bearded collie

R

rattalskare

hej jag undrar om det finns någon i detta avlånga land som kan svar på en enkel fråga nämligen kan man klippa sin berdiz själv eller måste man vara hos en frisörska?

hjärtligt tacksam för svar / Erika
 
Det beror väl på hur duktig du är och hur tolerant hunden är. Finns de som gör det själva och så finns de dem som föredrar att lämna in till ett proffs. Jag skulle nog undvika göra det själv...
 
okej vet du hur det går till när man lämnar in? måste hunden vara tolerant för att det ska gå och klippa henne?
 
De som klipper/trimmar hundar proffesionellt är oftast så pass erfarna och duktiga att de klarar hålla hunden lugn medans de håller på. Ibland sätter de på munkorg för säkerhets skull. Är inte hunden rabiat rädd för trimmaskiner går det bra att lämna in den, är det riktigt illa får man ta den till vet så den kan klippas nedsövd men det är mer ovanligt. Men visst uppskattas det om hunden är någorlunda lätthanterlig.
 
är det riktigt illa får man ta den till vet så den kan klippas nedsövd men det är mer ovanligt.

Men detta är ju givetvis något som ska undvikas sålänge det
bara går.
Det finns alltid en risk med att söva ner djur.

En hundfrisör är ju proffesionellt utbildad till att hantera och klippa hundar.
Och din hund är säkert inte den första som är rädd,nervös!

Som Elionor skrev så används ibland munkorg ifall frisören anser att det behövs..
 
det borde inte vara svårare att klippa en hund än ett får eller en häst, så varför skulle du inte kunna göra det själv? se till att ha en bra maskin bara, som klarar den tjocka pälsen. första gången kanske det är smart att lämna in till "frissan" så du får se hur det går till.
 
nu när jag såg ett inlägg på lejonkatten så tänkte jag fråga vart får man tag i en kam som skär av tovan man stöter på när man kammar?

jag skulle bli jätte lycklig om jag fick veta det :banana::bump: :banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 788
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 711
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp