Bedrägeri?

sthu

Trådstartare
Jag köpte en bil hos en bilhandlare i måndags. Av någon anledning (de vill inte säga varför) fick jag inte ta med bilen trots att jag betalt. De lovade att leverera på tisdagen. Jag trodde på dem och åkte hem.
Ingen hörde av sig på tisdag, så jag ringde. Inget svar.
På onsdagen ringer en säljare och säger att bilen är servad och vi kan hämta den. Nej, säger jag, ni lovade att köra hem den. Han lovar att lösa det och återkomma. Ingen återkommer. Ingen svarar när jag ringer.
På fredagen får jag tag i dem. De lovar att byta till vinterdäck och köra hem bilen under kvällen. Han ska höra av sig. Ingen hör av sig och ingen svarar när jag ringer.
På lördagen åker vi ner och ska hämta bilen. Den har inga vinterdäck. Efter mycket om och men ordnar säljaren att vi kan åka till en verkstad och byta däck.

Väl hemma kollat vi igenom serviceboken. Finns inga anteckningar om att den skulle vara servad i onsdags.
Idag, måndag en vecka senare, ringer jag och hör om jag kan få pappren på servicen. Ok, säger samma säljare, jag hör av mig. Ingen hör av sig, ingen svarar när jag ringer.
Nu ikväll fick jag tag på en annan kille på företaget. Han säger att det inte gjorts någon service. När jag börjar protestera skrattar han och lägger på.

Vad gör jag? Jag har fått min bil men inte de tjänster som utlovats. Vart vänder jag mig nu?
 
Jag köpte en bil hos en bilhandlare i måndags. Av någon anledning (de vill inte säga varför) fick jag inte ta med bilen trots att jag betalt. De lovade att leverera på tisdagen. Jag trodde på dem och åkte hem.
Ingen hörde av sig på tisdag, så jag ringde. Inget svar.
På onsdagen ringer en säljare och säger att bilen är servad och vi kan hämta den. Nej, säger jag, ni lovade att köra hem den. Han lovar att lösa det och återkomma. Ingen återkommer. Ingen svarar när jag ringer.
På fredagen får jag tag i dem. De lovar att byta till vinterdäck och köra hem bilen under kvällen. Han ska höra av sig. Ingen hör av sig och ingen svarar när jag ringer.
På lördagen åker vi ner och ska hämta bilen. Den har inga vinterdäck. Efter mycket om och men ordnar säljaren att vi kan åka till en verkstad och byta däck.

Väl hemma kollat vi igenom serviceboken. Finns inga anteckningar om att den skulle vara servad i onsdags.
Idag, måndag en vecka senare, ringer jag och hör om jag kan få pappren på servicen. Ok, säger samma säljare, jag hör av mig. Ingen hör av sig, ingen svarar när jag ringer.
Nu ikväll fick jag tag på en annan kille på företaget. Han säger att det inte gjorts någon service. När jag börjar protestera skrattar han och lägger på.

Vad gör jag? Jag har fått min bil men inte de tjänster som utlovats. Vart vänder jag mig nu?
Finns en konsumentvägledare i din kommun. I sådana fall är det ett bra första steg att bolla med henom. Det kan också vara värt att gå med i Motormännen - i medlemskapet ingår en timmes juridisk vägledning.

Vad är det som skulle ingå enligt avtalet i form av service? Är det en enklare service kan det vara värt att bekosta den själv för att slippa bråka. Då kommer ju också en annan firma att se bilen och upptäcka eventuella fel. Har man köpt en bil av lurisar kan det kännas tryggt att det inte är fler och farliga fel - det kan tom vara värt att kontakta en bilprovning och göra ett M-test av bilen eller eventuellt att tidigarelägga en eventuell besiktning.
 
Senast ändrad:
Finns en konsumentvägledare i din kommun. I sådana fall är det ett bra första steg att bolla med henom. Det kan också vara värt att gå med i Motormännen - i medlemskapet ingår en timmes juridisk vägledning.

Vad är det som skulle ingå enligt avtalet i form av service? Är det en enklare service kan det vara värt att bekosta den själv för att slippa bråka. Då kommer ju också en annan firma att se bilen och upptäcka eventuella fel. Har man köpt en bil av lurisar kan det kännas tryckt att det inte är fler och farliga fel - det kan tom vara värt att kontakta en bilprovning och göra ett M-test av bilen eller eventuellt att tidigarelägga en eventuell besiktning.

Har tyvärr bara fått allt muntligt.. Det blir jäkligt svårt att bevisa något. Vi blev lovade en fullservice (som hos verkstad kostar ca 4000).

De verkade inte vara oseriösa, det är en rätt stor firma. Mycket bilar.
 
Jag köpte en bil hos en bilhandlare i måndags. Av någon anledning (de vill inte säga varför) fick jag inte ta med bilen trots att jag betalt. De lovade att leverera på tisdagen. Jag trodde på dem och åkte hem.
Ingen hörde av sig på tisdag, så jag ringde. Inget svar.
På onsdagen ringer en säljare och säger att bilen är servad och vi kan hämta den. Nej, säger jag, ni lovade att köra hem den. Han lovar att lösa det och återkomma. Ingen återkommer. Ingen svarar när jag ringer.
På fredagen får jag tag i dem. De lovar att byta till vinterdäck och köra hem bilen under kvällen. Han ska höra av sig. Ingen hör av sig och ingen svarar när jag ringer.
På lördagen åker vi ner och ska hämta bilen. Den har inga vinterdäck. Efter mycket om och men ordnar säljaren att vi kan åka till en verkstad och byta däck.

Väl hemma kollat vi igenom serviceboken. Finns inga anteckningar om att den skulle vara servad i onsdags.
Idag, måndag en vecka senare, ringer jag och hör om jag kan få pappren på servicen. Ok, säger samma säljare, jag hör av mig. Ingen hör av sig, ingen svarar när jag ringer.
Nu ikväll fick jag tag på en annan kille på företaget. Han säger att det inte gjorts någon service. När jag börjar protestera skrattar han och lägger på.

Vad gör jag? Jag har fått min bil men inte de tjänster som utlovats. Vart vänder jag mig nu?

Finns det något kontrakt? Är ägarbyte utfört och bekräftat av transportstyrelsen?
Varför betalade du för en bil som inte är servad och däckbytt och som du inte får ta med dig hem?
Står det på kontraktet att bilen ska var nyservad vid hämtning?
 
Det handlar om alldeles för mycket pengar för att jag bara ska släppa det.

Kan arn göra något?
En service brukar ligga på 14-1700 om det inte är en "lyxbil" min skoda kostar 1495
Helt ärligt så vet jag inte om arn kan göra något,beror nog på om det finns flera anmälningar på företaget
 
De kan bedöma vem som ansvarar och rekommendera att ett företag gör rättning - men de är ingen domstol.

Gör rättning, hur då? Jag har ju löst allting de lovade mig på egen hand. Handläggningen är minst sex månader hos Arn stod det på hemsidan. Sen då?
 
Finns det något kontrakt? Är ägarbyte utfört och bekräftat av transportstyrelsen?
Varför betalade du för en bil som inte är servad och däckbytt och som du inte får ta med dig hem?
Står det på kontraktet att bilen ska var nyservad vid hämtning?

Det finns kontakt. Bilen står på mig.
Vinterdäck var ju inte krav när vi skulle köra hem den i måndags. Vi hade backat ut från parkeringen när de ringde in oss igen att något var fel med transportstyrelsen. De vill som sagt inte säga vad.

Det står inte i kontraktet att den skulle vara servad, det var något säljaren sa i onsdags när han ringde. Att bilen var servad och klar.
 
En service brukar ligga på 14-1700 om det inte är en "lyxbil" min skoda kostar 1495
Helt ärligt så vet jag inte om arn kan göra något,beror nog på om det finns flera anmälningar på företaget

Hybrid, det kostar tydligen mer. Jag har redan kollat med verkstan.
 
Arn kan egentligen inte göra något. Dom går igenom "fallet" och säger vad dom tycker.
Tex "Bilbolaget bör betala 4000kr". Det är helt frivilligt att göra som Arn säger , så du kanske inte får en krona ändå.

Om det inte är skriftligt så skulle jag släppa det. Jag kanske inte ens skulle vilja att dom gjorde servicen, är dom oseriösa så kan dom fuska en hel del.
 
Arn kan egentligen inte göra något. Dom går igenom "fallet" och säger vad dom tycker.
Tex "Bilbolaget bör betala 4000kr". Det är helt frivilligt att göra som Arn säger , så du kanske inte får en krona ändå.

Om det inte är skriftligt så skulle jag släppa det. Jag kanske inte ens skulle vilja att dom gjorde servicen, är dom oseriösa så kan dom fuska en hel del.

Jag vill inte att de ska göra servicen själva, den ska göras på en riktig verkstad.
Jag tänker inte ge mig här. De har lovat och lovat, de har kostat mig massor i tid och pengar. De har ju för fan lurat mig!
 
Det står inte i kontraktet att den skulle vara servad, det var något säljaren sa i onsdags när han ringde. Att bilen var servad och klar.

Det du kan hävda är alltså leveransförsening. Ni har inte avtalat någon service och inte fått någon service. Säljaren kommer säkert hävda att han förväxlat bilar.

Ni har fått vad ni blivit utlovade (vad jag förstår), men något senare än ni tänkt. Vad kräver ni i ersättning för väntetiden?
 
Det finns kontakt. Bilen står på mig.
Vinterdäck var ju inte krav när vi skulle köra hem den i måndags. Vi hade backat ut från parkeringen när de ringde in oss igen att något var fel med transportstyrelsen. De vill som sagt inte säga vad.

Det står inte i kontraktet att den skulle vara servad, det var något säljaren sa i onsdags när han ringde. Att bilen var servad och klar.

Där och då borde ni ju hävt köpet, det låter otroligt oseriöst. Så du har fått bekräftelse från transportstyrelsen att du äger bilen?
Så att det inte är det dom fuskar med. De kanske inte själva var ägare till bilen från början?
 
Gör rättning, hur då? Jag har ju löst allting de lovade mig på egen hand. Handläggningen är minst sex månader hos Arn stod det på hemsidan. Sen då?
Om företaget går med på att göra en rättning - så ersätter de kostnader eller eventuellt tar tillbaka varan. Får man rätt i ARN, men företaget ändå inte går med på att göra någon rättning, kan man inte tvinga dem. Nästa steg är sedan att driva sak i rätten. Ni har liten chans att få rätt eftersom ni inte har löftet om service skriftligt.

En reklamation ska dock göras till företaget först innan man anmäler till ARN. Man reklamera skriftlig. Jag skulle i din sits börja med att skriva till företaget. Lugnt och sakligt. "När jag och XX skrev avtal för bilen YY så kom vi med er säljare överens om att bilen skulle levereras hem till oss och att ZZ-mila servicen då skulle vara genomförd. Vi fick inte bilen levererad och efter att vi hämtat den hos er såg vi att serviceboken inte var ifylld..."

Men finns konsumentvägledare i kommunen kan det vara värt att kontakta hen
 
Jag har skrivit till firman flera gånger men de svarar inte.
Jag har ägarbeviset, bilen står på mig.

Ja självklart skulle vi hävt köpet direkt. Lätt att vara efterklok. Vi skulle självklart krävt allt skriftligt, men i och med att vi trodde att vi skulle få hem bilen direkt i måndags..
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 441
Senast: ptr
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: Rie
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Meglio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp