"Bebispäls" på kanin?

T

Tregly

Hej! Jag har en kaninhona på ca 3-4 månader. Hon är extremt långhårig och pälsen kräver mkt tid. För ca en månad sen slarvade jag med pälsen som blev väldigt tovig. Hon rev av sej 2 stora områden med päls på baken. Efter det var jag hos vet som fick hjälpa mej reda ut pälsen. Då lärde jag mej en läxa och sköter hennes päls. ;) Men har hört talas om att kaninungar tappar sin päls när dom blir äldre och får en ny. När jag borstar henne så kommer en massa päls med borsten och hon verkar tappa "bebispälsen" eller vad man ska säga. På dom kala fläckarna har det nu kommit ut mörkbrun/svart päls istället för beige/vit päls. Min fråga är:
När tappar dom "bebispälsen" och kan färgen bli annorlunda när dom får den nya pälsen?

tacksam för svar :)
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Vad är hon för färg? Vissa färger har ju en nyans i botten av pälsen, närmast huden, och en annan i topparna. Är den beige/vita pälsen ljus ända in?
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Hennes mamma är japantecknad och pappan är mörkgrå. Själv är hon väldigt ljus men har lite, knappt synbara, områden där hon är svartgrå. Men hon är ljus ända in till huden. Den nya pälsen är betydligt mörkare och ser inte alls ut som resten.
Nu när jag kollade närmare märkte jag också att den nya pälsen är glansigare och finare än resten av pälsen som är ullig och lite krusig eller vad man ska kalla det. :crazy:
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Kaniner fäller ca 2 gånger/år och ja, framförallt på långhåriga kaniner så är ofta bebispälsen annorlunda, ulligare (tovar lättare). Om det är ett lejon så tappar de ofta en del av pälsen sen, de blir alltså korthåriga över en större del av kroppen.

Har du ingen bild? Är någon av föräldrarna fläckig?
Edit: En kanin byter inte färg vid fällning men beroende på vad det är för färg så kan den nya ha lite annorlunda nyanser, speciellt innan den är helt utväxt.
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

jag vill inte vara en besserwiesser nu men kaniner kan faktiskt som unga "byta" färg vid fällning.

hösten 07 köpte jag en viltgul kanin, som sedan efter fällningen blev viltisabella, mer åt det blå hållet än det gula, så visst kan dom.

TS, jag skulle gissa på att hon är ganska ljus madagaskar och dom mörkare fläckarna du beskriver är den färgens "slöja".
Att den nya pälsen är glansigare och finare är inte så konstingt, fällpälsen brukar inte var särskillt fin, Den brukar vara liksom luddig och väldigt tussig sas.
:)
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Fast det låter fel att säga "byta färg".
För kaninens genkod ändras ju inte.
Utan det låter bättre att säga att färgen ändrades och blev tydligare.

För den kan inte gå från viltgul till viltisabella, rent genmässigt.
Utan då handlar det ju snarare om en kanin som varit såpass otydligt viltisabella, att den efter fällning blivit tydligare och dess färg syntes tydligare. :)

Så rent tekniskt har den inte bytt färg, utan dess riktiga färg har bara blivit tydligare efter fällningen.
För mig är det en stor skillnad. :D
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Ja, hon är lixom på gränsen till vit men är lite mörkare brun vid nosen och öronen. Hennes päls är faktiskt av väldigt dålig kvalitet. Den är nästan lite krusig, eller vad man ska säga.

Jenka: Mamman är mörkt japantecknad, så man kan nästan kalla det fläckig. Den nya pälsen är mkt mörkare. men kan hända att den blir ljusare när det växt ut ordentligt.
Det låter lite märkligt att hon går från att ha varit nästan vit till att bli nästan japantecknad på sina ställen.. :crazy:
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Kan vara vit siamesjapan kanske? siameser kan väl ändra nyans ganska rejält. De jag har fött upp blev snarare ljusare iof, har jag för mig.
Färgen låter spännande, vore bra med bild.

Om de var fläckiga menar jag brokade, alltså vita med färgade fläckar.

Arrows: Håller med Ninni. Då var din kanin helt enkelt inte viltgul från början.
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Jadå, kaniner kan "ändra färg" när de får sin vuxenpäls.

Min kanin såg ut såhär när hon var några månader:
mako5y.jpg


Och nu ser hon ut såhär:
2n9awle.jpg


Jag trodde jag hade köpt en grå kanin (äntligen!) men det blev en brun zobel av henne istället, haha. Pälsen var mycket längre och ulligare på henne som bäbis medans den nu är kort och slät. Nu låter det som om att det är mycket större skillnad på din kanins färgväxling men det är iallafall inget fel på din kanin! :D

Hennes päls krusar sig också ibland, och det är inte särskilt trevligt att klappa på + att det ser fult ut så jag tar helt enkelt och "rycker" pälsen på henne när det behövs. De trasiga hårstråna försvinner och hon blir mjuk och fin igen. :)

Jag klippte henne även en gång...
2yzkj80.jpg


Men det är ingenting jag rekommenderar ;) (om du inte är väldigt duktig på det förståss) för det blev INTE snyggt! Men len som sammet blev hon iallafall x)
 
Senast ändrad:
Sv: "Bebispäls" på kanin?

ja, detta blir spännande :p Mamman är ju japantecknad. Vet inte om man kan kalla det brokig.. ;)
 
Sv: "Bebispäls" på kanin?

Haha vad lustigt! xD Skönt att det inte är nåt fel på min då. :D Jag håller med om att pälsen inte är så värst fin... x) Ganska ojämn också. Om hennes nya päls inte blir bättre än den andra så ska jag försöka hitta ett nytt hem åt henne.
Min kanin verkar inte ha någon känsel. Man kan sitta och dra bort päls med borsten och hon bryr sej inte. Jag är inte något vidare på det där med rakning.. :p Och hon bor ju ute året om. Nu bor hon i f.d. svinstia med fasar för sommaren då hon och de andra får bo ute i en utebur. (mycket för att det är lite mörkt inne i svinstian. Så dom ska få komma ut i dagsljus) Inte kul när det kommer lite fukt i pälsen :angel:
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 469
Hundhälsa Jag blir tokig. Zippo är orange och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför. Det började med att att bodde på hundpensionat...
Svar
15
· Visningar
2 039
Senast: isafore
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
4 857
Senast: hagel
·
Däggdjur Jag försöker borsta men hans päls är väldigt statisk nu så den tovar ihop varje gång jag borstar och jag har på senaste tiden gett upp...
Svar
14
· Visningar
3 191
Senast: Rizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp