Bukefalos 28 år!

snurran

Trådstartare
Nu har jag då äntligen hittat en hundras som faller mig i smaken.
Detta har då bara tagit ungefär 10år.
Jag ska skaffa en Beauceron!
Inte än bara. Ska läsa på mer om rasen först.
Sen ska jag kolla upp lite om utbildningar att gå med den senare, jag är djupt intresserad av att träna upp en räddningshund.

Ni som har beauceron, snälla berätta lite mer om rasen och dess egenskaper samt förutsättningar.

Sen skulle jag gärna vilja få hemsides adresser till uppfödare av rasen.
 
Sv: Beauceron

Har inte Beauceron mkt vakt i sig? Dvs. kanske inte så bra föruttsättningar för att träna räddning? ;) Själv valde jag Flat för att jag också hoppas på räddningshund ;)

Aliide här på buke har en beauceron, prova pm:a henne vetja :)
 
Sv: Beauceron

Har haft en beauceron, den sjukaste hund jag har haft, opererade boglederna, sen fick den även höftfel.
Den hade hur mycket motor som helst men även mycket skärpa och försvar. Detta i kombination med bristande tillgänglighet var mindre bra.
mvh
Albert
 
Sv: Beauceron

Mmm. Jag har hört att man noga ska studera föräldradjuren och att man ska vara extra vaksam vad gäller hundarnas mentalitet.
 
Sv: Beauceron

En Beauveron är en otroligt krävsam hund.

Den kräver att bli både mentalt och fysiskt trött på väldigt hög grad.

Dessutom kräver den en fast och konsekvent uppfostran blandat med kärlek.

Vet att dom passar ypperligt som brukshundar, men som räddninghund är jag mer tveksam ( av anledningen som Filiduttan skrev.
 
Sv: Beauceron

En komis till mig hade en Beauceron tidigare, och det var den nervösaste och osäkraste hunden jag någonsin träffat på....
 
Sv: Beauceron

*lånar knapp*

Jag har bara sett beaceronen på utställning. Jag blev nyfiken och frågade en ägare om hans hund. Han älskade rasen (förstås! ;)), men medgav att hunden kanske var väl reserverad. Däremot var den lojal och trogen sin husse, ansåg han.

Mig tittade inte hunden ens på, trots att den stod alldeles intill sin husse.
 
Sv: Beauceron

Alla hundar är ju olika oavsett ras. Kan bara prata genom min egen buse. En beauceronhane på snart 1 år. Jadu vad säger man. Han kan vara världens uppkäftigaste tonåring och sekunden efter bli en stor kelgris. Han föredrar att vara i knät och med sina 42 kilo är det kanske inte så mysigt :crazy:

Väldigt lättlärd, otroligt lojal mot familj och vänner. Dock lyssnar han nästan enbart på sin matte. MYCKET energi. Har nog bara sett min hund trött ett fåtal ggr. Man bör vara väldigt konsekvent. Han testar mina gränser dagligen.

Inga tendeneser till aggresivitet gentemot andra hundar. Något reserverad för främlingar. Säger kanske hej men inte mer. Kommer det någon han ser som vän blir det kaos. Han blir överlycklig! Och med en svängradie på 20 meter kan det hända att en vas eller två flyger i golvet.

Just nu är han lite okoncentrerad. Just pga könsmognad och tonåren. Men annars väldigt följsam och VILL vara till lags i träning. Allmänlydnaden är väl det man bör jobba på mest ;) På planen är han klockren.

Sen har han en på och av knapp. Ifrån att varit i taket vid bus kan han på en sekund stänga av och lugna ner sig när jag ber om det. Dock lugnar han väl kanske inte ner sig utan mammas tillsägelse :o

Kan inte säga så mkt. Önskade ibland att jag haft en aning mer hundkunskaper innan jag skaffade denna ras då det varit tufft i vissa situationer. Men jag har lärt mig. VI har lärt oss ihop.

En hund som älskar att vara ute i naturen. Han går för det mesta lös och kommer 9/10 ggr till mattes sida vid inkallning. Dvs om han inte stöter på en tikfläck på vägen. Att gräva tunnlar i snön är bland det roligaste som finns. Eller skutta i vattenpölar :crazy:

Väldigt mkt vakt i min vovve. Men till en kontrollerbar grad. Går bra ihop med alla djur och även med andra hundar. Aldrig varit några problem tillsammans med hanar eller tikar.

Nu skriver jag som sagt om MIN hund.
 
Sv: Beauceron

Isprinsessan skrev:
Nu har jag då äntligen hittat en hundras som faller mig i smaken.
Detta har då bara tagit ungefär 10år.
Jag ska skaffa en Beauceron!
Inte än bara. Ska läsa på mer om rasen först.
Sen ska jag kolla upp lite om utbildningar att gå med den senare, jag är djupt intresserad av att träna upp en räddningshund.

Ni som har beauceron, snälla berätta lite mer om rasen och dess egenskaper samt förutsättningar.

Sen skulle jag gärna vilja få hemsides adresser till uppfödare av rasen.

Ja det är en underbar ras som jag tyvärr inte ägt själv, men har flera bland mina vänner.
Det är tyvärr så att många av Sveriges hundar inte är vidare bra mentalt, men det går alldeles utmärkt att arbeta hunden inom räddning. Om nu individen passar till det förstås.

Ang. "vakten" är det inget problem i räddningsarbetet. Det är skillnad på arbete och arbete.
Vet flera AmStaffar, rottisar, dobbisar och liknande raser som arbets inom räddningen utan problem.

Jag kan bara önska dig lycka till och grattis till ett underbart rasval!
:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 409
Senast: Praefatio
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 827
Senast: NOC14
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 261
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp