Bebissug och kropp som skriker

Hejhopp77

Trådstartare
Gammal medlem, listar ni ut så håll det för er själva.

Kroppen skriker efter bebis, hur hanterar man det?
Mina tankar kommer innehålla en hel del naivitet och okunskap.

Drömmen vore ju att få barn feb-mars, helst inte höstbarn men det enda jag vet är att jag verkligen inte vill ha ha i december, vet hur trist det blir runt jul...

Att starta försöken nu gör att går det fort så blir det höstbarn, ska man stå ut och vänta tills våren?
Men om det inte funkar, då har man ju slösat bort massa tid och det kanske ändå blir dec om 10år om man har tur.
Jag har spiral, men det sägs ju att man kommer igång direkt den åker ut. Är det bara med pp man ska vänta med att börja?

Hur tänkte ni runt start av försök?

Är det någon som jagat som gravid? Hur funkar det med ljud?
 
Fast om du börjar nu och det skulle ta sig direkt så blir det ju i vår. Men mitt råd är att släppa det helt, man vet aldrig hur det blir och man får vara tacksam över att få ett barn om det är det man vill.

Jag har en född i mitten av juni och en första dagarna i januari. Det är klart att det är mycket kring jul, men det känns som en väldig petitess i sammanhanget 🙂
 
Gammal medlem, listar ni ut så håll det för er själva.

Kroppen skriker efter bebis, hur hanterar man det?
Mina tankar kommer innehålla en hel del naivitet och okunskap.

Drömmen vore ju att få barn feb-mars, helst inte höstbarn men det enda jag vet är att jag verkligen inte vill ha ha i december, vet hur trist det blir runt jul...

Att starta försöken nu gör att går det fort så blir det höstbarn, ska man stå ut och vänta tills våren?
Men om det inte funkar, då har man ju slösat bort massa tid och det kanske ändå blir dec om 10år om man har tur.
Jag har spiral, men det sägs ju att man kommer igång direkt den åker ut. Är det bara med pp man ska vänta med att börja?

Hur tänkte ni runt start av försök?

Är det någon som jagat som gravid? Hur funkar det med ljud?
Jag tänkte mycket på det här med att vara född tidigt på året och att absolut inte få decemberbarn när vi skulle börja försöka.

Det tog sig inte alls. Vi försökte i över ett år innan vi sökte hjälp. Vi blev gravida via IVF typ två år efter att vi började försöka. Just då hade jag gladeligen fått tre decemberbarn.

Det jag ångrar nu är att vi inte började tidigare och blev yngre föräldrar och kanske hunnit med fler barn.

Mitt råd är att börja försöka om det är det du vill. Har ni tur blir det ett vårbarn, om inte blir det nog bra ändå ❤️
 
Med andra barnet såg vi till att få födelsedag under första halvåret. Jag är inte säker på vad hade hänt om det inte hade tagit sig efter halvår, om vi hade gjort ett uppehåll ett halvår då.

Sanningen är den att man kan bestämma när man inte ska ha barn, men inte när man ska barn.
 
Man vet aldrig. Vi blev med barn första månaden vi försökte, andra blir det aldrig, det enda man vet i förväg är att man inte vet.

Jag förstår att decemberbarn inte är så lockande, men kanske kan du bredda din vilja till årets resterande månader? Börja försök, antingen tar det och det blir vår eller sommarbarn, eller så tar det inte och då kan du ju välja om du vill att ni skyddar er några månader innan ni försöker igen för att undvika BF mot årets slut. Min gissning är att har man väl börjat försöka och det inte tar sig så kommer man nog inte vilja ta uppehåll sen. Men, det har nu ju möjligheten att välja där och då :)
 
Jag har ett barn som var helt oplanerat som är fött i juli. Har haft en massa tankar om vad jag önskar och inte när det kommer till födelsedagar men tvåan är född i början av januari efter ett missfall som skulle blivit ett oktoberbarn. Nu är trean beräknad på nyårsafton efter ett missfall som skulle blivit ett septemberbarn. Vi trodde vi tog uppehåll i bebisverkstaden en månad för att slippa barn runt årsskiftet men ägglossningen kom tidigare än planerat.

Jag hatar att vara tidigt gravid (=illamående) på sommaren och tycker det är trist med födelsedagar runt jul, men detta går tyvärr inte att planera.

Lycka till!
 
Jag tänker att av allt som man kommer oroa sig för och tycka är besvärligt som förälder, så är födelsedatum egentligen rätt långt ner på listan. Men det blir ju av naturliga skäl rätt centralt innan barnet är tillverkat.

Jag har ett barn fött i april och ett i oktober. Tittar jag på de två så kan jag inte alls se vad aprilbarnet skulle ha för fördel av att vara född tidigt på året. Oktoberbarnet är före aprilbarnet i allt utvecklingsmässigt, både fysiskt och ”mentalt”. Sen vet jag att det finns statistik som pekar på fördelarna med att vara född tidigt på året men det är ju inget som säger att just ens eget barn kommer ligga mitt på normalfördelningen.

Nu är jag gravid med vårt tredje barn, beräknat i december 😉 Har inte tänkt jättemycket på det, mer än att det vore ju skönt att undvika dagarna precis kring jul. Men som jag började med, det finns så mycket annat att oroa sig över :p
 
Jag förstår om TS funderar på födelsedatum och vill ge sitt kommande barn de bästa förutsättningarna.

Är det inte så att ingen i herrfotbollens landslag är född på andra halvan av året? Nu är det kanske inte chansen att bli elitidrottare som är viktigast.

Men även inom andra områden är det bra att vara född tidigt på året. Jag vill minnas en undersökning som visade att risken att få en ADHD-diagnos var mycket större om man var född på nyårsafton än på nyårsdagen. Vårt samhälle är uppbyggt på att barn som är födda samma år jämförs med varandra och det vore konstigt om de flesta 6,5 åringar har lättare när förskoleklassen startar än 5,5 åringarna som startar samtidigt.
 
Är det inte så att ingen i herrfotbollens landslag är född på andra halvan av året? Nu är det kanske inte chansen att bli elitidrottare som är viktigast.

Det lät så otroligt att jag var tvungen att kolla! Och nej det stämmer inte ens nästan.

Victor Nilsson Lindelöf - juli
Albin Ekdal - juli
Marcus Berg - augusti
Emil Krafth - augusti
Alexander Kacaniklic -augusti
Alexander Isak - september
Robin Quaison - oktober
Emil Forsberg - oktober
Mikael Lustig - december

Och Zlatan är född i oktober ;)
 
Däremot tror jag det var när de kollade deltagarna i TV-pucken så var väl en klar majoritet födda första halvan på året.

Men det känns som den ev fördelen i att vara tidigt född avtar ju äldre man blir.

Lite som med hästar, på fölmönstringen kan två månader göra en hel del skillnad, när hästen sedan är 10 spelar det ingen som helst roll.
 
Jag förstår om TS funderar på födelsedatum och vill ge sitt kommande barn de bästa förutsättningarna.

Är det inte så att ingen i herrfotbollens landslag är född på andra halvan av året? Nu är det kanske inte chansen att bli elitidrottare som är viktigast.

Men även inom andra områden är det bra att vara född tidigt på året. Jag vill minnas en undersökning som visade att risken att få en ADHD-diagnos var mycket större om man var född på nyårsafton än på nyårsdagen. Vårt samhälle är uppbyggt på att barn som är födda samma år jämförs med varandra och det vore konstigt om de flesta 6,5 åringar har lättare när förskoleklassen startar än 5,5 åringarna som startar samtidigt.
Försök gärna hitta undersökningen, jag letade utan framgång.
 
Jag tänker att av allt som man kommer oroa sig för och tycka är besvärligt som förälder, så är födelsedatum egentligen rätt långt ner på listan. Men det blir ju av naturliga skäl rätt centralt innan barnet är tillverkat.

Jag har ett barn fött i april och ett i oktober. Tittar jag på de två så kan jag inte alls se vad aprilbarnet skulle ha för fördel av att vara född tidigt på året. Oktoberbarnet är före aprilbarnet i allt utvecklingsmässigt, både fysiskt och ”mentalt”. Sen vet jag att det finns statistik som pekar på fördelarna med att vara född tidigt på året men det är ju inget som säger att just ens eget barn kommer ligga mitt på normalfördelningen.

Nu är jag gravid med vårt tredje barn, beräknat i december 😉 Har inte tänkt jättemycket på det, mer än att det vore ju skönt att undvika dagarna precis kring jul. Men som jag började med, det finns så mycket annat att oroa sig över :p

Jag kan ju bara säga så här: Jag känner flera decemberbarn (både barn och vuxna) och de tycker alla att det är toppen att fylla år i december. En sa att det (speciellt när hon var liten) kändes som att allt det festliga i december var som om det var för henne. Även om hon visste logiskt att det inte var så så var det känslan hon hade.
 
Försök gärna hitta undersökningen, jag letade utan framgång.
Här är en annan undersökning som visar att decemberbarn är överrepresenterade bland de som får förtidspension pga beteendestörningar och emotionella störningar, där diagnosen adhd ingår:
https://www.dn.se/debatt/decemberbarn-loper-hogre-risk-att-fortidspensioneras/

Här refererar de till den undersökning som jag tänkte på:
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/fler-adhd-diagnoser-bland-sent-fodda/

Här är artikeln jag tänkte på (bakom betalvägg?)
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-kan-vara-omognad-hos-manga-pojkar/

”Barn som föds under de tre sista dagarna i december löper 39 procent större risk att få adhd-läkemedel än barn som föds under de tre första dagarna i januari på det nya året. Det visar siffror från läkemedelsregistret.”
 
Vi hade beräknat i november med första (22.11) men nej. Inte ville han ut så i stället fick vi ett decemberbarn född 5.12. Vi märker nog när han leker med ”jämnåriga” att han är 8-9 månader yngre. Funkar bättre med de som är födda tidigt följande år. Men de jämnar ut sig med åren och kommer säkert vara nöjd med att sist ut att bli 50
 
Har inte heller haft minsta tanke på detta.

Jag själv är född på en av årets första dagar och det har inte stört mig nämnvärt. Det var ju en klar fördel när jag tävlade ponny, fick ju typ ett extraår och var ganska ensam om att köra ponnyn till tävlingarna själv sista året :D

Däremot en fundering, mina föräldrar beslutade att jag skulle börja skolan "ett år tidigare", så gick med de som var året äldre. Så har alltid varit yngst i skolan. Skulle detta då ha påverkat mig negativt (enligt studierna om decemberbarn tex), jämfört med om jag hade gått med min årskull? Gör man såhär fortfarande med de födda tidigt?
 
Har inte heller haft minsta tanke på detta.

Jag själv är född på en av årets första dagar och det har inte stört mig nämnvärt. Det var ju en klar fördel när jag tävlade ponny, fick ju typ ett extraår och var ganska ensam om att köra ponnyn till tävlingarna själv sista året :D

Däremot en fundering, mina föräldrar beslutade att jag skulle börja skolan "ett år tidigare", så gick med de som var året äldre. Så har alltid varit yngst i skolan. Skulle detta då ha påverkat mig negativt (enligt studierna om decemberbarn tex), jämfört med om jag hade gått med min årskull? Gör man såhär fortfarande med de födda tidigt?
Vad jag förstått så är det inte lika vanligt längre att man börjar ett år tidigare. Även om det förekommer. Har förstått att det beror mycket på det sociala när man kommer lite längre upp i åldrarna. Jag kan minnas fel, men så minns jag att lärarna sa på min lärarutbildning.
 
Här är en annan undersökning som visar att decemberbarn är överrepresenterade bland de som får förtidspension pga beteendestörningar och emotionella störningar, där diagnosen adhd ingår:
https://www.dn.se/debatt/decemberbarn-loper-hogre-risk-att-fortidspensioneras/

Här refererar de till den undersökning som jag tänkte på:
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/fler-adhd-diagnoser-bland-sent-fodda/

Här är artikeln jag tänkte på (bakom betalvägg?)
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-kan-vara-omognad-hos-manga-pojkar/

”Barn som föds under de tre sista dagarna i december löper 39 procent större risk att få adhd-läkemedel än barn som föds under de tre första dagarna i januari på det nya året. Det visar siffror från läkemedelsregistret.”

Den smartaste jag känner (min bror) är född 27/12, och hans fru 31/12. Gått strålande för båda måste jag säga.
 
Vi hade tänkt börja i förra våren, men så bara låste det sig för mig för jag kände att jag hade saker att göra klart först (en universitetsexamen där jag behövde skriva klart en uppsats), jag ville tävla min höst etc., så jag tog inte ut spiralen. Sen blev min bästa kompis gravid typ när jag ”hade tänkt” och då fick jag panik åt andra hållet och sambon undrade om jag ville försöka nu då? Nej för jag var ju inte redo. Skrev klart uppsatsen, tog ut spiralen och poff sa det, plus på stickan direkt. Så vår unge kommer ju nu precis som jag önskat i augusti så jag kan tävla nästa säsong. 🙈 Men det hade ju lika gärna kunnat ta månader/år och då hade jag fått vara ok med det. Tänker dock att om det går får nästa gärna komma vid samma tid hehe.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 138
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 233
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 555
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp