Bedrägeri?

Jag har skrivit till firman flera gånger men de svarar inte.
Jag har ägarbeviset, bilen står på mig.

Ja självklart skulle vi hävt köpet direkt. Lätt att vara efterklok. Vi skulle självklart krävt allt skriftligt, men i och med att vi trodde att vi skulle få hem bilen direkt i måndags..
Jag lider med dig - detta med att köpa ny begagnad bil är ett av skälen till att jag tackar Gud varje gång vår gamla Peugot startar.
 
@sthu - stämmer nedanstående?

Vi blev lovade allting muntligt. Säljaren sa att servicen gjordes i onsdags men det var ju inte sant. Tyvärr finns inget nedskrivet (jaa, det är korkat. Jag vet).

Just nu känner jag att jag blivit blåst, men jag vill inte att de ska komma undan med att göra det igen mot andra.
 
Nä. Jag hade faktiskt inte slösat värdefull energi på detta. Jag hade i stället fokuserat på att ta lärdom av vad som hände för att inte upprepa misstagen nästa gång.

Kanske det hade hjälpt att kolla upp företaget i förväg, till exempel? Ofta får man ju en ganska bra bild av ett företag nuförtiden bara genom att googla runt lite.......
 
@sthu På din beskrivning låter det ju inte alls som att servicen var utlovad innan köpet? Utan ngt som säljaren plötsligt säger när de inte kan leverera bilen i tid? Om det var sagt innan köpet, hur skulle det lösas? Skulle ni köra tillbaka med bilen några dagar senare?

Det lovades efter köpet, ja. Som "plåster på såren" när det drog ut på tiden.
 
Det lovades efter köpet, ja. Som "plåster på såren" när det drog ut på tiden.
Aha. Då förstår jag hur du menar. Hela deras hantering låter fruktansvärt oseriös. Så att de i efterhand skulle kompensera dig känns inte troligt. Och har du inte lidit ngn ekonomisk skada får du inte rätt till skadestånd pga förseningen. Jag skulle släppa det och vara glad att det inte blev mer strul än vad det blev. Om de har en FB-sida kan du ju fråga öppet när de ska utföra servicen som de utlovat som kompensation för förseningen.
 
Tror tyvärr att det kommer bli svårt att "få rätt" om ni inte har avtalat saker och ting skriftligt. Bevisbördan lär ligga på er och känns ju inte som att bilverkstaden kommer ha samma version om vad ni kommit överens om muntligen.
Tyvärr är det nog bäst att försöka släppa det och serva bilen på egen hand. Blir bara onödig energi lagd om det inte leder nånvart.
 
Aha. Då förstår jag hur du menar. Hela deras hantering låter fruktansvärt oseriös. Så att de i efterhand skulle kompensera dig känns inte troligt. Och har du inte lidit ngn ekonomisk skada får du inte rätt till skadestånd pga förseningen. Jag skulle släppa det och vara glad att det inte blev mer strul än vad det blev. Om de har en FB-sida kan du ju fråga öppet när de ska utföra servicen som de utlovat som kompensation för förseningen.

Deras fb går inte göra inlägg på. Smart av dem, så ingen kan klaga :meh:
 
Deras fb går inte göra inlägg på. Smart av dem, så ingen kan klaga :meh:

Fast varför skulle du ta en privat grej och börja diskutera det på deras öppna Facebook-inlägg?
Börjar nästan förstå varför de klickar dina samtal 😅 Om ni haft en muntlig överenskommelse kanske de inte alls har samma version och därför känner sig jagade liksom? Bara en tanke som kanske förklarar att de inte svarar?
 
Det lovades efter köpet, ja. Som "plåster på såren" när det drog ut på tiden.
Jag brukar tycka att rätt ska vara rätt, men någonting jag lärt mig i livet är att det inte är någon idé att bråka med oseriösa företagare. De är helt enkelt för vana vid att luras och härja, så de får alltid rätt för de har lärt sig hur man kommer undan med saker och ting. Bäst är att aldrig mer gå dit och aldrig mer rekommendera dem och hoppas på att karma tar dem en vacker dag.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 441
Senast: ptr
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: Rie
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Meglio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp