Bebissaker - hur tänka? (Baby nest, babysitter etc)

@Voeux Haha gud så gulligt! Har ni nån särskild modell och märke som ni vill ha?

Sovpåse har vi också! Maken läste om det i Agnes Wolds bok där det står att såna är bra :). Som väl var så köpte min mamma en sån till min systers barn - vilka totalvägrade att ha såna när de sov. Så vi får en fin och helt oanvänd sovpåse därifrån :D.

Skötväska känns URTRIST att köpa tycker jag 🙈. Jag fattar att vi behöver en men gud vilket tråkigt inköp.
Vi körde vanlig ryggsäck istället för skötväska. En från Hööks tom :D.
 
Hehe min erfarenhet av skötväskor är att ju större de är desto mer onödiga saker tar man med sig :D med första barnet hade vi en ”vanlig” Skötväska och då var det precis så.

Med andra barnet insåg vi snabbt det opraktiska i att också behöva få med sig en stor skötväska när man skulle få med sig två barn 😅 Så då skaffade vi Bugaboos organizer som är som en miniskötväska och som är ok att ha hängandes på handtaget. Och sen när vi behövde ha med os mer saker tog vi ryggsäck för man ville ändå ha två händer fria :p

Nu med tredje barnet lär ju inte behovet av fria händer vara mindre :p Ryggsäcken vi hade innan har gått sönder så funderar på just en kånken. Har ni den stora eller mini?
Ja, lite så är det ju! Vi har den stora, har två barn så hade inte fått plats i en mindre tror jag, men jag packar nog fortfarande med lite för mycket saker 😅.
 
Skötväska känns URTRIST att köpa tycker jag 🙈. Jag fattar att vi behöver en men gud vilket tråkigt inköp.
Just skötväska är ju en sådan sak där det faktiskt inte spelar någon roll alls vilken typ av bebis man får utan det är helt ens egna (och eventuell medförälders) behov som kan styra. Och jag kände exakt som du! Vi använde en organizer och om man behövde ha med sig lite mer funkade det utmärkt att slänga ner i en tote eller tygpåse och förvara under vagnen. Det är ändå ganska sällan som väskan behöver lämna vagnen så no need att tänka ergonomiskt (och då har jag haft en vagnvägrarbebis och flaskmatat så jag vågar tro att de gäller de flesta ☺️).

Eftersom skötväskor ofta kostar rätt mycket blev jag så himla glad när en kompis berättade att man faktiskt inte behövde det, så känner att jag vill sprida denna kunskap till världen. ☺️
 
Babygym? Är det något att ha? Och vilket ska man ha? Ett med mycket färger, ljud, musik, speglar, eller ett enkelt i grå färg?
 
Babygym? Är det något att ha? Och vilket ska man ha? Ett med mycket färger, ljud, musik, speglar, eller ett enkelt i grå färg?

Själva konceptet gillar jag! Och våra barn har gillat det massor när de varit bebisar. Men att köpa ett dyrt med massor av funktioner vet jag inte om det behövs direkt. Vi har haft en filt under och Ikeas babygymsbåge (kostar 179:-). Sen har vi tagit bort Ikeas tråkiga plast”leksaker” som följer med och hängt upp diverse olika saker som vi varierat med. Just nu har syskonen dekorerat det med presentsnören och dockskåpsgubbar 😅 (bebis är lite för liten för att roas av babygym så just nu är det nog mest leksak för syskonen :p )
 
Skötväska känns URTRIST att köpa tycker jag 🙈. Jag fattar att vi behöver en men gud vilket tråkigt inköp.

Vi har en skötväska som vi fick med vagnen av min kusin men har hittills klarat oss utmärkt med en av mina handväskor. Den är inte särskilt stor men allt vi behövt hittills får plats - några blöjor, våtservetter, kräm, några små handdukar/tvättlappar, napp, liten nappflaska och en tetra ersättning. Plus min plånbok och andra förnödenheter 😄

Men ska man vara ute mer än några timmar så förstår jag att man behöver större.
 
Babygym? Är det något att ha? Och vilket ska man ha? Ett med mycket färger, ljud, musik, speglar, eller ett enkelt i grå färg?
Ju mer färgglatt desto bättre! Det ska gärna skramla mycket. Vår bebis fick ett för 199 kr på Lidl, det var perfekt! Vi har hängt på lite extra krimskrams och det är riktigt poppis. Är dock glad att jag inte köpte det lyxiga för 800 som jag blev kär i först 😆
 
Ju mer färgglatt desto bättre! Det ska gärna skramla mycket. Vår bebis fick ett för 199 kr på Lidl, det var perfekt! Vi har hängt på lite extra krimskrams och det är riktigt poppis. Är dock glad att jag inte köpte det lyxiga för 800 som jag blev kär i först 😆
Vi har också ett babygym från Lidl, bebis älskar det! Storebror hade ett begagnat som kostade 50:- :p
 
Vi har också ett babygym från Lidl, bebis älskar det! Storebror hade ett begagnat som kostade 50:- :p
Och för att utveckla lite mer om babygym så är det verkligen väldigt olika hur mycket bebisar uppskattar det. Storebror låg kanske 5 minuter där, max, innan han ledsnade och krävde sällskap och mer underhållning. Men sen gillade han ju själva leksakerna och kunde ligga på mage och titta på lekmattan såklart.

Lillasyster är mer förnöjd och ligger gärna där en stund för sig själv och kikar så mycket man hinner göra något annat en liten stund. Jag brukar hänga på andra leksaker än de som medföljer, just nu är det populärt att ligga och pilla på en prasslig, mjuk bebis"bok" :)
 
Vad gäller egentligen för våtservetter? Ska man inte använda såna annat än i nödfall (när man är på språng) eller är oparfymerade okej? Och hur mycket blöjor går åt egentligen?
 
Vad gäller egentligen för våtservetter? Ska man inte använda såna annat än i nödfall (när man är på språng) eller är oparfymerade okej? Och hur mycket blöjor går åt egentligen?
För sonen var köpta våtservetter ett stort nej, han blev rosa på hela rumpan av dom. Gjorde egna av kokt vatten och olivolja och körde med det första året. Gjorde ett par omgångar och förvarade i kylen, då de visade sig mögla rätt fort annars (var heta sommaren -18). Dom höll ett par dygn i rumstemperatur, så jag tog dom aldrig iskalla mot huden ;).

Lillasyster har aldrig varit känslig mot vårservetter, vi har kört med köpta sen vi kom hem från BB. Tror tom vi använde några redan där.

Blöjor, ja det kan gå åt en hel del i början. Ibland kan dom liksom bajsa direkt man bytt. Och kanske direkt efter den blöjan med. Jag har dessutom velat byta bara efter lite kiss. Märker jag att de kissat kan jag inte låta dom ha kvar blöjan, även om den enligt utsago ska kännas torr mot huden.
 
@hemlig Tack för svar! Vi kikade på blöjor i dag i affären och fick lite av en chock när vi såg priserna :D. Vi får hoppas på att få den första renliga bebisen i världshistorien helt enkelt ;) :D.
 
Vad gäller egentligen för våtservetter? Ska man inte använda såna annat än i nödfall (när man är på språng) eller är oparfymerade okej? Och hur mycket blöjor går åt egentligen?
På många av paketen står det att dom inte ska användas varje dag. Vår mini reagerade på dom och vi började läsa på paketen. Även om barnet inte reagerar vill inte jag använda dom, tror det är en del läskigt i dom. Vi använder bara när vi är ute och inte kan välja nått annat. Hemma har vi torra tork servetter från apoteket med ljummet vatten och babyolja på. Gör nya när vi byter blöja. Bara blöter några i handfatet och spritsar på olja/ har en vattenskål i plast på skötbordet + en liten oljeflaska bredvid.
 
Vad gäller egentligen för våtservetter? Ska man inte använda såna annat än i nödfall (när man är på språng) eller är oparfymerade okej? Och hur mycket blöjor går åt egentligen?

Tror att man får känna efter där själv vad som känns rimligt. Mitt och @hemlig s svar ovan kommer vara totalt olika och jag säger ingenting om vad som är rätt eller fel, bara att folk resonerar olika :)

Vi har våtservetter som vi använder när vi är iväg eftersom det då kan bli blöjbyten där man inte har tillgång till vatten. Men på hemmaplan tycker jag mest att det är en väldigt onödig (och omiljövänlig) produkt. Plus då att vissa bebisar reagerar på dem. Vi har använt torra papperstvättlappar och flergångsvättlappar i tyg, och vatten.

När det gäller våtservetter är det inte bara parfym eller inte utan de är också olika i innehåll. Vissa blir det något sorts skum från när man kramar dem, känns inte helt härligt...

Precis i början blir det många blöjbyten per dygn, (även om det i detta huset går åt kanske 30 blöjor för hela blöjperioden ;) ) men det lugnar sig efter ett tag. Vi byter absolut inte blöja efter varje gång de kissat och ser ingen anledning till det.

Kan på det temat också rekommendera babypottning. Man behöver absolut inte gå all in på det utan kan göra det på en nivå som känns rimlig. Vi grodhåller vår bebis över toalett eller handfat i samband med blöjbyte. Han är 5 veckor nu och kissar nästan varje gång vi gör så och bajsar ganska ofta med. Sparar rätt många blöjbyten med väldigt liten "arbetsinsats".
 
Min erfarenhet är att våtservetter inte är så kul för lilla bebisrumpan, vi använder det i princip bara när vi är iväg någonstans. Men har ett paket vid skötbordet ifall att. Hemma använder vi nästan bara vatten, sköljer alltså av direkt i handfatet och baddar sedan med en torr liten handduk.
 
@zassoo @Imogen @hemlig @Tilly_85
Tack för svar! Vi har tyckt att våtservetter känns lite läskigt och man avråder ju från att använda såna för ofta. Så jättebra att höra att det inte är överspänt att hitta andra lösningar :). Jag vet inte om vi kommer våga skölja av bebisen i handfatet och babypottning känns avancerat med första barnet :D. Men vi får se hur det blir när hon är här :).
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 880
Senast: Marty
·
Gravid - 1år Ni som har eller har haft små bebisar och samtidigt haft husdjur som gärna vill krypa upp och gosa, hur har ni löst det? Bruce sover i...
Svar
16
· Visningar
1 892
Senast: Sol
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 637
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp