Beauceron?

Aliide

Trådstartare
Är det någon som har en sådan ras eller erfarenhet? Är mycket intresserad av att själv skaffa en stor hane :love:
 
Jag har bara hört gott om den rasen! B-ägare tenderar att vara helt fascinerade av sina hundar som beskrivs som mycket kloka.
Själv har jag bara träffat en tik som stämde in på allt jag hört: snäll, hjälpsam, smart...
Hon kändes dock rätt liten-blir hanarna verkligen så stora?
 
Jag har haft en beauceron. Hon var inte mentalt stabil men det tror jag mest hade med uppfödningen att göra. Det var min första hund och kärlek och all det där :love:

Tyvärr fick vi ta bort henne :cry: för hon blev bara värre och värre, till slut gick hon och högg och vallade på alla utom familjen, och jag var ju rädd att hon skulle hugga min då 1,5 åriga son....

Men när hon var trevlig var hon helt underbar och lättlärd och framför allt smart. Vilket ju inte alltid är en fördel för matte :)

Vill du veta mer så pm:a och jag känner också en bra uppfödare.
 
Mmm.. jag ska skaffa min första hund. Frågan är om det är bra med just denna rasen? Har mycket erfarenhet av lite hårdare hundar genom min far. Är uppvuxen med större hundraser osv men aldrig haft en egen.

Själv så gillar jag rasen väldigt mycket! Helst av allt vill jag ha en rottis men den kräver kanske lite mer bruks än vad jag tänkt mig.. Då var denna rasen fantastisk! Färgen och psyket underbart.. av det jag hört iaf?

Är inte vallningen bortavlad?
 
Vallningen är inte helt bortavlad och kommer aldrig att bli det heller. Dom belgiska vallhundarna vi använder som brukshundar har fortfarande en del vallinstinkter kvar, likaså Beauceronen..

Det är svårt att avla bort det helt, men oftast så sitter det inte särskilt djupt inrotat i deras beteende så man kan träna bort det hela och låta den få utlopp för energin genom mycket motion och tankeverksamhet istället :)
 
Blev lite rädd där ett tag. Fick upp border collie i hjärnan och det letar jag verkligen inte efter :p
 
Nä, hua! Dom hundarna av den rasen (Beauceron) jag träffat på har varit väldigt energiska, och har ingen vallinstinkt om man lärt dom att inte ha det. Två av dom bor på en gård med hästar och den äldre vallar om man ber henne, men aldrig annars och den yngre har inte riktigt fattat vad det hela går ut på :D Hon springer med människorna och plockar hästbajs efter vägen istället för att följa efter och ha koll på hästarna som den äldre gör.. Dom är helt olika uppfostrade, så dom beter sig inte alls lika när det kommer till sådana saker :)
 
Helst av allt vill jag ha en rottis men den kräver kanske lite mer bruks än vad jag tänkt mig.. Då var denna rasen fantastisk! Färgen och psyket underbart.. av det jag hört iaf?

Dom kräver inte mindre bruksarbete än var rottweilern gör, det är en fullt lika aktiv brukshund som rottisen.
 
Jasså? Det hade jag ingen aning om..
Det jag kommer fokusera mig på är väl framför allt lydnad, aguility och vakt.

Nåja det återstår att se vad för ras det blir.
 
Ja, det är en brukshund men dom lever lyckliga med lite mindre bruks än Rottisen, så länge dom får MYCKET motion. Dom är från början (Fortfarande i Frankrike..) vallhundar i kombination med gårdshundar, och av dom jag träffat på så kräver dom mindre bruks än alla Rottisar jag träffat på. Men som sagt, dom behöver väldigt mycket fysisk motion och älskar att springa lösa på gården och hålla koll på allt som händer och sker.

Den erfarenheten har jag fått av dom jag träffat och umgåtts med, samt en uppfödare i Frankrike som jag kom i kontakt med förut. En av dom hundarna jag känner är från henne för övrigt.
 
men beror inte det också på vad för linjer av rottis man snackar om.
Har svårt för att tro att dom kräver mindre än en rottis från "showlinjer".
 
Jag pratar om en riktig Rottweiler, med mycket hjärna och muskler. Inte en fet korv som bara springer runt i ringen och beter som ett odjur utanför medan matten går omkring och minglar bland dom andra deltagarna.. :smirk:

Och ja, av min erfarenhet kräver dom mindre hjärngympa än Rottisarna men 'behöver' mer motion. Dom har fortfarande mycket kvar av att behöva springa i ledig trav och kolla saker och ting :)
 
Min erfarenhet är att rottisar är lättare, lugnare och tryggare än beauceronen. Aktivitetsmässigt skulle jag vilja säga att de är likvärdiga. Ingen hund blir "behagligt" trött av motion, de behöver hjärngympa. Vallar man inte med sin beacueron eller jobbar på övrigt sätt är de utmärka för bruks, t ex som bordern har blivit. En border kan man heller inte "cykla trött".

Jag vill bara tillägga att min beacueron fick extremt mycket terapi. Vi låg ute hela helgerna och körde spår och sök och var ute flera timmar varje dag. Men hon klarade inte mentaltestet. Många hundar kan ju funka i vardagen ändå, men den här vovven räckte inte :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 505
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 890
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 962
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp