Bebis sova på rygg/mage

gulakatten

Trådstartare
Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha spjälsängen i ett annat sovrum när vi kommer hem. Men - nu har ungen börjat lägga sig på mage på natten 😩. Vi upptäckte det igår när vi såg det på babymonitorn under en av dagsvilorna och sen gjorde hon samma sak under natten - flera gånger. Hon lägger sig på mage och sen lägger hon sitt lilla ansikte rakt ner i händerna. Ser livsfarligt ut.

Försöker googla men när får bebisar egentligen sova som de vill? Vi höll koll och flyttade tillbaka henne inatt men det kommer ju inte att funka att hålla på så varje natt. Och definitivt inte om hon sover i ett annat rum sen. Dottern är ju väldigt aktiv och rörlig så hon snurrar ju och flyttar sig som hon vill. Men hur gör man? Hittade en artikel som sa att barn ska vändas till ryggläge fram till 1 års ålder, punkt slut. Det låter helt barockt? Samtidigt säger de ju att det är upp till 1 år som barn kan dö av PSD så givetvis måste man ju vara försiktig.

Hur ska man tänka?
 
Båda våra barn sov på mage från väldigt tidig ålder (5-6 månader).
Så länge de själva kan vända sig är det ingen fara har jag fått lära mig.
 
Jag fick höra samma som ovanstående kring när de kan vända sig själva när mina var små, mina kunde rulla från rygg till mage ganska tidigt men det dröjde evigheter innan de kunde rulla tillbaka igen för de älskade magläge 😅.
 
Tack alla för svar! Jag har tänkt samma sak men hittade detta när jag googlade:

Bebisar bör inte sova på mage förrän de är 1 år gamla. Till skillnad från vad många bloggare och föräldrar säger idag.

Att sova på magen eller sidan ökar risken för SIDS (plötslig spädbarnsdöd) – även om barnet själv rullat över på magen.

En del forskare menar på att sova på magen kan blockera bebisens luftvägar. Det innebär också en risk för att bebisen ”återandas” luft som han redan andats ut.

https://www.dagensfokus.se/nar-kan-bebis-sova-pa-mage-har-ar-svaret/

//

Vilket gjorde mig osäker. Det ser verkligen läskigt ut när hon lägger ansiktet i händerna sådär, samtidigt kan vi ju inte hålla oss vakna hela nätterna för att kolla så att hon inte rullar över på mage 🤷🏼‍♀️. Sidan har vi låtit henne ligga på sen hon kunde rulla runt själv, det har vi känt har varit omöjligt att hålla på att styra i och med hur rörlig hon är.
 
Tack alla för svar! Jag har tänkt samma sak men hittade detta när jag googlade:

Bebisar bör inte sova på mage förrän de är 1 år gamla. Till skillnad från vad många bloggare och föräldrar säger idag.

Att sova på magen eller sidan ökar risken för SIDS (plötslig spädbarnsdöd) – även om barnet själv rullat över på magen.

En del forskare menar på att sova på magen kan blockera bebisens luftvägar. Det innebär också en risk för att bebisen ”återandas” luft som han redan andats ut.

https://www.dagensfokus.se/nar-kan-bebis-sova-pa-mage-har-ar-svaret/

//

Vilket gjorde mig osäker. Det ser verkligen läskigt ut när hon lägger ansiktet i händerna sådär, samtidigt kan vi ju inte hålla oss vakna hela nätterna för att kolla så att hon inte rullar över på mage 🤷🏼‍♀️. Sidan har vi låtit henne ligga på sen hon kunde rulla runt själv, det har vi känt har varit omöjligt att hålla på att styra i och med hur rörlig hon är.
Man gör som man vill men det där var ingen hemsida jag hade lagt särskilt stor vikt vid. Ingen författare, ingen källhänvisning...
 
Man gör som man vill men det där var ingen hemsida jag hade lagt särskilt stor vikt vid. Ingen författare, ingen källhänvisning...
Givetvis gör man som man vill men det kan ju ändå innebära att man vill höra andras tankar?

Jag kunde inte heller hitta några källhänvisningar. Men kanske har någon här läst något liknande någon annanstans? På 1177 etc är det ju så otroligt generellt bara.
 
Om det är något som oroar dig/er så köp ett larm, sån med plattor att lägga under madrassen. Brukar finnas för ganska bra pris på tradera.

Men jag ställer mig i skaran som säger att det är okej när bebisen kan vända sig, men jag hade också varit orolig. Däremot har våra ungar alltid varit larmade så de har fått sova lite som de vill.
 
Givetvis gör man som man vill men det kan ju ändå innebära att man vill höra andras tankar?

Jag kunde inte heller hitta några källhänvisningar. Men kanske har någon här läst något liknande någon annanstans? På 1177 etc är det ju så otroligt generellt bara.

Absolut! Problemet med den hemsidan var ju dock att man inte vet vems tankarna var där. Enligt hemsidan skrivs artiklarna och görs testerna av ”experter”. Men vilka dessa är framgår ingenstans.

I Sverige föds det ungefär 115 000 barn varje år. Antal fall av PSD är ca 20 per år och andelen som inträffar efter 6 månader är 20 % dvs 4 fall. Risken att drabbas av PSD är alltså ca 0,03 promille. Självklart ska man inte ignorera att risken faktiskt finns, men bör ju viktas mot andra risker i livet.

Om vi skulle vända vår 9-månaders till rygg varje gång han vänder sig till mage skulle vi behöva vaka natten lång. Han sover max 10 min på rygg innan han vänder sig. Tänker att det vore en betydligt större risk för honom ifall jag var vaken hela natten, än risken för psd.
 
Vår sjumånaders har sovit på mage/sidan i åtminstone ett par månader. Han vill inte sova på rygg. 🤷‍♀️ Jag såg honom dock flera gånger innan dess då han lyfte upp huvudet och la det på sidan efter att han kört ansiktet rätt ned i madrassen, så kände mig trygg med att han hanterade andningen även i sömnen. Är hon stark och kan lyfta huvudet och vända sig hade jag inte oroat mig (åtminstone inte så länge hon är frisk, vid feber eller annat som kan påverka hade jag varit försiktigare) så länge madrassen är hård och det inte finns något annat i spjälsängen hon kan ”fastna” i. :)
 
Ungar har sovit och legat som de vill i några (många) miljoner år nu, fattar inte den här hysterin med sova på mage/rygg de senaste 15-20 åren.
 
Ungar har sovit och legat som de vill i några (många) miljoner år nu, fattar inte den här hysterin med sova på mage/rygg de senaste 15-20 åren.

Nu hade du nog lite otur när du tänkte ;)

1. Det finns mängder och åter mängder med saker som barn har fått stå ut med och dött av i miljontals år som idag anses oacceptabla. Är det hysteriskt med bilbälte också eftersom barn ”klarade” sig utan förr?

2. Sen den så kallade hysterin med att sova på rygg kom för 30 år sedan har antalet fall av plötslig spädbarnsdöd har minskat med 85 %.
 
Kan hon vända sig från mage till rygg själv så hade jag inte oroat mig. Ser ju dock rätt obehagligt ut. Vår onge har börjat göra det en del nu. Eller ja, hon kanske gjort det länge bara att vi inte märkt det. Sovit på sidan har hon gjort sen hon var nyfödd. ❤️
 
Ungar har sovit och legat som de vill i några (många) miljoner år nu, fattar inte den här hysterin med sova på mage/rygg de senaste 15-20 åren.
Hahahahaha. Åh. Tack för ett gott skratt.
Tur vi har dig som kan berätta för oss hysteriska mammor hur vi ska bete oss 😍
🤭
Köp ett andningslarm! Snuza Hero hade vi, det har också kommit en ny liten sock!
Hmm alltså nja känner jag. Är generellt skeptisk till amningslarm. Men tack för tipset!
Kan hon vända sig från mage till rygg själv så hade jag inte oroat mig. Ser ju dock rätt obehagligt ut. Vår onge har börjat göra det en del nu. Eller ja, hon kanske gjort det länge bara att vi inte märkt det. Sovit på sidan har hon gjort sen hon var nyfödd. ❤️
Ja, hon vänder sig med lätthet åt båda hållen. Och ja det ser sjukt obehagligt ut! Man får väl ta ett djupt andetag bara och försöka lita på att de reder ut det 😬.
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 354
Senast: Zewz
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 900
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar tillökning och i hushållet finns redan två katter. Det är vårt första barn och tanken är väl att bebisen ska sova...
2
Svar
28
· Visningar
3 385
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp