Bebissaker - hur tänka? (Baby nest, babysitter etc)

gulakatten

Trådstartare
Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så ni som ska ha barn eller har fått barn rätt nyligen, hur har ni tänkt gällande:

  • Baby nest/spjälsäng/bedside crib? Vi vill inte ha bebisen lös i sängen men spjälsäng känns helt onödigt och som att den inte kommer användas. Baby nest fattar jag inte hur vi ska få plats med i sängen om vi ska sova där alla tre och då återstår ju bedside crib. Men det verkar lite ute nu? Är det inte bra?
  • Babysitter. Nödvändigt, onödigt? Vi kikade på Babyworld igår och såg att de flesta låg på runt 2000 kronor :O. Ska man avvakta och se om man ens får en bebis som går att lägga ifrån sig så att säga eller är det en bra grej att ha? Jag tänker när man duschar etc kan det ju vara bra att ha barnet i en babysitter på golvet exempelvis.
  • Barnstol där man kan sätta babysittern så barnet kan vara med vid matbordet. Nödvändigt, onödigt? Var annars ska hon vara när vi äter?
  • Bärsele vill vi absolut ha. Men hur vet man vilket märke man ska köpa?
  • Andningslarm, ja eller nej? (min man är superhönspappig och vill typ gps-tracka bebisen ifall den skulle bli kidnappad 🙈). Hur vet man i såna fall vilka som är bra och dåliga?
Tacksam för tankar och tips! :)
 
Det bästa vi hade de första månaderna var en vagga. Det var guld värt att halvsovandes kunna söva bebisen genom bara gunga den lite lätt! Vi hade inte bebisen i sängen för jag är lättväckt och behöver få sova. Och från 3 månaders ålder sov hon bättre i eget rum än i spjälsäng inne hos oss. Då sov hon hela nätterna.

Babysitter tyckte min dotter var väldigt roligt att sitta i! Men den användes inte när jag duschade. Det gjorde jag när min man var hemma och han passade dottern.

När hon var för liten för att sitta i barnstol så åt vi antingen när hon sov eller så låg hon i någons famn. Eller satt i babysittern som stod på golvet. Var jag hemma själv med henne så satt/halvlåg jag i soffan (divan) med benen halvt uppdragna och så låg hon på mina lår (med huvudet vid mina knän). Så kunde hon se mig och vi kunde ha kontakt medan jag åt. Det funkade bra för oss.
 
Babysitter hade inte vi klarat oss utan, använde den när vi var tvungna att ha händerna fria eller för att barnen tyckte att det var kul. Babynest vet jag att många tycker om men vi har inte haft någon användning av det. Innan de blev så stora att de kunde sitta i barnstol hade vi dem i famnen eller i babysitter när vi åt, om de inte sov. Vi har haft en spjälsäng men den använde vi bara sporadiskt, första barnet vägrade.
 
Vi har ett barn som är 4 år och fick precis en till. Detta funkade förra gången så vi kommer ha liknande saker denna gången med och hoppas på en repris. :D

- Babynest - guld värt, vi har ett med bärhandtag och som har stadiga sidor och som man kan göra mindre/större, användes sååå mycket med första barnet och verkar gå hem även med andra barnet.
- Spjälsäng - där sov första barnet första två åren (babynestet låg i spjälsängen innan hon växt ur det)
- Babysitter - vi hade en enkel modell för ett par hundralappar och där trivdes hon!
- Barnstol - den vanliga från Ikea funkade jättebra och definitivt nödvändig från några månaders ålder
- Bärsele köpte vi från Babybjörn men användes bara 5 min pga att jag fick ont i ryggen av den och bebis trivdes inte i den. Kommer prova den igen eftersom vi har kvar den men tror inte den kommer användas, bortkastade pengar för oss.
- Andningslarm har vi inte haft då jag tror det hade skapat mer oro än trygghet hos oss
 
Saker jag tyckte var bra när vår mini var bebis;

Babysitter, användes när jag duschade och om jag tvättade lr hänge tvätt, typ saker där man rör sig för mkt upp & ner så det blir lite obekvämt med bärsele.

Vi fick ärva en BabyBjörn bärsele vi hade när mini var väldigt liten sen köpte vi en ergobaby som vi använde hela tiden.

Stokke stol med babydel på. Vi fick låna babydelen och den var helt super, då kunde mini vara med vid matlagning, (en bit bort från värmekälla så klart) och sedan när vi åt vi bordet. Dom kommer ju upp på nivå med en själv och kan följa med mkt bättre än från nere på golvet i babysittern= mer intressant och blir inte lika snabbt uttråkade 😅

Andningslarm hade inte vi, men har kompisar som har. Tror dom köpte en rätt dyr. Jag tycker det verkar ge mer stress än utan. Dom enda gångerna deras larmat är pga att den dingsen på bebisen glappar när mini rör på sig. Så då har bara alla i familjen blivit sjukt stressad, bebis som blir rädd och gråter med en skräckslagen mamma som kommer petar mitt i sömnen, en pappa som får skäll för han inte vaknar av larmet etc .... Mao kaos 🙈

En annan sak jag kan tipsa om om ni vill gå ute med bärsele . Vi ska ha en mini nr 2 snart, denna gången har jag köpt en jacka som jag kan ha över mig och bebisen när vi har bärsele. Den har liksom en extrabit av jacka med kapuschong till bebisen. Jag saknade nått överdrag till bärselen sist när vi var ute på turer så den ser jag fram till att använda längre fram ☺️
 
Vad man använder känns så himla individuellt, men många av sakerna används ju så himla kort tid och slits inte så mycket på, så det går ju att hitta superfina saker begagnade för nästan inga pengar också om man har tålamod till det!

Spjälsängen använde vi inte alls de första månaderna utan dottern sov mellan oss, till att börja med i ett nest. Men sen har den använts mycket och dottern på 2,5 sover fortfarande i den 🙈

Babysitter användes litegrand ibland, men inte jättemycket. Köpte en begagnad för en hundring typ och hade jag köpt en för de 2000 du nämner hade jag känt att det var pengar rakt i sjön med tanke på hur lite hon satt där, nu var den ändå lite bra att ha.

Första månaderna såg jag ingen vits med att hon skulle sitta med vid matbordet alls, gjorde hon det var det i någons famn för att hon inte ville vara själv. Sen köpte vi en bumbostol som användes jättemycket, hon satt i den i soffan när vi åt mat framför TVn 🙈 från typ 3-4 mån till över året. Dessutom har hon fått en tripptrapp stol när hon blivit äldre, absolut inget vi hade nytta av på en gång men det skadar ju inte att köpa liksom.

Bärsele var guld värt, jag gillade vår Tuula explore, också den köpt begagnad i en bärgrupp på FB där det också fanns myvcket bra råd och hjälp att få, annars kan man gå till en butik och prova.

Andningslarm valde vi bort.

Edit: Och allting går ju att köpa efterhand om man inser att man behöver det!
 
Babynest är guld värt, om bebisen somnar under i soffan tex är det lätt att flytta runt bebisen utan att den vaknar.
Spjälsäng användes sporadiskt här hemma men en grej jag ändå vill ha för att kunna lägga bebisen där när den börjar rulla och då slippa risken att hen rullar ur sängen.
Matstol behövs först från de kan sitta själva så hade inte köpt en sån innan bebisen kommit.
Bärsele är för mig det viktigaste av allt :D
Hur ska jag annars kunna göra något med utan att behöva lägga ner bebisen.
En trikåsjal för första månaderna och sen en bra sele front ex ergobaby, Manduca eller Tula gör allt så mycket enklare.
 
Mina erfarenheter hittills.

Babynest- användes i början mest.
Och sen sov hon i den i spjälsängen.
Som vi har bredvid sängen och ena sidan går att fälla ner.
Så blev ungefär som en bedside. Men hon kommer kunna ha den länge.
Sen blev den för liten och nu har hon sovorm istället i sängen för att mysa till det.

Köpte även bärbart babynest.
Användes inte alls av oss då fröken inte vela ligga där alls.

Spjälsäng- ja..

Andningslarm-känns mest stressande.


Bärselen gillar vi och använder ofta.
Bra när man ska ut med hundarna i skogen osv.
Vi valde en ergo baby
 
Det är som andra skrivit nog väldigt individuellt och beroende på barn vad som används och inte, men vi använde babynest otroligt mycket! Våra ungar sov i dem i soffan på kvällarna så flyttade vi över dem till sängen när vi själva gick och la oss. Vi använde dem tills de växte ur dem vid typ 6 månader kanske.
Eftersom vi fick tvillingar har vi haft svårt att få plats med dem i vår säng (vi ville inte ha dem ”löst” pga oro, och två babynest var svårt att tränga in), så våra har sovit i spjälsäng sen dag ett, men hade vi bara fått ett barn hade jag nog satsat på bedside crib tror jag.
Babysitter tycker jag var bra just när man vill lägga ifrån sig dem lite men de inte längre bara ligger och sover, men det är ju nåt man kan avvakta lite med om man vill. Finns ju jättemånga begagnade att köpa billigt, vi fick ärva från vänner men våra var aldrig superförtjusta för de fick aldrig riktigt kläm på att de kunde få gung på dem själva 😅. Bärsele hade jag satsat på om jag bara hade en bebis också, vi köpte en ergobaby som vi tyvärr fick ont i ryggen av direkt och en babybjörn som vi använt litegrann, den tyckte jag bättre om men jag tipsar om att åka till en affär och prova vilken som passar bäst, beror ju lite på kroppsform osv.
Andningslarm valde vi bort för att vi kände att det bara skulle göra oss mer nojiga faktiskt.
 
Vill börja med att säga att alla kommer svara olika för det är väldigt individuellt och även om jag tycker det är inte mina svar nödvändigvis rätt ;)

Och gällande allt, köp begagnat! Du kan hitta en precis lika bra babysitter för 200:- begagnat också utan att lägga 2000: på en ny :)

Men erfarenheter efter två barn

nest/spjälsäng/bedside crib? Babynest har vi använt supermycket! Kanske inte mest för att ha i sängen utan mer för att bebisen sovit i det på andra stället, i soffan på kvällen osv. Men vi har också haft det i vår säng, i bedside crib och i spälsäng. Jag som sover halva nätterna med två vuxna, en sexåring och en fyraåring i sängen har svårt att relatera till det där att man inte skule få plats två vuxna och ett babynest :D Framför allt vårt äldsta barn älskade sitt babynest och var verkligen trygg där så det var med mest överallt. Sov i det i spjälsängen till han var typ 6 månader och typ bara halva han fick plats :D (med öppnad fotända då)

Bedside crib eller spjälsäng är ju egentligen exakt samma sak bara olika storlekar. Vi hade bedside crib till vårt första barn eftersom vi då bodde i en lägenhet med ett sovrum där det var det enda som fick plats bredvid sängen. Nackdelen med bedside crib är ju att så fort barnet kan sitta så är det urvuxet och om du ändå tänkt byta till spjälsäng då så kan du lika gärna ha spjälsäng från början om den får plats bredvid sängen. Finns många spjälsängar där man kan fälla ner eller ta av en sida så att det blir samma funktion som bedside crib.

Babysitter. Svårt att veta för att det beror också mycket på barnet. Vårt första barn var inte alls förtjust och vårt andra barn älskade samma babysitter och kunde sitta där hur länge som helst. Säker kopplat till att hon gillade att sitta i den och titta på när storebror lekte. Inget du behöver ha redo när bebisen föds iaf, jag hade avvaktat lite.

Barnstol där man kan sätta babysittern så barnet kan vara med vid matbordet. Vi har aldrig haft så vet inte hur bra det är. Som svar på frågan var hon ska vara när ni äter kommer ni blir experter på att göra ALLT i livet med en arm ;)

Bärsele vill vi absolut ha. Märke finns det många bra. Men se till att köpa en ergonomisk, dvs en som är ergonomisk på rikigt. Babybjörn är tex inte det även om de påstår det själva. Vi har haft Ergobaby och varit väldigt nöjda men finns ett gäng bra märken.

Andningslarm, ja eller nej? Vi har aldrig haft. Jag inbillar mig att det skulle göra mig mer orolig än lugnad, men det är nog beroende på hur man är som person.
 
Tack för alla svar! Jag läser och tar till mig!

- Babynest - guld värt, vi har ett med bärhandtag och som har stadiga sidor och som man kan göra mindre/större, användes sååå mycket med första barnet och verkar gå hem även med andra barnet

Babynest är guld värt, om bebisen somnar under i soffan tex är det lätt att flytta runt bebisen utan att den vaknar.
@Cocos och @Emtherlia Jag har läst att det finns risk för att bebisen rullar och typ kvävs i såna som man kan bära, att flera modeller fått återkallas. Därför har vi uteslutit såna. Men det kanske finns bra, ickebebisdödande-modeller också? :D
Stokke stol med babydel på. Vi fick låna babydelen och den var helt super, då kunde mini vara med vid matlagning, (en bit bort från värmekälla så klart) och sedan när vi åt vi bordet. Dom kommer ju upp på nivå med en själv och kan följa med mkt bättre än från nere på golvet i babysittern= mer intressant och blir inte lika snabbt uttråkade 😅
Precis en sån vi funderat på! Är det en tripp trapp eller en steps? :)
Matstol behövs först från de kan sitta själva så hade inte köpt en sån innan bebisen kommit.
Det är alltså inte själva matstolen vi är ute efter (och vi vet att bebisen måste kunna sitta själv för att sitta i såna) utan efter en sån stol där du kan sätta bebisen i som en babysitter. Alltså en sån här:

babyworld_stokke_tripp_trapp_newborn_set_2_0_34319_1.jpg


Har läst på olika bloggar att vissa tycker att de är bra, så att bebisen kan vara med i rimlig höjd vid bordet redan från börja. Sen byter man newborn-delen till en babydel och sen längre fram tar man bort det helt. Således kan barnet ha stolen länge :).
 
Det är så himla individuellt, du kommer hitta tusen svar på frågan ”vilka saker hade ni inte klarat er utan och vilka var onödiga” :D Det är ju såklart på grund av att alla bebisar är olika och alla föräldrar är olika :) Och det kluriga är att man inte vet innan...

Mitt första barn som nu är två år har alltid varit ett riktigt frimärke, det gick knappt att lägga henne ifrån sig i början. Trikåsjalen var guld värd första månaderna! Babynestet avskydde hon men det funkade toppen att använda i barnvagnen för att få henne trygg där eftersom liggdelen på vagnen var ganska stor.

Babysitter gillade hon bättre även om det ibland bara funkade fem minuter åt gången. Jag använde den till exempel för att kunna göra mina små övningar typ mammamage, och ibland för att duscha. När vi åt var hon oftast i någons famn, jag ammade ofta samtidigt som jag åt med en hand.

Spjälsängen användes knappt alls första året, hon sov med oss i sängen istället. Efter det har den använts för sovstunder dagtid. Jag hoppas att barn nummer två kommer uppskatta spjälsängen mer, annars får vi nog ställa in en till säng bredvid vår om alla ska få plats :D
 
Jollyroom har billigare babysitters iaf, typ 4-500:- tror jag. Men låna/köpa begagnat är definitivt en idé. Mkt som är till bebisar kan man ju dra av skydden på och tvätta i maskin med.

Glömde spjälsäng, vi har två som i princip aldrig blivit använda. En bedside crib, som var en bra idé tror jag och kunde säkert funkat för oss om den inte var för låg för vår höga säng 🤦 men tänkte ha den nu, på dagen, då den har hjul också. Så kan mini ligga i den och sova och rullas runt efter mig ^^

Babynest hade vi aldrig, kommer nog inte ha nu heller tror jag. Men vi har en sånn sängorm till att mysa till det med.

@gulakatten Tripp trapp, precis en sån som du la upp bild på. Vi tänkte köpa en sån nu, då vi inte kan låna den vi kunde sist. En sak att tänka på om man köper begagnat/ska låna är att, har jag hört iaf, ibland passar inte gamla babydelar på nyare stokke stolar.
 
Bärsele hade jag satsat på om jag bara hade en bebis också, vi köpte en ergobaby som vi tyvärr fick ont i ryggen av direkt och en babybjörn som vi använt litegrann, den tyckte jag bättre om men jag tipsar om att åka till en affär och prova vilken som passar bäst, beror ju lite på kroppsform osv
Ja, bärsele känns jätteviktigt tycker jag! Jag passade min systers barn mycket när de var små och bar särskilt systerdottern i TIMMAR i bärselen. Då använde vi en manduca och den var underbar. BabyBjörn har jag alltid varit skeptisk till!
Och gällande allt, köp begagnat! Du kan hitta en precis lika bra babysitter för 200:- begagnat också utan att lägga 2000: på en ny :)
Tack för tipset! Vi har tänkt det, åtminstone en hel del av sakerna :).
Jag som sover halva nätterna med två vuxna, en sexåring och en fyraåring i sängen har svårt att relatera till det där att man inte skule få plats två vuxna och ett babynest :D
Haha! Vi är två i en 180-säng nu och ställer vi in ett babynest i sängen känns det som att nån av oss kommer ramla ut :D. Bara med min gravidkudde är det ju mycket mer trångt än vanligt. Mvh bortskämda DINKs ;).
Nackdelen med bedside crib är ju att så fort barnet kan sitta så är det urvuxet och om du ändå tänkt byta till spjälsäng då så kan du lika gärna ha spjälsäng från början om den får plats bredvid sängen.
Vi har nog inte tänkt byta till spjälsäng då, vi har nog bara förutsatt att hon kommer sova i vår säng när hon är stor nog att inte riskera att dö av det :p.
Bärsele vill vi absolut ha. Märke finns det många bra. Men se till att köpa en ergonomisk, dvs en som är ergonomisk på rikigt. Babybjörn är tex inte det även om de påstår det själva.
Hade tänkt köpa en Manduca och är jätteskeptisk till BabyBjörn. Så bra att höra att min skepsis är välgrundad.

Tack för alla tips! Även till dig @service :)
 
Edit: Och allting går ju att köpa efterhand om man inser att man behöver det!
Helt sant! Det är mest min man som hetsar på lite, han tycker det är så himla kul att preppa inför att bebisen kommer. Jag bromsar och han peppar :D.

Det är så himla individuellt, du kommer hitta tusen svar på frågan ”vilka saker hade ni inte klarat er utan och vilka var onödiga” :D
Jag vet 🙈. Men jag kände att vi behövde lite input utifrån :). Vi famlar lite i mörkret här :D.
(oklart vad som hände när jag citerade)
Spjälsängen användes knappt alls första året, hon sov med oss i sängen istället.
Är inte det himla läskigt? De avråder ju samsovning och vi har stora duntäcken i sängen. Jag far omkring dessutom…
En sak att tänka på om man köper begagnat/ska låna är att, har jag hört iaf, ibland passar inte gamla babydelar på nyare stokke stolar.
Bra att du sa det! Vi tänkte eventuellt köpa en stol begagnat, men då en ny modell liksom. Ska kika runt!
 
@Cocos och @Emtherlia Jag har läst att det finns risk för att bebisen rullar och typ kvävs i såna som man kan bära, att flera modeller fått återkallas. Därför har vi uteslutit såna. Men det kanske finns bra, ickebebisdödande-modeller också? :D

Det har jag inte läst någonstans och jag förstår nog inte varför det skulle bli någon högre risk för det bara för att nestet kan bäras? Vår kommer från Najell och den känns helsäker och stabil. :)

Vi har dock inte använt alla tillbehör utan enbart bärhandtagen som sitter fast.
 
Jag vet 🙈. Men jag kände att vi behövde lite input utifrån :). Vi famlar lite i mörkret här :D.
Ja såklart, det är ju superbra med tips! :) Sen får man sålla lite och se vad som passar för en själv och ens bebis.

Är inte det himla läskigt? De avråder ju samsovning och vi har stora duntäcken i sängen. Jag far omkring dessutom…
Det var lite läskigt i början, men det finns en hel del saker man kan göra för att göra det så säkert som möjligt. Googla ”säker samsovning” om du vill ha tips! Det är tex att man som vuxen inte ska vara påverkad av alkohol, sängen ska inte vara för mjuk, inga stora täcken i närheten av bebis, bebis ska ligga högt uppe i sängen med mera. Jag sov med täcket vid höfterna ungefär och fick istället ha tröja/pyjamas på mig för att inte frysa.

Jag hade inte tänkt att ha henne i vår säng men efter en vecka där vi fick sova i skift för att någon var tvungen att sitta med bebisen i soffan så kapitulerade jag, läste på om säker samsovning och provade mig fram.
 
Det har jag inte läst någonstans och jag förstår nog inte varför det skulle bli någon högre risk för det bara för att nestet kan bäras? Vår kommer från Najell och den känns helsäker och stabil. :)
Här kan man läsa bland annat: https://www.expressen.se/mama/mamaliv/guider-tester/babynest-aterkallas/

Med nyare babynest kanske detta inte är nåt problem längre :).
Ja, jag fattar verkligen, det är ju lite mental förberedelse liksom! :heart
Ja :heart.
Jag hade inte tänkt att ha henne i vår säng men efter en vecka där vi fick sova i skift för att någon var tvungen att sitta med bebisen i soffan så kapitulerade jag, läste på om säker samsovning och provade mig fram.
Fattar! Förstår helt och hållet att man helt enkelt får lösa det så gott man kan. Jag tror vi kör på en bedside crib, då är hon ju bredvid mig men inte i sängen. De är inte så ruggans dyra nya heller. Tror inte min man vore OK med bebisen i sängen till en början, bara om det verkligen inte funkar på annat sätt. Vi får testa oss fram :).
 
Tipsar alla om att om man har en såg hemma kan man såga till den översta ryggplankan på begagnade Stokke-stolar, då passar alla nya tillbehör! Det finns instruktioner på något byggforum om man googlar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 861
Senast: Marty
·
Gravid - 1år Ni som har eller har haft små bebisar och samtidigt haft husdjur som gärna vill krypa upp och gosa, hur har ni löst det? Bruce sover i...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: Sol
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 631
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp