Bedrägeri?

Det lovades efter köpet, ja. Som "plåster på såren" när det drog ut på tiden.

Men det drog väl inte ut på tiden du fick väl hämta bilen dagen efter?

Jag skulle droppa det hela, det kan inte röra sig om särskilt mkt pengar, jag ser inte hur du har blivit lurad och det är tveksamt om detta skulle väga till din fördel i ex Arn.
 
Jag uppfattar det hela som att bilfirman agerat försumligt och möjligen vilseledande, men inte uppenbart i vinningssyfte. Därmed faller nog brottsmisstanken (bedrägeri). Du var utan din betalda bil i närmare en vecka utan förklaring och den utlovade servicen - vad den nu skulle inkludera - uteblev av allt att döma. Det är förstås förkastligt och frustrerande, och rejält dålig kundvård. Men utan att kunna styrka att du faktiskt lidit skada på ett eller annat sätt, t ex genom utgifter för en hyrbil, så tror jag att utsikterna till kompensation är små.
Du kan förstås reklamera ärendet, som @BornAgain beskrev - det kostar dig bara litet tid. Men i praktiken... som det brukar sägas i sådana här trista fall så är det skillnad mellan att ha rätt och att få rätt.
 
Men det drog väl inte ut på tiden du fick väl hämta bilen dagen efter?

Jag skulle droppa det hela, det kan inte röra sig om särskilt mkt pengar, jag ser inte hur du har blivit lurad och det är tveksamt om detta skulle väga till din fördel i ex Arn.

Nej, de skulle köra hem den. Vi har långt till handlaren och ville inte ha den om de inte körde hem den. Vi fick inte ta med den direkt.
 
De lovade servicebok. Enligt boken ska den servas nu i december. Fullservice.
Men om bilen ska servas i december så är det ju din uppgift. Du äger bilen och bör serva den.

Kollade du inte serviceintervall när du köpte? För det var väl inte den servicen ni avtalade? Eller?
 
Men om bilen ska servas i december så är det ju din uppgift. Du äger bilen och bör serva den.

Kollade du inte serviceintervall när du köpte? För det var väl inte den servicen ni avtalade? Eller?

Det var den servicen som utlovades.
 
Det mest fascinerande i den här tråden är att flera verkar anse att det hela är sthu's ansvar och att bilfirman inte kan förväntas leva upp till vad de har lovat.. Inte konstigt skumraskhandlare frodas med den inställningen.

Bra att du anmält sthu. Trist situation, men hoppas bilen går bra iaf :)
 
Jag hamnade i lite liknande sits för några år sen. De skulle serva bilen och fixa bromsarna som lät vid provkörning. När jag hämtar bilen låter bromsarna fortfarande och de menar att det inte är något fel på dom och de var ok för x antal mil till. Jag åker till motormännen för opartisk bedömning och får att bromsarna inte är ok och att det är fler saker som inte såg helt ok ut så de rekommenderade att kolla bilen hos märkesverkstad. Gör så och får en lååååång lista med felaktiga grejer och kommentaren att denna bil varit krockad och lagad felaktigt.
Jag blev oerhört illa bemött med mycket "lilla flickan"- attityd och de försökte tom med att de inte kunde ta tillbaka bilen avställd (den hade ställts på i mitt namn och därmed jag som betalat skatten och den ville jag ju ha tillbaka) så jag fick ringa transportstyrelsen på plats så att DE fick tala om för honom att han visst kunde köpa tillbaks bilen avställd.
Detta gällde en av Sveriges större bilhandelskedjor och inte något litet garage runt hörnet.

Summan, verkar något skumt runt bilhandlares agerande så är det sannolikt också det.
 
Jag köpte begnad bil förra året, av en stor kedja. Där betalade jag inte bilen förens jag hämtade den, vilket dröjde en vecka eller så. Då de skulle installera motorvärmare. Då hade de även bytt till vinterdäck utan att jag hade behövt be om det.
 
Jag hamnade i lite liknande sits för några år sen. De skulle serva bilen och fixa bromsarna som lät vid provkörning. När jag hämtar bilen låter bromsarna fortfarande och de menar att det inte är något fel på dom och de var ok för x antal mil till. Jag åker till motormännen för opartisk bedömning och får att bromsarna inte är ok och att det är fler saker som inte såg helt ok ut så de rekommenderade att kolla bilen hos märkesverkstad. Gör så och får en lååååång lista med felaktiga grejer och kommentaren att denna bil varit krockad och lagad felaktigt.
Jag blev oerhört illa bemött med mycket "lilla flickan"- attityd och de försökte tom med att de inte kunde ta tillbaka bilen avställd (den hade ställts på i mitt namn och därmed jag som betalat skatten och den ville jag ju ha tillbaka) så jag fick ringa transportstyrelsen på plats så att DE fick tala om för honom att han visst kunde köpa tillbaks bilen avställd.
Detta gällde en av Sveriges större bilhandelskedjor och inte något litet garage runt hörnet.

Summan, verkar något skumt runt bilhandlares agerande så är det sannolikt också det.
Kokar inte alltihop ner till att TS bör göra en rejäl service/koll/besiktning av bilen och med den i handen återkomma till vwrkstaden?

Problemet - om jag fattat rätt - är ju att det är väldigt mycket som är muntligt avtalat och svårt att bevisa. Samt att TS mistänker en massa fel på bilen.

Med fakta på hand är man i ett helt annat förhandlingsläge.
 
Jag har garanti på bilen, så är något fel kan jag ju lämna tillbaka.
Nu är det anmält och klart. Har skrivit mail till firman och fått svar att de glömde servicen. Så nu finns det på papper.
Fick veta via mail att anledningen till att jag inte fick ta med bilen var att den stod på en annan köpare O_o
 
Jag har garanti på bilen, så är något fel kan jag ju lämna tillbaka.
Nu är det anmält och klart. Har skrivit mail till firman och fått svar att de glömde servicen. Så nu finns det på papper.
Fick veta via mail att anledningen till att jag inte fick ta med bilen var att den stod på en annan köpare O_o
Kanonbra! Ett steg vidare. :up:

Man kan ju tycka att kommunikaqtionen med dig skulle varit tydligare. Ofta är det ju enklare att acceptera problem om man får vettiga förklaringar. Då är det ju enklare att diskutera fram lösningar också.

Men nu har du ju mailet att gå på. Finemang.
 
Kanonbra! Ett steg vidare. :up:

Man kan ju tycka att kommunikaqtionen med dig skulle varit tydligare. Ofta är det ju enklare att acceptera problem om man får vettiga förklaringar. Då är det ju enklare att diskutera fram lösningar också.

Men nu har du ju mailet att gå på. Finemang.

Precis, hade de bara varit ärliga och tydliga direkt hade jag inte brytt mig mer.
 
Jag har garanti på bilen, så är något fel kan jag ju lämna tillbaka.
Nu är det anmält och klart. Har skrivit mail till firman och fått svar att de glömde servicen. Så nu finns det på papper.
Fick veta via mail att anledningen till att jag inte fick ta med bilen var att den stod på en annan köpare O_o

Bra! Då har du vad du behöver för att kräva att de ska göra vad de lovat.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 441
Senast: ptr
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: Rie
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Meglio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp