Bedömma avståndet mellan hindren...

F

Faust

Är det någon som vet hur man bedömmer avståndet mellan hindren om man ska hoppa med en stor häst, ex om jag ska hoppa studds o.s.v, hur långt ska avståndet vara mellan hindren?? :banana:

//Frida

Det beror på hur stor galopp hästen har, och VAD du vill träna med studsen.
Vill du att hästen ska träna att korta sig, länga sig, eller bara "rulla på"?
Rider du in i trav eller galopp?

Har din häst normalgalopp (varken extremt kort eller lång), så brukar ungefär 3,20 - 3,30 meter vara lagom att bara "rulla på" över om du rider an i galopp.
Rider du an i trav, kan avståndet behöva kortas lite, ungefär till 3 meter.

Gå till biblioteket och låna nån hoppträningsbok i en sån brukar det finnas avstånd angivna som du kan skriva av. En gammal hederlig är ju Berthlan de Nemethys "Hopplära"!
Sen får du mäta vad långt ditt normalsteg är och sen är det bara att börja stega!! =)

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 523
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
6
· Visningar
588
Senast: _Elly_
·
Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 642
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
947
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Frukt i mat?