Bedömningar vid olika tillfällen

dimmansstuteri

Trådstartare
I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett fåtal bedömningstillfällen, vilket gör att varje bedömning väger tungt för hästen, till skillnad från ponnysidan där det finns många tillfällen att visa sin häst framförallt på utställningar, men även på premieringar, treårstester, kvalitetsbedömning, avelsvärderingar av hingstar mm.

Hur tycker ni på "storhästsidan" att systemet fungerar? Är det ett problem att en häst som "borde" vara klass I (med tanke på härstamning, syskons resultat mm) men som har en "dålig dag", fel matchning etc placeras i klass II eller III och därmed är "stämplade för livet" med denna klass, eller litar ni fullt ut på den (oftast) enda bedömning som har gjorts? Händer det att det slår åt andra hållet, att väl matchade hästar placeras i en högre klass än vad de kanske egentligen är värda?

Vad tycker ni på ponnysidan, som har många fler bedömningstillfällen? Är det lika "allvarligt" att en ponny döms ner - eller upp - vid ett tillfälle? Vill ni ha flera resultat för att anse er säkra på ponnyns kvalitet, eller räcker det med en bedömning? Hur värderar ni de olika bedömningstillfällena, t ex treårspremiering, utställning, avelsvärdering av hingstar? Går de överhuvudtaget att jämföra med varandra, trots att ofta samma 50p-skala som används?

Själv har jag ett egenuppfött diplomsto som fått 40p och diplom på treårspremiering, men fått brons (klass III) på utställning.
Jag har ett annat egenuppfött sto som vid samtliga bedömningar på utställning fått 40-42p - men vid treårspremieringen fick hon 36p, klass II. Jag avlar på båda två. Jag vet att mina ston är bra, men för en oerfaren hästägare som bara visar en enstaka gång kan säkert detta vara förvirrande. Hur stor vikt lägger NI på hästens poäng?

Hlsn Helena
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Det lustiga med bedömningar är att det alltid är den högsta poängen som är den rätta! ;)
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Jag har sagt det många gånger, jag struntar ganska blankt i "siffror", det viktiga är vad hästen har för egenskaper.

Men visst är det lite trist att mitt halvblodsstos ganska dåliga kvalitetsbedömningsresultat kommer ligga hennes avkommor i fatet i framtiden, bara för att jag då var så envis och skulle visa fram henne själv...
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Det lustiga med bedömningar är att det alltid är den högsta poängen som är den rätta! ;)
Vet du att det tycker inte jag!
På ponnysidan visar man ju ofta på utställningar, många gånger i hästens liv. Då anser jag att det är den AVVIKANDE bedömningen som är fel... dvs om en häst oftast ligger på 39-41 p exteriört och plötsligt får 36 p, så är det den lägre det är fel på - förutsatt att hästen visas i samma skick.
Men det är precis samma sak åt andra hållet, dvs en ponny som oftast ligger runt 37-39 p som helst plötsligt får 42. Då är det den högre bedömningen som är fel.

MÅNGA liknande bedömningar anser jag är bevis på att den är rättvist bedömd.

Men å andra sidan kan jag ju bara ta min första godkända shetlandshingst som exempel... Han fick i princip alltid 40-41 p. Dock med VÄLDIG variation på delpoängen...
7-9 på typ
7-9 på hhb
7-8 på ben
7-9 på skritt
8-10 på trav

:angel: Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här... :angel:
(det intressanta i DET exemplet är dessutom att samma domare varit inblandad i både 7a och 9a på typen...)
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Jag tycker att det beror på vilka poäng i bedömningen som är bra eller dåliga.
Benställningen har nog mkt sällan med dagsform att göra medan poängen för uppsutten hoppning eller ridna gångarter kan påverkas väldigt mycket av ryttare eller miljö (läs läktarstök mm).
Så för mig är alltså de första tre siffrorna i bedömningsresultatet mer viktiga än de andra.

I mitt fall är det halvblod som är intressanta där det som sagt är få bedömningstillfällen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Jag har ju bara visat ponnyer och det gav följande.
Peia fick 38 poäng både 22 juli? och 5 augusti. Första gången 8-8-8-7-7 och andra gången 8-7-7-8-8. (Om jag minns nuffrorna rätt.)
Cinna fick 37 poäng 22 juli? och 40 poäng 6 augusti. Det är faktiskt lite förvirrande. Dock sas det på första utställningen att hon blivit nerdömd, varför vet jag dock inte och jag lägger mig inte i den diskussionen själv. Jag minns inte riktigt poängen från bedömning ett men på bedömning två fick hon 8-8-8-8-8.

Personligen lägger jag mer vikt vid tävlingsresultat än vid poängskillnader på några få poäng. Dock är det självklart roligt när ens ponnyer får bra poäng.

Peia borde kunna höja sig när det gäller gångarterna, de har jag lättast att bedöma själv. Cinna borde också kunna höja sig där.

Jag föredrar att ha flera resultat att titta på, så att man kan se vad ponnyn brukar ligga på. Ett enstaka tillfälle är inget att haka upp sig på.
Precis som i tävlingsresultat, brukar ponnyn hoppa felfritt eller med max 4 fel i en tävlingsklass så är en enstaka uteslutning inget att fästa sig vid.

Jag tycker att det är bra med flera tillfällen att visa upp. Då har man ju möjlighet att förändra vissa saker och kanske matcha sin häst bättre. Gångarter kan man ju i många fall träna upp, precis som visningsteknik.
Jag är själv ingen stjärna på visningsteknik och hoppas att jag blir bättre ju fler gånger jag visar.
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Även kallbloden har ju många visningstillfällen i form av utställningar och premieringar. Hingstarna visas ju dessutom regelbundet för sundhetskontroll.
Vår hingst fick sina sämsta poäng som 3-åring, 40 p. Sedan steg han i princip en pinne vartannat år till 44p.

Jag saknar den möjligheten med mina halvblodsston, och önskar att även poängen vid 4-års ålder räknades som officiella.
Nu surrade ju ASVH om att äldre ston skulle kunna visas i avelsrådgivande syfte, men det händer ju ingenting, som vanligt...:mad:
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Jag har det senaste året skrivit protokoll på en del ponnyutställningar och sett flera hästar som för dagen inte visat upp sig från sin bästa sida, främst för att de varit spända i den ovana miljön. Jag har också sett de som fått olika poäng vid olika bedömningstillfällen, vilket fått mig att börja reflektera över hur en bedömning går till och vilken betydelse omdömet kan ha i olika sammanhang. Att låta de siffrorna värdera en häst för resten av livet tycker jag känns vanskligt.

Som halvblodsuppfödare skulle jag tycka att det vore värdefullt att få fler tillfällen att visa sitt sto än vad som finns nu. Själv har jag ett sto som inte är stamboksberättigat och kan därför inte visa henne för stamboksföring, men eftersom hennes avkommor får gröna papper skulle det vara intressant att kunna få visa henne. Hon visades på kvalitetsbedömning för mer än tio år sen och har utvecklats sedan dess.
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

På ponnysidan visar man ju ofta på utställningar, många gånger i hästens liv. Då anser jag att det är den AVVIKANDE bedömningen som är fel... dvs om en häst oftast ligger på 39-41 p exteriört och plötsligt får 36 p, så är det den lägre det är fel på - förutsatt att hästen visas i samma skick.
Men det är precis samma sak åt andra hållet, dvs en ponny som oftast ligger runt 37-39 p som helst plötsligt får 42. Då är det den högre bedömningen som är fel.

MÅNGA liknande bedömningar anser jag är bevis på att den är rättvist bedömd.

Du slår precis huvudet på spiken - det är exakt detta jag menar! Eftersom det finns så många tillfällen att visa ponnyer, så händer det att det blir en avvikelse åt ena eller andra hållet. Det är här som det också är lätt att tro att det är den höga bedömningen som är den rätta. Mitt gamla ELIT-sto har visats ett otal gånger, hon har guldbelönats 14 ggr, 12 ggr med 40p, en gång med 42 och en gång med 43p. När var hon felbedömd? Jo, när hon fick 43p anser jag ;) Jag är också ganska säker på att hon "ska" ha poängraden 98887=40p, om man översätter hennes förtjänster och brister med 50p-skalan.

Men i och med att swb har så få bedömningstillfällen, händer det ofta att hästar hamnar i "fel" klass?
Hur är det med andra raser (araber t ex), som har dessutom olika bedömningskriterier på utställning vs avelsvärderingar?

Hlsn Helena
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Den senaste tiden har jag kollat mycket på ihbc-sidan, och jag slås ofta av hur olika resultaten kan vara från 3-års och kvalitetstävlan!

Senast en häst som fåt 9-10 på löshoppning som hade 7-6 på det ridbara.

Jag tycker mig se att de oftast har högre poäng på 3-års än senare. Framförallt på gångarter. Många som har legat på 7 och 8 som senare ligger mycket lägre. Framförallt galoppen.

Men det här kan ju vara dessa jag sett.

Jag håller med, man ska se till individen, inte hänga sig fast enbart vid poäng. Det kan finnas bra förklaringar till låga poäng. Det handlar ju så oerhört mycket om dags form på unga individer.
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

När det gäller dom uppsuttna gångarterna så påverkar förstås ryttaren poängen väldigt mkt. En dålig ryttare kan ju sänka poängen betydligt mendans en duktig kan höja dom.
Det kan förklara en del av skillnaden mellan 3-års & kvaliten.
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Jag har sagt det många gånger, jag struntar ganska blankt i "siffror", det viktiga är vad hästen har för egenskaper.

Men visst är det lite trist att mitt halvblodsstos ganska dåliga kvalitetsbedömningsresultat kommer ligga hennes avkommor i fatet i framtiden, bara för att jag då var så envis och skulle visa fram henne själv...

Jag var oxå envis och skulle visa fram mitt ena sto själv, så här i efterhand så var det en dum idé plus hon var inte klar för uppgiften (växte ganska mkt plus var sen).. :crazy:
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

En del hästar visar sig bra utan ryttare, andra utan ryttare. Kompisen visade sin 3-åring med 677 som 3-åring för hand ( då sprang ett "proffs" med henne), hon fick 9989 på kvaliteten riden av en hobbyryttare. Redan på 3-årstesten sa domaren att hästen hade mycket bättre gångarter med ryttare, men det är ju inga poäng där.

Mitt sto är triangelmärkt av ett trauma som 8-åring och därför ej ren i traven dvs ej godkänd poäng där, men hon är stamboksförd med B klass III pga detta. Hon är ej visad på 3 eller 4 års eftersom hon växte mycket då, så visst hade det varit bra om man kunde bedöma hästarna vid 5 eller 6 år när en del av de stora också vuxit färdigt. Mamma + mammas helsyskon+ mormor svårklasshästar, så jag avlar på henne fast hon har klass III, kan tillägga att första avkomman fick kl.I.
 
Väcker upp tråden....

Hitatde min gamla tråd av en slump och jag kände att det var aktuellt att väcka upp den igen.

Jag har den senaste tiden funderat på hur "säkra" olika evenemang där hästen bedöms egentligen är ur avelsvärderingssynpunkt. Under 2007 känner jag bl a till ett New foreststo som har belönats med 41p och Reserv Bästa sto vid ett evenemang, för att sen tilldelas 32p på en utställning endast några veckor efteråt. Vari ligger felet? Om dagsformen har så stor betydelse, är verkligen poängsystemet säkert vid avelsvärdering eller avkommeprövning av föräldradjuren?

Hlsn Helena
 
Sv: Bedömningar vid olika tillfällen

Klart och tydligt är ju att det inte är särskilt bra när det handlar om så stora skillnader.
Kanske fler domarutbildningar så att domarna "lär" sig sätta hyfsat jämbördiga poäng?

Jag har svårt att tro att dagsformen skulle påverka så många poäng, särskilt inte som dagsformen borde kunna ändras så enormt mycket på några få veckor.

Själv drabbades en av mina ponnyer i somras. Hon gjorde en okej visning och fick då 38 poäng. Senare under sommaren gjorde hon sin bästa visning hittills och fick ynkliga 33 poäng :eek:
Jag vet flera exempel, en ponny som blev Bis (eller om det var Reserv Bis) och några veckor senare placerades bland de sista i sin klass med låga poäng.
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 178
Senast: Ewelina02
·
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 619
Senast: Fenestra
·
Avel Jag har då iår precis fått mitt första föl, ett hingstföl e. Cohiba. Jag har lite funderingar på allt, vilken ordning ska kommer allt...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Flippeti
·
Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp