Bebissug och kropp som skriker

Jag tror att äldre människor har större risk att dö än yngre människor dvs en person som är 65 år (född i januari) har större risk att dö i januari än en person som är 64 år och 1 månad (född i december). Dör man i januari får man en väldigt låg taxerad inkomst. Jag vet inte hur mycket detta påverkar eftersom metoderna inte är redovisade.

Jag tror jag hela tiden har skrivit att barn födda under andra halvan av året har en större risk att få en ADHD-diagnos, ta ADHD-läkemedel och bli förtidspensionerad pga av diagnoser som ADHD och liknande. Jag är övertygad om att barn som inte har en ADHD-diagnos och inte tar ADHD-mediciner har ett enklare liv än ett barn som har en ADHD-diagnos och/eller tar ADHD-mediciner.
Inte för att jag egentligen vill ge mig in i den här år och ADHD röran men om det nu är så att risken för ADHD ökar med månad på året. På riktigt och inte pga misstag i diagnosticeringen. Så verkar ju ADHD också i vissa fall öka risken för att man gör en IT startup och tjänar massa pengar enligt andra artiklar. Så vem vet, kanske en förklaring för de höga lönerna i slutet av året ändå :laugh:
(Nej jag har inte kollat ngn statistik alls för det här inlägget och bara kört på vad man kanske läst i kvällspressen, och det är skrivet i skämtsam anda.)
 
Då tror vi olika.

Jag vill påpeka att experterna i mina länkar är oense. Den ena vill inte säga om att barnen på hösten är överdiagnoserade eller barnen på våren är underdiagnoserade och den andra tror att vårbarnen är underdiagnoserade men har ingen data som stödjer sin teori. Tro kan man göra i kyrkan, men vetenskap är något annat.
Du tror det är värre att få diagnos, hjälp och mediciner för sin ADHD?
Gissar på felsyftning :)
 
fast som förälder kan man inte påverka när ens barn börjar skolan. Den förändringen du skriver om kommer inte att ske. Den är enbart ett teoretiskt resonemang.

Givetvis. Poängen med att ta upp det var enbart att visa på att datumet inte är orsaken.
 
Jag tror att det barn som har störst problem i skolan och vardagen har det värst.

Är barnet född tidigt på året och klarar av skolan trots det har odiagnostiserad ADHD har ett enklare liv än det barn som är född senare på året och inte klarar av skolan, tror jag.
 
Senast ändrad:
(och helt ärligt trodde jag ts bara ville att födelsedagen inte skulle vara nära samma som julafton för det trivdes inte hon med själv. Och hon vill jaga på hösten. Och ingetdera har väl med skolan eller fotboll att göra)
Min kommentar var inte alls riktad mot TS och det hoppas jag att TS förstod! Eftersom TS själv verkar vara född på julafton (?) kan jag förstå oviljan att ”utsätta” barnet för samma sak, jag skulle också tycka att det var tråkigt om mitt barn hade fötts på julafton just för att den dagen är så speciell. Under vissa perioder i livet (moppe, körkort, gå på krogen) är väl en ”sen” födelsedag alltid tråkigt, men personen ska ju vara vuxen väldigt mycket längre än vad hen ska vara tonåring.

Om TS verkligen, verkligen vill ha barn nu hade jag inte väntat bara för att undvika ett par månader i slutet av året, men det är jag det som har haft flera anhöriga som inte kunnat få barn på naturlig väg. Men det är så klart upp till TS, och som sagt, jag tolkade absolut inte dig, TS, som att du hade något emot ett decemberbarn!
 
Jag tror att det barn som har störst problem i skolan och vardagen har det värst.

Är barnet född tidigt på året och klarar av skolan trots det har odiagnostiserad ADHD har ett enklare liv än det barn som är född senare på året och inte klarar av skolan, tror jag.
Finns det någon undersökning som visar att det är så eller är det enbart vad du tror? Har du någon relevant utbildning i ämnesområdet? Är din ”tror så” säkrare än experternas i dina artiklar?

Och hur det blir senare i livet utan rätt hjälp och eventuellt mediciner tidigt i skolåldern?
 
Och ändå har okt-dec barn statistiskt sett bättre årsinkomst än jan-mars. Vilka genibarn ändå!

Fast det där beror med högsta sannolikhet på att väldigt många invandrare utan personuppgifter blir tilldelade ett födelsedatum tidigt på året när de kommer hit.
 
Fast det där beror med högsta sannolikhet på att väldigt många invandrare utan personuppgifter blir tilldelade ett födelsedatum tidigt på året när de kommer hit.
Som jag skrev så kan det vara en del av förklaringen för januari, men inte hela. Och inte för februari-mars. Och det är tre hela månader det jämförs med, okt-dec.
 
Senast ändrad:
Finns det någon undersökning som visar att det är så eller är det enbart vad du tror? Har du någon relevant utbildning i ämnesområdet? Är din ”tror så” säkrare än experternas i dina artiklar?
Och hur det blir senare i livet utan rätt hjälp och eventuellt mediciner tidigt i skolåldern?
Jag skrev två gånger i mitt inlägg ”Jag tror…
Jag har varit noga med källhänvisningar hela tiden.
 
Senast ändrad:
Jag skrev två gånger i mitt inlägg ”Jag tror…
Jag har varit noga med källhänvisningar hela tiden.
Svara gärna på frågan. Är ditt ”tror” troligare än experternas? Du argumenterar ju emot för att experterna ”tror”.

Och dina källor bekräftar ju helt att det inte är själva månaden som spelar roll för om man får ADHD. För att få diagnos, medicin och hjälp däremot underlättar det att vara född i slutet av året.
 
Finns det någon undersökning som visar att det är så eller är det enbart vad du tror? Har du någon relevant utbildning i ämnesområdet? Är din ”tror så” säkrare än experternas i dina artiklar?

Och hur det blir senare i livet utan rätt hjälp och eventuellt mediciner tidigt i skolåldern?
Experterna har sagt:
Svara gärna på frågan. Är ditt ”tror” troligare än experternas? Du argumenterar ju emot för att experterna ”tror”.

Och dina källor bekräftar ju helt att det inte är själva månaden som spelar roll för om man får ADHD. För att få diagnos, medicin och hjälp däremot underlättar det att vara född i slutet av året.
Experterna i mina länkar säger:
”Resultaten från statistiken kan enligt Björn Kadesjö, överläkare i barnneuropsykiatri vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, visa att en del barn tros ha adhd, men egentligen är omogna.”

”Agneta Hellström, chef på landstingsdrivna Adhd-center i Stockholm, tror inte att barn födda sent på året överdiagnostiseras. Hon tror snarare att barn som är födda tidigt på året får diagnosen för sällan.”

Ingen av dem har uttalat sig om det är värre ha problem i skolan eller om det är värre att ha odiagnostiserad ADHD och inga skolproblem.
 
Ingen av dem har uttalat sig om det är värre ha problem i skolan eller om det är värre att ha odiagnostiserad ADHD och inga skolproblem.
Behöver du en undersökning som visar det? Hur många med odiagnostiserad ADHD tror du upplever ”inga skolproblem”? Barnet har många tecken på ADHD men det är ”inga problem”?

Föräldrar kämpar och sliter för att få resurser och hjälp till sina barn och blir bara bollade mellan olika instanser. Där ligger problemet, inte att barn får diagnoser, resurser och hjälp. Sedan kan resurserna ändå vara för små.
 
Först skriver du alltså att om TS vill ge sitt barn de bästa förutsättningarna ska ska det födas tidigt på året:
Jag förstår om TS funderar på födelsedatum och vill ge sitt kommande barn de bästa förutsättningarna.

Är det inte så att ingen i herrfotbollens landslag är född på andra halvan av året? Nu är det kanske inte chansen att bli elitidrottare som är viktigast.

Men även inom andra områden är det bra att vara född tidigt på året. Jag vill minnas en undersökning som visade att risken att få en ADHD-diagnos var mycket större om man var född på nyårsafton än på nyårsdagen. [...]

Trots att det enligt forskningen som påverkar mest är 1. att barnet är en pojke. 2. Arvsanlag/genetik. 3. Socioekonomiska förhållanden.
Vill man ge sitt barn de bästa förutsättningarna, utifrån det man kan påverka, är val av skola väldigt mycket viktigare än tid på året barnet föds. "De bästa förutsättningarna" borde logiskt sett också vara en tidig diagnos om nu barnet har ADHD, vilket innebär tidigt insatta resurser och hjälp.

Citat från dina länkar som stöder att det inte finns en biologisk förklaring bakom skillnaderna (alltså att själva födelsemånaden i sig spelar roll, utan det är skolans faktorer som avgör om man får en diagnos och medicin):
"Björn Kadesjö tror inte att den ökade risken har en biologisk orsak.
– Det låter långsökt att det exempelvis skulle vara skadligt att bli gravid på våren.
En sådan biologisk förklaring kan också uteslutas när man jämför barn som är födda strax före respektive efter årsskiftet."
Källa

"Men Agneta Hellström, chef på landstingsdrivna Adhd-center i Stockholm, tror inte att barn födda sent på året överdiagnostiseras. Hon tror snarare att barn som är födda tidigt på året får diagnosen för sällan.
– Den helt dominerande känslan är snarare att många föräldrar kämpat länge för att få sina barns problem erkända, säger Agneta Hellström till Dagens Nyheter."
Källa

"Trots att den biologiska skillnaden är obefintlig"
[...]" och "Skolans misslyckande skapar överrisker [...]" från DN Debatt


Så kan vi enas om att födelsemånad biologiskt inte påverkar förekomst av sjukdomen ADHD, och att val av skola och andra socioekonomiska faktorer (som utbildade föräldrar som orkar kämpa för sina barns rättigheter till hjälp och resurser) är galet mycket viktigare för ett barn med ADHD än när hen är född. Det är enklare för ett barn född sent på året att få diagnosen ADHD jämfört med tidigt födda barn, vilket enligt debattartiklarna verkar bero på att skolan har svårt att ge de yngre barnen i en årskurs rätt resurser, och de äldre barnen verkar bli underdiagnostiserade för att de är mognare och deras problem därför inte syns lika tydligt eller ens prioriteras när det finns andra i klassen med mer problem.

Sedan raljerar jag lite när jag nämner att det finns skillnader i årsinkomst som tvärtom visar att människor födda sent på året har tydligt högre årsinkomst än de tre första månaderna på året, men det kan ju lika gärna bero på att de smarta januaribarnen med mångmiljonårsinkomster placerar sina inkomster på Cayman Islands istället för i det svenska skattesystemet ;)
 
Först skriver du alltså att om TS vill ge sitt barn de bästa förutsättningarna ska ska det födas tidigt på året:


Trots att det enligt forskningen som påverkar mest är 1. att barnet är en pojke. 2. Arvsanlag/genetik. 3. Socioekonomiska förhållanden.
Vill man ge sitt barn de bästa förutsättningarna, utifrån det man kan påverka, är val av skola väldigt mycket viktigare än tid på året barnet föds. "De bästa förutsättningarna" borde logiskt sett också vara en tidig diagnos om nu barnet har ADHD, vilket innebär tidigt insatta resurser och hjälp.

Citat från dina länkar som stöder att det inte finns en biologisk förklaring bakom skillnaderna (alltså att själva födelsemånaden i sig spelar roll, utan det är skolans faktorer som avgör om man får en diagnos och medicin):
"Björn Kadesjö tror inte att den ökade risken har en biologisk orsak.
– Det låter långsökt att det exempelvis skulle vara skadligt att bli gravid på våren.
En sådan biologisk förklaring kan också uteslutas när man jämför barn som är födda strax före respektive efter årsskiftet."
Källa

"Men Agneta Hellström, chef på landstingsdrivna Adhd-center i Stockholm, tror inte att barn födda sent på året överdiagnostiseras. Hon tror snarare att barn som är födda tidigt på året får diagnosen för sällan.
– Den helt dominerande känslan är snarare att många föräldrar kämpat länge för att få sina barns problem erkända, säger Agneta Hellström till Dagens Nyheter."
Källa

"Trots att den biologiska skillnaden är obefintlig" [...]" och "Skolans misslyckande skapar överrisker [...]" från DN Debatt


Så kan vi enas om att födelsemånad biologiskt inte påverkar förekomst av sjukdomen ADHD, och att val av skola och andra socioekonomiska faktorer (som utbildade föräldrar som orkar kämpa för sina barns rättigheter till hjälp och resurser) är galet mycket viktigare för ett barn med ADHD än när hen är född. Det är enklare för ett barn född sent på året att få diagnosen ADHD jämfört med tidigt födda barn, vilket enligt debattartiklarna verkar bero på att skolan har svårt att ge de yngre barnen i en årskurs rätt resurser, och de äldre barnen verkar bli underdiagnostiserade för att de är mognare och deras problem därför inte syns lika tydligt eller ens prioriteras när det finns andra i klassen med mer problem.

Sedan raljerar jag lite när jag nämner att det finns skillnader i årsinkomst som tvärtom visar att människor födda sent på året har tydligt högre årsinkomst än de tre första månaderna på året, men det kan ju lika gärna bero på att de smarta januaribarnen med mångmiljonårsinkomster placerar sina inkomster på Cayman Islands istället för i det svenska skattesystemet ;)
Jag håller med om det mesta du skriver utom ”"De bästa förutsättningarna" borde logiskt sett också vara en tidig diagnos om nu barnet har ADHD, vilket innebär tidigt insatta resurser och hjälp.”

Men eftersom du inte anger någon källa till detta, antar jag att du inte har någon källa som visar att barn som får en ADHD-diagnos tidigt är mer lyckade än barn som får en ADHD-diagnos senare i livet.

Om du inte har någon källa, tror jag inte vi kommer längre.
 
Jag håller med om det mesta du skriver utom ”"De bästa förutsättningarna" borde logiskt sett också vara en tidig diagnos om nu barnet har ADHD, vilket innebär tidigt insatta resurser och hjälp.”

Men eftersom du inte anger någon källa till detta, antar jag att du inte har någon källa som visar att barn som får en ADHD-diagnos tidigt är mer lyckade än barn som får en ADHD-diagnos senare i livet.

Om du inte har någon källa, tror jag inte vi kommer längre.
Varsågod.

"Det är bra ju tidigare man hittar dessa barn och kan sätta in stöd" https://www.vetenskaphalsa.se/tidig-hjalp-till-barn-med-adhd-och-autism/

"För att få bra stöd är det viktigt att diagnosen upptäcks tidigt" https://www.praktikertjanst.se/tips-och-rad/Kroppen/insidan/viktigt-att-adhd-upptacks-tidigt/

"Att få hjälp och stöd tidigt är därför viktigt för unga med adhd."
https://www.habilitering.se/fakta-och-rad/kort-om-funktionsnedsattningar/adhd/
 
Vår son är född 2 december och jag är så tacksam över att han inte är född tidigare på året. Han är långt före sina klasskamrater i precis allt och har alltid varit. Tänk om han hade varit 11 månader äldre 😱
+1 på den!
Min 5åring både läser och skriver, brevväxlar med gammelmormor och löser lätta korsord själv.
Hon är född 10/12 och börjar skolan om 1 månad. :nailbiting:
 
Varsågod.

"Det är bra ju tidigare man hittar dessa barn och kan sätta in stöd" https://www.vetenskaphalsa.se/tidig-hjalp-till-barn-med-adhd-och-autism/

"För att få bra stöd är det viktigt att diagnosen upptäcks tidigt" https://www.praktikertjanst.se/tips-och-rad/Kroppen/insidan/viktigt-att-adhd-upptacks-tidigt/

"Att få hjälp och stöd tidigt är därför viktigt för unga med adhd."
https://www.habilitering.se/fakta-och-rad/kort-om-funktionsnedsattningar/adhd/
Ingen av dessa länkar hänvisar till någon data som säger att barn som får en tidig ADHD-diagnos blir mer lyckade än barn som får en sen ADHD-diagnos.

På vilket sätt blir barn som får en tidig ADHD-diagnos mer lyckade än barn som får en sen ADHD-diagnos?

Har du ingen data tror jag inte vi kommer längre.
 
Senast ändrad:
Ingen av dessa länkar hänvisar till någon data som säger att barn som får en tidig ADHD-diagnos blir mer lyckade än barn som får en sen ADHD-diagnos.

På vilket sätt blir barn som får en tidig ADHD-diagnos mer lyckade än barn som får en sen ADHD-diagnos?

Har du ingen data tror jag inte vi kommer längre.
Vad är ett ”lyckat” barn? Har du ingen definition tror jag inte vi kommer längre.
 
Vad är ett ”lyckat” barn? Har du ingen definition tror jag inte vi kommer längre.
Ok. Visa vilken data som helst att det är bättre att få en tidig ADHD-diagnos än en sen ADHD-diagnos. T.ex. chansen att bli behörig till gymnasiet ökar med så många % med en tidig ADHD-diagnos eller chansen att få en gymnasieexamen ökar med så många %. Eller barn med tidig ADHD-diagnos lever längre än barn med sen ADHD-diagnos.

Det är svårare att bli självförsörjande utan gymnasieexamen och de flesta föräldrar vill väl att deras barn ska bli självförsörjande som vuxna. De flesta tycker att ett långt liv är bättre än kort liv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 551
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp