Bedömma avståndet mellan hindren...

F

Faust

Är det någon som vet hur man bedömmer avståndet mellan hindren om man ska hoppa med en stor häst, ex om jag ska hoppa studds o.s.v, hur långt ska avståndet vara mellan hindren?? :banana:

//Frida
 
Det beror på hur stor galopp hästen har, och VAD du vill träna med studsen.
Vill du att hästen ska träna att korta sig, länga sig, eller bara "rulla på"?
Rider du in i trav eller galopp?

Har din häst normalgalopp (varken extremt kort eller lång), så brukar ungefär 3,20 - 3,30 meter vara lagom att bara "rulla på" över om du rider an i galopp.
Rider du an i trav, kan avståndet behöva kortas lite, ungefär till 3 meter.
 
Gå till biblioteket och låna nån hoppträningsbok i en sån brukar det finnas avstånd angivna som du kan skriva av. En gammal hederlig är ju Berthlan de Nemethys "Hopplära"!
Sen får du mäta vad långt ditt normalsteg är och sen är det bara att börja stega!! =)
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 896
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 236
Senast: Modest
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 701
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp