Bebis i stall?

Isan83

Trådstartare
Hej, jag har precis blivit (lite ofrivillig) hästägare då min pappas travhäst gått i förtidspension och därmed överlåtits mig. Nu är det så att jag har en liten dotter på drygt 1,5 år som jag kommer ha med mig till stallet ibland då hennes pappa och jag jobbar olika skift.

Hur har ni med små barn löst det? Jag känner mig lite orolig eftersom stallet är en farlig miljö och jag kan inte alltid tala min dotter till rätta. Allt kan hända när man har med djur (och barn) att göra.

Och törs man fara ut och köra med ett så litet barn i vagnen? Nån som brukar göra det? Vad har ni för vagn isåfall? Och hur gör man det säkert för barnet?
 
Min dotter (och nu min son) följer med mig då och då. Dottern är tre nu men när hon var yngre satt hon i sin vagn oavsett om det fanns hästar i stallet eller inte. Det är först det senaste året som hon har fått gå runt själv i stallet eller får följa med ut i hagen, för nu förstår hon när jag säger till.
Jag har tyvärr ingen vagn så det problemet har jag inte stött på.
 
Visst kan du ha ett barn i vagnen, då spelar inte det någon roll om det är 1,3,5 år, litar du på hästen och vet att inget kommer hända så. Hjälm på barnet ska fungera.

Vad händer om barnet börjar grina och skrika. Reder du ut situationen? Det är nog mest det som allt handlar om.
 
Min dotter, som nu är 17 år, har "alltid" varit med i stallet på olika sätt. Hon var med för första gången när hon var fem dagar, och sedan har det bara fortsatt...:D

Med det sagt, så är det ju en säkerhetsrisk med små barn i stall. Och just åldern kring 1,5 år tyckte jag var "värst", just för att barnet är rörligt och kan gå och springa, men inte har lärt sig att vara försiktig och inte heller lyssnar särskilt väl på instruktioner och förmaningar...

Jag brukade sköta allt "pyssel" kring hästen när jag hade dottern med mig - fixa med hö, mocka, ta in hästen och borsta den osv osv, men när det kom till ridning (eller i ditt fall kanske körning) så lämnade jag dottern hos hennes pappa.

Nu är ju körning lite annorlunda än ridning i och med att man kan ta med "passagerare". Vore jag i ditt ställe, så skulle jag försöka lära känna hästen först (utan barn i närheten), så att du blir säker på "var du har den", alltså vad du kan förvänta dig i form av reaktioner, lydighet osv. Och därefter, när du själv känner dig lugn och trygg med hästen, ta med barnet som passagerare. Tänk på att en hjälm för ett litet barn bör vara riktigt lätt (nacken klarar inte tung hjälm), typ cykelhjälm!
 
Jag har haft med min 2,5-åring dagligen sedan hon föddes så hon har verkligen vuxit upp i stallet. Hon har lärt sig reglerna men glömmer ibland när hon blir ivrig, då gäller det att ha koll och vara med (och det hjälper att ha en häst som aldrig skulle sparka etc). Hon har även ett gäng uteleksaker som hon kan pyssla med när hon vill. Jag har köpt skottkärra, skyffel, kratta och sopkvast i barnstorlek så hon vill gärna hjälpa till. Rider gör hon några gånger i veckan. Min häst är ej inkörd men min förra var det, med honom hade jag vågat köra tillsammmans med min dotter.
 
Min son har varit med mig i stallet från start. Sov i sjalen när jag hade träningar redan när han var någon vecka gammal :)

Nu är han 3,5 och med i stallet nästan varje dag. Det enda jag får räkna med är att allt tar mycket längre tid ;)

Han mockar, hjälper till att borsta, packa mat, bygga staket osv. Helt enkelt allt som behöver göras. Det enda jag inte är riktigt bekväm med är att ha med honom när jag tar in hästarna, baserat på att det är unghästar som kan hoppa iväg och då är jag inte riktigt säker på att sonen lyder mig när jag säger stå still eller liknande. När han var mindre var det lättare, för då hade jag honom i sjal eller sele.
 
Jag har alltid haft med barnen i stallet och är noga med säkerheten. Alltid hjälm på när någon häst är ute från hagen/boxen. Jag har lärt barnen tidigt att man bara får gå fram till hästar när jag är med. Tar jag ut en krånglig häst får de sitta i vagn placerad på säker plats. De har uteleksaker som de får leka med utanför stallet när jag pysslar med foder, mockning, rykt och sånt eller hjälpa till så klart :) jag rider bara när det är någon med o håller koll på barnen. De åker ofta med i vagnen (totalt genomsnäll stabil häst) och lilla barnet( nu 2 år) sitter då i bärselen och stora (4år) kan sitta och hålla i sig själv.
 
Min son har också varit med i stallet sen start, håller helt med några som redan har svarat att det var rörigast från att han lärde sig att gå tills ca tre (nu är han fyra och förstår nästan alltid vad som gäller i stallet). Inte nog med att han glömde att man inte ska gå bakom hästen, eller under för den delen..., men det finns ju så mycket annat att hålla koll på: att de inte klättrar upp på höskullen och ramlar ned, inte springer ut på parkeringen och blir överkörda, inte välter storbalarna över sig, inte gör illa sig på grepen, inte äter råttgift, inte ramlar ned i gödselstacken osv osv. Det var inte särskilt avslappnade pass i stallet och att rida när han var med testade jag bara en gång, haha.

Men det går såklart och vips är de stora och kan vara med utan problem - men bra tips är att ha någon leksak typ liten kratta/spade/skottkärrra osv så att de kan pyssla själva några minuter medan man själv tar hand om hästen.
 
Jag har med min snart 2åring i stallet ibland, när det kniper. Slår av strömmen till hagar och undviker att pyssla direkt med hästarna men fixa i stallet går ganska bra. Han har fått följa med sedan 1,5 år, inte tidigare annat än i vagnen som någon annan kör. Hade inte sett det som ett hinder till att ha häst förutsatt att det fungerar att stå över ridning eller liknande de dagarna att barnet följer med ibland. Många har ju alltid med sina barn och såna har jag delat stall med både en och tre gånger, men tycker alltid det slutar med ett ledset barn som måste sitta stilla i ett hörn och en förälder som ropar "jag kommer snart, ska bara!" och det är ju inte kul för någon.
 
Jag har haft med min son sedan han föddes. Först i sele/vagn. Sedan vid 1-2 års ålder lös med hjälm, samt i vagn när hästen skulle in /ut eller andra moment när jag inte kunde ha full koll. leksak, eller middagsvila/nattning i vagnen underlättar.

Nu är han 2,8 och är med på allt, rider, borstar, ordnar hö och vatten. Han vet att han inte får hälsa på andras hästar, vara i hagen eller på ridbanan samt att det är ok att leka själv (eller med stallägarens son och hans uteleksaker). Vi fikar alltid i stallet och all ridning sker efter sonens önskemål-dvs orkar han vara där ett ridpass eller om vi bara ska borsta och åka hem? Det är upp till honom.
Ibland tycker han det är tråkigt med göromål och då får han spela på min telefon samt äta ngt kex.
Att leka fram arbetet, involvera barnet i göromålen "vad äter hästen? ska vi ordna mat till honom? vad ska vi hämta om vi ska borsta? kan du hjälpa mig att hålla vattenslangen?"
Min son älskar att vara i stallet, när vi är lediga är vi där i timmar, mockar, pysslar, äter lunch. .Umgås :) Att bara skynda sig och hasta runt fungerar inte, ingen idé att tro att ett litet barn förstår att man vill ha saker gjort fort just för att de är med.. så avled, involvera och umgås så går det nog fint.
 
Just åldern mellan bebis som sitter i vagn och stort barn som förstår hur man beter sig i stall är svår tycker jag. Bebisen kan ju sitta/ligga i sin vagn som man ställer på en säker plats men 1,5-åringen fattar inte vad som är farligt, kan ta sig fram snabbt och helt utan självbevarelsedrift. Låter farligt tycker jag. Även om man tycker att man har stenkoll och det har man kanske 99% av tiden så räcker det med en gång då ens uppmärksamhet är riktad åt fel håll och så händer en olycka.
 
Mina barn har alltid varit med i stallet.
Men, ska jag hantera hästarna sitter de snällt i vagnen. Borsta, släppa in/ut, lasta osv.
Den stora som är två och ett halvt snart kan vara med och borsta och fixa men när han var lite yngre funkade inte det. (Lyssnade dåligt:angel:, så då var det att sitta i vagnen)

I övrigt stänger jag dörrarna så de inte springer ut och så leker de själva när jag fixar. Den yngsta är ett och ett halvt snart.
Stallet är barnsäkrat sas. Det finns leksaker och de har en box full med spån de leker i. De har en sadel som sitter på en säck som de gärna sitter på, en gammal hjälm som de använder osv.
Men de är gärna med o mockar sopar och byter vatten eller packar hö. Åker skottkärra och stökar till :p
Funkar jättebra!
 
Jag vill inte ha mina barn i stallet när de är så små. Det är stora djur vi pratar om och potentiellt livsfarliga. Olyckor med ibland dödlig utgång kan ske på en sekund. Jag tycker inte stallmiljön är en bra plats för så små barn, när de är lite äldre är det en annan sak. Att ha ett sådant litet barn i en sulky hade jag aldrig haft.
 
Jag tror det beror lite på barnets personlighet och hur man kan barnsäkra stallet. Min 1,5-åring tycker det är helt ok att sitta i selen på ryggen och titta på när jag och de äldre barnen fixar och borstar och rider en sväng (alltså jag leder shettisen). Det känns som en förutsättning för mig, eftersom vi har lösdrift och han inte får vara på marken där alls ännu. Vagn skulle inte funka för oss, eftersom han skulle klättra ur ganska snabbt (eller bli totalt frustrerad om han inte lyckas med det). De äldre barnen har kunnat vara i stallet från drygt 3 år skulle jag vilja säga (vi har två snälla ponnyer i lösdriften).
Vad gäller att köra med en så liten så känns det också som att sele vore det enda alternativet (som @westernsuzie gör), men då skulle jag vilja känna hästen utan och innan först.
 
Mina barn har varit med i stallet från de var nyfödda. Nu har jag eget stall hemma på egen gård så det har bara varit våra två hästar fram tills i våras då min bästa kompis flyttade hit sina två.
Man får påminna om regler osv men annars så sköter dom sig bra och hjälper gärna till med hästarna. Nu är dom 5,5 år respektive 2,5 år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 958
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 252
Senast: skogaliten
·
Småbarn Skojig rubrik ändå :D Jag äter inte kött, men det gör min dotter på 1,5 år. Just nu tycker hon att det är väldigt roligt att låta oss...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 643
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp