bra tänkt. Det råkar inte vara så att du hade schäferhane förut? För i så fall kanske en liten och nätt schäfertik vore något? Om du nu trivs bra med rasen alltså. Är du mer ute efter en aktiv sällskapshund i mindre format finns det ju massvis att välja på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 989
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Min hund tog för 1.5 år sedan bort nästan en hel juverrad och enstaka tumörer på andra sidan pga ett flertal tumörer. De växte ganska...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: startpompe
·
Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 389
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp