Bukefalos 28 år!

Bearded Collie

malumbub

Trådstartare
Nån som har koll på hur mkt denna ras fäller, när det inte är pälsbytartid?

Lite nyfiken på det...
 
Jag har nog koll på det kan man säga...
Har man en bearded collie så får man räkna med att ha långa hundhår mest lite överallt. De avfallna håren brukar hitta små samlingsplatser där de alla samlas för att sedan rulla lite omkring innan den elaka husinnehavaren kommer med sugaren. :p

Beardisarna fäller ändå inte så farligt mycket och har man ordning med sig och vårdar pälsen ordentligt så är det nog ännu lättare.
Kan tyvärr inte skryta med att jag vårdar pälsen på min beardis så bra. Det straffar sig; då pälsen väl skall redas ut så är det en fleradagars sysselsättning med enorma mängder bortkammat/borstat hår som följd. Pälsen tovar lätt ihop sig och jag har på känn att en del av de hårstrån som faller av sig själv fastnar halvvägs i pälsen och tovar ihop sig.
Har inte märkt så stor skillnad på hårfällningstider och icke-hårfällningstider. Pinan är ganska konstant. ;)

Om du funderar på att skaffa en Bearded collie så rekommenderar jag rasen VARMT :love: :love:
Min hund (9 år) är glad, pigg, rolig, lydig, menlöst snäll och absolut alldeles underbar. SSkaffar man en sådan hund så får man räkna med sand, små pinnar och annat samlat från naturen, på golvet.
Min hund får inte hoppa upp i soffan eller i sängen och jag är väldigt tacksam för att jag bestämde mig för det då hunden var liten.

Rekommenderar rasen !!!!! Jag har VÄLDIGT roligt tillsammans med min lilla skrutt. :love: :love: :love: :love: :love:
 
Jag frågade för att kunna få en bättre bild av min underbara Astra.
Hon var blandras BeardedCollie-AustraliskKelpie, och ja, hon fällde "en hel del", konstant. Och det där med sand, pinnar o så vidare känner jag igen.

Ja, jag rekommenderar rasen varmt oxå. Helt underbart psyke brukar de ju ha! (Har träffat på renrasiga exemplar o bara ÄLSKAT dem. Även andra blandningar verkar ha ärvt det! :love: :bow:)

Saknar Astra!
(Gick bort för drygt två veckor sen...)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 035
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Om man letar efter en ras med mycket ’Will to please’ och som naturligt tenderar att vilja hålla sig nära sin ägare/familj. Men som...
Svar
5
· Visningar
834
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp