Bebissaker - hur tänka? (Baby nest, babysitter etc)

Nu har vi jobbat på lite här i inköpen 😅

Kläder - tycker jag är skitsvårt att föreställa sig vad/Hur mycket/storlekar man ska köpa. Är nog typ "klar" ändå, klarar oss första tiden iaf. Köpt lite i storlek 50, ett par, tre outfits och nån pyjamas. Mer i storlek 56, inklusive en lite varmare fleeceoverall och nån lite varmare "jacka", och sen några enstaka plagg i 62.

Vagnen - betalat handpenning men inte hämtat än, komplett paket med babyskydd till. Köpt en åkpåse mini, lammskinn och filtar. Behöver man typ täcke/kudde i vagnen? Köpte en sån pandakudde som alla verkar ha.

Skötbord - köpt ett begagnat, med mycket förvaring. Fortfarande så osäker vad man behöver till? Blöjor, tvättlappar i olika varianter, Babyolja, Inotyol, nagelkit, badtermometer, febertermometer, använder man puder? Mer? Blöjhink ska vi köpa också, och nån slags mobil.

Bedside crib - fått låna av snäll vän! :love: Tänkt ha babynest och nån filt i till en början. Nåt mer? Även fått låna amningskudde, babysitter, babyvakt av henne.

Babybrezza - är tveksam till amning och det dök upp en fin begagnat så slog till. Går ju att sälja igen om inte annat.

Sen har vi köpt mer småsaker, nappar, flaskor osv. Ska väl titta på nån sele/sjal också. Mer då, vad har vi glömt?! :nailbiting:
 
Vagnen - betalat handpenning men inte hämtat än, komplett paket med babyskydd till. Köpt en åkpåse mini, lammskinn och filtar. Behöver man typ täcke/kudde i vagnen? Köpte en sån pandakudde som alla verkar ha.

Skötbord - köpt ett begagnat, med mycket förvaring. Fortfarande så osäker vad man behöver till? Blöjor, tvättlappar i olika varianter, Babyolja, Inotyol, nagelkit, badtermometer, febertermometer, använder man puder? Mer? Blöjhink ska vi köpa också, och nån slags mobil.
Badtermometer tror jag man kan vara utan, går precis lika bra att känna efter med finger/armbåge. Vattnet ska vara typ kroppsvarmt.

Puder har iaf jag aldrig använt till ungarna, men vissa kanske har nytta av det? Brukar räcka fint att lufta och smörja tycker jag. Tvättlappar, en bra rumpsalva, febertermometer (rekommenderas väl rumptermometer till små barn tror jag), babyolja och nagelfil/klippare är bra att ha. Vi fick en nagelfil på BB med båda barnen, den klarar man sig med ett tag. :)

Pandakudden har ingen effekt på platt bakhuvud, då bör man ha mimoskudde istället. (Och små barn bör ju enligt rek inte ha kudde alls) Med det sagt, även vi har en :D

Känns som att ni är väl förberedda, det mesta går ju även köpa när bebis är ute :)
 
Badtermometer tror jag man kan vara utan, går precis lika bra att känna efter med finger/armbåge. Vattnet ska vara typ kroppsvarmt.

Puder har iaf jag aldrig använt till ungarna, men vissa kanske har nytta av det? Brukar räcka fint att lufta och smörja tycker jag. Tvättlappar, en bra rumpsalva, febertermometer (rekommenderas väl rumptermometer till små barn tror jag), babyolja och nagelfil/klippare är bra att ha. Vi fick en nagelfil på BB med båda barnen, den klarar man sig med ett tag. :)

Pandakudden har ingen effekt på platt bakhuvud, då bör man ha mimoskudde istället. (Och små barn bör ju enligt rek inte ha kudde alls) Med det sagt, även vi har en :D

Känns som att ni är väl förberedda, det mesta går ju även köpa när bebis är ute :)
Redan köpt termometer, skadar ju inte iaf 😅

Vad smörjer du med då? Och vad är bra rumpsalva tycker du?

Åh, skönt att läsa att du tycker vi verka3 väl förberedda ☺️ och ja, klart att man kan köpa mer sen men har känt sån stress över att mycket hänger i luften, så är nog mest för min sinnesfrids skull 🙈
 
Redan köpt termometer, skadar ju inte iaf 😅

Vad smörjer du med då? Och vad är bra rumpsalva tycker du?
Aha, tolkade texten som att du funderade på badtermometer :D

+ @gulakatten
Inotyol ska väl vara bra enligt dom flesta, vi har dock aldrig köpt den :o
Vi har använt bepanthen och en annan med samma verksamma substans, ABECE dexpanthenol. Smörjer när bebis varit röd, framförallt i ljumskarna, och det försvinner på nolltid.
 
Aha, tolkade texten som att du funderade på badtermometer :D

+ @gulakatten
Inotyol ska väl vara bra enligt dom flesta, vi har dock aldrig köpt den :o
Vi har använt bepanthen och en annan med samma verksamma substans, ABECE dexpanthenol. Smörjer när bebis varit röd, framförallt i ljumskarna, och det försvinner på nolltid.
Ja jag skrev lite rörigt såg jag.. 😅

Smörjer du med typ babyolja i förebyggande syfte?
 
Ja jag skrev lite rörigt såg jag.. 😅

Smörjer du med typ babyolja i förebyggande syfte?
Nja. Har alltid lite i badvattnet till bebis, och har smort skorven i hårbotten några gånger. Annars används det ganska sparsamt här.

Till huden används en tub Decubal som vi fick i en "babybag" på BB. Du hamnar väl på samma BB som jag (?) så du borde få en också :D
 
Nu har vi jobbat på lite här i inköpen 😅

Kläder - tycker jag är skitsvårt att föreställa sig vad/Hur mycket/storlekar man ska köpa. Är nog typ "klar" ändå, klarar oss första tiden iaf. Köpt lite i storlek 50, ett par, tre outfits och nån pyjamas. Mer i storlek 56, inklusive en lite varmare fleeceoverall och nån lite varmare "jacka", och sen några enstaka plagg i 62.

Vagnen - betalat handpenning men inte hämtat än, komplett paket med babyskydd till. Köpt en åkpåse mini, lammskinn och filtar. Behöver man typ täcke/kudde i vagnen? Köpte en sån pandakudde som alla verkar ha.

Skötbord - köpt ett begagnat, med mycket förvaring. Fortfarande så osäker vad man behöver till? Blöjor, tvättlappar i olika varianter, Babyolja, Inotyol, nagelkit, badtermometer, febertermometer, använder man puder? Mer? Blöjhink ska vi köpa också, och nån slags mobil.

Bedside crib - fått låna av snäll vän! :love: Tänkt ha babynest och nån filt i till en början. Nåt mer? Även fått låna amningskudde, babysitter, babyvakt av henne.

Babybrezza - är tveksam till amning och det dök upp en fin begagnat så slog till. Går ju att sälja igen om inte annat.

Sen har vi köpt mer småsaker, nappar, flaskor osv. Ska väl titta på nån sele/sjal också. Mer då, vad har vi glömt?! :nailbiting:

Ni är helt klart mer förberedda än vad vi var inför tredje barnet :D

Har du åkpåse i vagnen behövs inget täcke/kudd. Vi har dock en filt innanför åkpåsen just nu eftersom bebis är mini och det blir så stor öppning vid huvudet på åkpåsen.

Vi har en pandakudde och tycker den är bra! Inte för bakhuvudet (vet att det inte funkar för det) men praktiskt att bebis ligger still med huvudet i ”gropen” :p

Babyolja har vi aldrig använt och nagelkit har vi aldrig haft (speciellt för bebis alltså). Puder har vi heller aldrig haft. Badtermometer brukar vi använda köttermometern :D

Lite förslag till komplettering:

Om ni ändå köper febertermometer så alvedonsuppar också. Pysventiler.

Till dig: bindor typ nattbindor för avslaget, och amningsinlägg mot läckande bröst. (Även om du bestämmer dig för att inte amma kan det ta ett tag innan brösten fattat det).

Filtar är också bra att ha ett par stycken. Men behöver ju verkligen inte vara en specifik babyfilt även om storleken är praktisk.
 
Nja. Har alltid lite i badvattnet till bebis, och har smort skorven i hårbotten några gånger. Annars används det ganska sparsamt här.

Till huden används en tub Decubal som vi fick i en "babybag" på BB. Du hamnar väl på samma BB som jag (?) så du borde få en också :D
Åh tack! Blir väl US förhoppningsvis, är det samma? Ingen aning om att man får en bag, vad är det mer i den då? :D
 
Ni är helt klart mer förberedda än vad vi var inför tredje barnet :D

Har du åkpåse i vagnen behövs inget täcke/kudd. Vi har dock en filt innanför åkpåsen just nu eftersom bebis är mini och det blir så stor öppning vid huvudet på åkpåsen.

Vi har en pandakudde och tycker den är bra! Inte för bakhuvudet (vet att det inte funkar för det) men praktiskt att bebis ligger still med huvudet i ”gropen” :p

Babyolja har vi aldrig använt och nagelkit har vi aldrig haft (speciellt för bebis alltså). Puder har vi heller aldrig haft. Badtermometer brukar vi använda köttermometern :D

Lite förslag till komplettering:

Om ni ändå köper febertermometer så alvedonsuppar också. Pysventiler.

Till dig: bindor typ nattbindor för avslaget, och amningsinlägg mot läckande bröst. (Även om du bestämmer dig för att inte amma kan det ta ett tag innan brösten fattat det).

Filtar är också bra att ha ett par stycken. Men behöver ju verkligen inte vara en specifik babyfilt även om storleken är praktisk.
Haha låter bra! Men har förstått att man är väl som mest "på" med första också 🙈

Hade tänkt fylla ut med filt, va bra! Har förstått att många har babynest i vagnen också, men känns svårt att få plats med både det och åkpåse.

Tack snälla, skriver upp allt! Har börjat lite på en lista till mig. Köper nog också typ en amnings-BH och nåt linne då jag inte vet hur det blir.

Filtar skulle jag kunna köpa hur många som helst hehe har köpt 5 st i lite olika storlek och utförande. :D
 
Nu jäklar har vi fått hem grejer :D. Manduca, bedside crib, skötbädd, babysitter (absurt dyr, från Stokke, men vi tänker ev köpa en sån hög stol som babysittern passar i), nagelkit och skötväska. Och så har vi fått en mobil att hänga ovanför skötbordet också. Imorgon ska vi få lite bebiskläder också, från en vän som har en bebis som är en månad gammal nu :).

Så nu är det fullt med bebissaker i vår lägenhet :D. Börjar kännas mer på riktigt helt klart! :)
 
Jag kollar på panda kudde, någon som vet hur man tvättar dom? Finns det ett överdrag att ta av och tvätta eller tvättar man hela? Tänker att om det är hela så lär man behöva två?

//fröken noll koll
 
Jag kollar på panda kudde, någon som vet hur man tvättar dom? Finns det ett överdrag att ta av och tvätta eller tvättar man hela? Tänker att om det är hela så lär man behöva två?

//fröken noll koll

Maskin 30 grader. Man tvättar hela kudden. Vi har ”bara” en kudde. När vi har tvättat den så har vi tagit något annat tillfälligt. Sist vek vi ihop en filt som kudde.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 833
Senast: Marty
·
Gravid - 1år Ni som har eller har haft små bebisar och samtidigt haft husdjur som gärna vill krypa upp och gosa, hur har ni löst det? Bruce sover i...
Svar
16
· Visningar
1 883
Senast: Sol
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 812
Senast: mars
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 581
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp