Bebissug och kropp som skriker

Gissningsvis dör det ungefär lika många människor per födelsemånad i åldersgruppen 18-65 år. Tror du att det skulle vara att så många fler födda i månaderna januari, februari, mars dör jämfört med de andra månaderna att det skulle påverka årsinkomsterna för Sveriges befolkning i åldern 18-65 år så att just de månaderna blir missvisande?

”Det finns lögn, förbannad lögn och statistik” passar väl jättebra in på din tes att fler decemberbarn har ADHD fast olika experter i dina egna länkar menar att det är de formella diagnoserna det handlar om och inte diagnoserna i sig.
Jag tror att äldre människor har större risk att dö än yngre människor dvs en person som är 65 år (född i januari) har större risk att dö i januari än en person som är 64 år och 1 månad (född i december). Dör man i januari får man en väldigt låg taxerad inkomst. Jag vet inte hur mycket detta påverkar eftersom metoderna inte är redovisade.

Jag tror jag hela tiden har skrivit att barn födda under andra halvan av året har en större risk att få en ADHD-diagnos, ta ADHD-läkemedel och bli förtidspensionerad pga av diagnoser som ADHD och liknande. Jag är övertygad om att barn som inte har en ADHD-diagnos och inte tar ADHD-mediciner har ett enklare liv än ett barn som har en ADHD-diagnos och/eller tar ADHD-mediciner.
 
Jag tror att äldre människor har större risk att dö än yngre människor dvs en person som är 65 år (född i januari) har större risk att dö i januari än en person som är 64 år och 1 månad (född i december). Dör man i januari får man en väldigt låg taxerad inkomst. Jag vet inte hur mycket detta påverkar eftersom metoderna inte är redovisade.

Jag tror jag hela tiden har skrivit att barn födda under andra halvan av året har en större risk att få en ADHD-diagnos, ta ADHD-läkemedel och bli förtidspensionerad pga av diagnoser som ADHD och liknande. Jag är övertygad om att barn som inte har en ADHD-diagnos och inte tar ADHD-mediciner har ett enklare liv än ett barn som har en ADHD-diagnos och/eller tar ADHD-mediciner.
Så många under 66 år lär ju inte dö att det spelar någon roll. Dör du innan 66 lär det vara väldigt olika dödsorsaker och januari-mars torde inte vara överrepresenterat jämfört med okt-dec. Det är ändå flera månader vi pratar om, inte en enstaka, så sambandet är tydligt.

Jag tror det är ännu värre att ha ADHD men varken få diagnos eller mediciner, vilket flera olika experter i dina länkar menar är vad som sker med barn födda tidigt på året. Vad har du för utbildning för att tro tvärtom dem?
 
Jag tror att äldre människor har större risk att dö än yngre människor dvs en person som är 65 år (född i januari) har större risk att dö i januari än en person som är 64 år och 1 månad (född i december). Dör man i januari får man en väldigt låg taxerad inkomst. Jag vet inte hur mycket detta påverkar eftersom metoderna inte är redovisade.
Det där ser ut som en tankevurpa. Varför skulle en person som är född i januari ha högre sannolikhet att dö, vilket år som helst, i just månaden januari? Det är ju inte så att vi oftare dör nära vår födelsedag än andra några tider på året.
En person född i januari är ju lika mycket äldre än den som är född i december i månaden april liksom.
Om personen inte är sjuk är det ju synnerligen ovanligt att "dö av ålder" före pensionsåldern.
 
Senast ändrad:
Jag tror det är ännu värre att ha ADHD men varken få diagnos eller mediciner, vilket flera olika experter i dina länkar menar är vad som sker med barn födda tidigt på året. Vad har du för utbildning för att tro tvärtom dem?
Då tror vi olika.

Jag vill påpeka att experterna i mina länkar är oense. Den ena vill inte säga om att barnen på hösten är överdiagnoserade eller barnen på våren är underdiagnoserade och den andra tror att vårbarnen är underdiagnoserade men har ingen data som stödjer sin teori. Tro kan man göra i kyrkan, men vetenskap är något annat.
 
Då tror vi olika.

Jag vill påpeka att experterna i mina länkar är oense. Den ena vill inte säga om att barnen på hösten är överdiagnoserade eller barnen på våren är underdiagnoserade och den andra tror att vårbarnen är underdiagnoserade men har ingen data som stödjer sin teori. Tro kan man göra i kyrkan, men vetenskap är något annat.
Experter som tror saker har lite mer bakom sig än vad du tror. Det går ju inte heller att undersöka saken på samma sätt, eftersom datan baseras på journaldiagnoser, och experterna tror att en del saknar journaldiagnoser. Det går ju inte att göra så mycket åt i efterhand, och det de argumenterar för är att fler resurser ska sättas in tidigt i skolan för att fånga upp alla som har ADHD, oavsett om de är födda tidigt på året eller sent.
 
Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen men jag vill inte att sådana här felaktigheter står oemotsagda. Förekomsten av ADHD påverkas på inget sätt av födelsemånad. Det som påverkas är i vilken omfattning barn får diagnoser och därmed hjälp och resurser, och där är tidigt födda barn förfördelade och får sämre hjälp och färre resurser. Det är inget eftersträvansvärt. Föräldrar kämpar för att få hjälp och rätt resurser till sina barn som har svårigheter i skolan och så ska det inte vara! Det är det försäkringskassan lyfter, och experterna. Om det är överdiagnostisering (dvs felaktig diagnos) av sent födda barn eller underdiagnostisering av tidigt på året födda kvittar, de får ju inte rätt hjälp där den ska vara.
 
Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen men jag vill inte att sådana här felaktigheter står oemotsagda. Förekomsten av ADHD påverkas på inget sätt av födelsemånad. Det som påverkas är i vilken omfattning barn får diagnoser och därmed hjälp och resurser, och där är tidigt födda barn förfördelade och får sämre hjälp och färre resurser. Det är inget eftersträvansvärt. Föräldrar kämpar för att få hjälp och rätt resurser till sina barn som har svårigheter i skolan och så ska det inte vara! Det är det försäkringskassan lyfter, och experterna. Om det är överdiagnostisering (dvs felaktig diagnos) av sent födda barn eller underdiagnostisering av tidigt på året födda kvittar, de får ju inte rätt hjälp där den ska vara.
Ja exakt. Det är ju inte så att utav de barn som föds i december har fler ADHD än de som föds i januari. Utan de som föds med ADHD i december får tidigare hjälp än de som föds med ADHD i Januari. Alltså om man har ADHD så är det en fördel att vara född i december och en nackdel att vara född i januari.
 
Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen men jag vill inte att sådana här felaktigheter står oemotsagda. Förekomsten av ADHD påverkas på inget sätt av födelsemånad.
Jag håller med om att vi inte kommer längre, men jag har inte påstått att det finns ett samband mellan ADHD och födelsedatum. Jag påstår att risken att få en ADHD-diagnos, ADHD-läkemedel och bli förtidspensionärer pga ADHD och liknande diagnoser ökar om man är född på andra halvan året.
 
Ja exakt. Det är ju inte så att utav de barn som föds i december har fler ADHD än de som föds i januari. Utan de som föds med ADHD i december får tidigare hjälp än de som föds med ADHD i Januari. Alltså om man har ADHD så är det en fördel att vara född i december och en nackdel att vara född i januari.
Samtidigt är det också så att en bra pedagog tar åldern i beaktande. Dock kan det bli lite tvärtom också, att man väntar lite med att göra utredning efterslm barnet kan mogna mycket på en kort tid.

Men ändå, hela grejen är ju absurd. Folk är folk oavsett när de blir födda. Att folk ens ska orka dra upp det där hela tiden.
 
Jag håller med om att vi inte kommer längre, men jag har inte påstått att det finns ett samband mellan ADHD och födelsedatum. Jag påstår att risken att få en ADHD-diagnos, ADHD-läkemedel och bli förtidspensionärer pga ADHD och liknande diagnoser ökar om man är född på andra halvan året.
Jo det har du. I ditt första inlägg i tråden skriver du att TS kanske vill ge sitt barn de bästa förutsättningarna, och så skriver du att barn födda i december får oftare ADHD-diagnoser än barn födda i januari. Inget om vad det faktiskt beror på, och att det är den jornalförda diagnosen det handlar om, och att barn födda tidigare på året kanske får lida av det på annat sätt om de råkar ha ADHD eftersom de inte får rätt resurser och hjälp.
 
och bli förtidspensionärer pga ADHD och liknande diagnoser ökar om man är född på andra halvan året.

Menar du att av de som har en adhd-diagnos oavsett när man är född så är risken större att bli förtidspensionär pga den om man är född på andra halvan av året?

Om inte så är ju denna del precis lika irrelevant som påståendet att risken för adhd är större om man är född sent på året. Det är ju inget som går att värdera utan att veta vilka som förtidspensionerades totalt sett och varför.
 
Menar du att av de som har en adhd-diagnos oavsett när man är född så är risken större att bli förtidspensionär pga den om man är född på andra halvan av året?

Om inte så är ju denna del precis lika irrelevant som påståendet att risken för adhd är större om man är född sent på året. Det är ju inget som går att värdera utan att veta vilka som förtidspensionerades totalt sett och varför.
Läs här om förtidspension pga ADHD och liknande diagnoser:
https://www.dn.se/debatt/decemberbarn-loper-hogre-risk-att-fortidspensioneras/
 
Jo det har du. I ditt första inlägg i tråden skriver du att TS kanske vill ge sitt barn de bästa förutsättningarna, och så skriver du att barn födda i december får oftare ADHD-diagnoser än barn födda i januari. Inget om vad det faktiskt beror på, och att det är den jornalförda diagnosen det handlar om, och att barn födda tidigare på året kanske får lida av det på annat sätt om de råkar ha ADHD eftersom de inte får rätt resurser och hjälp.
Jag håller inte med att det du skriver skulle visa att jag har påstått att det du påstår att jag har påstått. Jag tror inte vi kommer längre.
 
Den artikeln (som för övrigt var låst) sa ju exakt samma sak som bl.a. @VLMF skrivit hela tiden. Dvs att det inte är vilket datum man föds som är orsaken till det hela.
Jag vill bara påstå när man föds får konsekvenser. Risken att blir förtidspensionär pga ADHD och liknade diagnoser är 16% högre för decemberbarn än för januaribarn.

”Ett antal individer kommer därför varje år på grund av sitt födelsedatum att riskera ett livslångt utanförskap och en relativ fattigdom.”
 
”Ett antal individer kommer därför varje år på grund av sitt födelsedatum att riskera ett livslångt utanförskap och en relativ fattigdom.”

Fast så är det ju inte. Vilket också blir tydligt när man läser hela artikeln. Ett antal individer riskerar ett livslångt utanförskap och relativ fattigdom på grund av samhällets bristande förmåga att anpassa skolgång till individernas behov fördelat över en årskurs. Där födelsedatum är en av faktorerna.

Om vi ändrade skolåret imorgon så att alla som föddes under ett läsår gick i samma klass, så skulle det hux flux vara mer fördelaktigt att vara född i december än januari. De barnen som igår var ”högrisk” skulle över natten bli ”lågrisk”. Alltså är det inte födelsedatumet som är orsaken.
 
Fast så är det ju inte. Vilket också blir tydligt när man läser hela artikeln. Ett antal individer riskerar ett livslångt utanförskap och relativ fattigdom på grund av samhällets bristande förmåga att anpassa skolgång till individernas behov fördelat över en årskurs. Där födelsedatum är en av faktorerna.

Om vi ändrade skolåret imorgon så att alla som föddes under ett läsår gick i samma klass, så skulle det hux flux vara mer fördelaktigt att vara född i december än januari. De barnen som igår var ”högrisk” skulle över natten bli ”lågrisk”. Alltså är det inte födelsedatumet som är orsaken.
Fast nu är skolstarten i augusti och det finns inga planer vad jag vet att flytta den, alltså har personer som föds i december större risk att få förtidspension pga ADHD och liknande diagnoser än personer som föds i januari.

Jag pratar bara om den verklighet vi lever i och de risker som finns i den.
 
Fast nu är skolstarten i augusti och det finns inga planer vad jag vet att flytta den, alltså har personer som föds i december större risk att få förtidspension pga ADHD och liknande diagnoser än personer som föds i januari.

Jag pratar bara om den verklighet vi lever i och de risker som finns i den.
Och ändå har okt-dec barn statistiskt sett bättre årsinkomst än jan-mars. Vilka genibarn ändå!
 
Fast så är det ju inte. Vilket också blir tydligt när man läser hela artikeln. Ett antal individer riskerar ett livslångt utanförskap och relativ fattigdom på grund av samhällets bristande förmåga att anpassa skolgång till individernas behov fördelat över en årskurs. Där födelsedatum är en av faktorerna.

Om vi ändrade skolåret imorgon så att alla som föddes under ett läsår gick i samma klass, så skulle det hux flux vara mer fördelaktigt att vara född i december än januari. De barnen som igår var ”högrisk” skulle över natten bli ”lågrisk”. Alltså är det inte födelsedatumet som är orsaken.

fast som förälder kan man inte påverka när ens barn börjar skolan. Den förändringen du skriver om kommer inte att ske. Den är enbart ett teoretiskt resonemang.
 
Nu har jag även läst på lite hörseln och det verkar som fostren börjar reagera på ljud från v24, så från v20 kanske man inte gör något alls.

Men lyckas jag direkt så blir det ju en icke fråga och hela den hösten blir avblåst, iaf från att skjuta själv. Sen vet jag inte hur nära man kan vara någon annan som skjuter? Hur pass dB-nivån ändras med avstånd.
Eller köra med att försöka på en gång varvid barnet föds på vår eller sommar och du kan jaga ändå i höst till vecka 24 :D och nästa höst med barnvakt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 133
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 555
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp