Bearnaisesås

Korven

Trådstartare
Brukar det vara ansjovis i bea-sås?
Jag har aldrig stött på det men i en känd sås på burk så var det tydligen det. Inte kul för en fiskallergiker. Jag hade inte en tanke på att läsa innehållsförteckningen, men det skulle jag ha gjort.:crazy:
 
Sv: Bearnaisesås

Nej, ingen ansjovis i vanliga recept, men man har säkert använt den som smaksättare.

Normalt sett är det i stort sett vitvinsvinäger, dragon, smör och äggula i bearnaise. Salt och peppar, också, kanske.
 
Sv: Bearnaisesås

Jag har läst massor av recept nu och ingen har ansjovis utom L*******der.:)
 
Sv: Bearnaisesås

Du får skriva ut Lohmanders. Jag upptäckte också av en slump att det var ansjovis i den. Inte för att jag är allergisk mot fisk, däremot tål jag inte ansjoviskryddningen.
 
Sv: Bearnaisesås

Jag har sett många innehålla buljong/köttextrakt också. Onödigt och trist för vegetarianer kan man tycka.
 
Sv: Bearnaisesås

Dåligt! :( Nästan värt ett mail till Lohmanders med ifrågasättande?

Jag kan passa på att tipsa om en god och enkel fejk-bea som blir lika god men innehåller mindre fett! :)

Ingredienser:
2½ dl vatten
1 hönsbuljongstärning
1 msk rödvinsvinäger
3/4 tsk dragon
1 msk maizena
2 äggulor
25-50 g smör
salt
färsk persilja

Gör så här:
*Koka upp vatten, vinäger, buljong och dragon. Låt småkoka tills buljongen är upplöst.
*Rör ut maizenan med en msk vatten, häll i såsen och småkoka en stund tills det tjocknat lite. Ställ av från värmen tills det svalnat.
*När såsen är tillräckligt sval vispa ner äggulorna, en i taget och värm upp igen tills såsen tjocknat lagom mycket.
*Rör ner valfri mängd smör och smaka av med salt och färsk persilja.

Mycket gott och uppskattat av alla som smakat den! :d
 
Sv: Bearnaisesås

Tyvärr är det inte bara Lohmanders som har ansjovis i sin bearnaisesås. Alla bearnaisesåser som säljs färdiga i burkar som jag har hittat innehåller ansjovis tyvärr. Jag hade inte en tanke på att det kunde vara det i men som tur var så kollade jag innehållsförteckningen och till min förvåning så var det ansjovis i allihop i hyllan. (Jag är vegetarian.)
 
Sv: Bearnaisesås

vegetarianer brukar äta ägg, smör, mjölk och liknande eftersom att man inte dödar djuret för att få ut produkten. Kan det vara veggan du tänker på?
 
Sv: Bearnaisesås

vegetarianer brukar äta ägg, smör, mjölk och liknande eftersom att man inte dödar djuret för att få ut produkten. Kan det vara veggan du tänker på?

Nej, men jag lever kvar med den ursprungliga betydelsen av ordet vegetarian, att man har hittat på nya beskrivningar de senaste 10-15 åren för att holka ur betydelsen av vegetarian bryr jag mig inte om.
 
Sv: Bearnaisesås

Att vara vegetarian betyder att man inte dödar för att äta. Säger man vegetarian så menar man vanligtvis en person som äter ägg och mjölk. Man menar alltså lakto ovo vegetarian när man i dagligt tal säger vegetarian. Så var det när jag blev vegetarian för 31 år sedan och så är det även idag. Det du skriver om heter vegan. De äter inget från växtriket alls. Det finns även de som kallar sig vegetarianer som äter fisk och endel äter även kyckling men det har inget med vegetarianism att göra alls utan de är uteslutare vilket är något helt annat.
 
Sv: Bearnaisesås

Att vara vegetarian betyder att man inte dödar för att äta. Säger man vegetarian så menar man vanligtvis en person som äter ägg och mjölk. Man menar alltså lakto ovo vegetarian när man i dagligt tal säger vegetarian. Så var det när jag blev vegetarian för 31 år sedan och så är det även idag. Det du skriver om heter vegan. De äter inget från växtriket alls. Det finns även de som kallar sig vegetarianer som äter fisk och endel äter även kyckling men det har inget med vegetarianism att göra alls utan de är uteslutare vilket är något helt annat.

?? Nä va?...............:)
 
Sv: Bearnaisesås

Jag som utesluter kött av alla dess slag ur min kost blev nästan spyfärdig nu då det då och då har köpts färdig bea-sås. :yuck:
 
Sv: Bearnaisesås

Jag som utesluter kött av alla dess slag ur min kost blev nästan spyfärdig nu då det då och då har köpts färdig bea-sås. :yuck:

Men du har tydligen inte dött av lite smör, ägg och fisk i maten, så var ligger problemet sedan då? Det positiva är ju att du fått nyttiga och äkta Omega3 och 6 i dig och inte falsariet från soya, raps och övriga växter som beviseligen inte har någon effekt trots namnet :p:D
 
Sv: Bearnaisesås

Visst att jag inte har dött, men det äcklar mig :p

Du får påminna mig om att inte bjuda på biff med pommes och äkta bearnaise då när jag bjuder dig på middag vid tillfälle, utan det får bli ugnsstekta grönsaker/rotfrukter med lite goda kryddor och någon typ av vin och vinäger sås/dressing istället:d:D
 

Liknande trådar

Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 315
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: tanten
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp