Bedrägeriförsök vid begagnat köp från privatperson

Som jag förstod det gick hon direkt med på att häva köpet och återbetalade hela köpesumman, det kommer inte anses vara ett bedrägeriförsök. Bara för att hon ljög om att hon hade skickat varan blir det inte automatiskt ett bedrägeriförsök.

Nu måste du definiera "direkt".

Detta var inte något som skedde direkt utan efter upprepad påtryckningar om att få uppgift om kvittens/fraktnummer.
 
Nej det har du såklart rätt i. När jag läste först att du funderade på att kontakta mamman kopplade min hjärna det som att mamman skulle få dottern att "sluta med dumheterna" typ men nu förstår jag din tanke.

Dessutom är mamman anställd på ett stort svenskt universitet, det skulle inte se så snyggt ut för hennes del. Därför tycker jag att hon bör veta vad dottern sysslar med och att det faktiskt är hennes (mammans) kontaktuppgifter som är knutna till numret.
 
Vad jag läste betalade hon direkt när du krävde pengarna tillbaka, så skrev du i varje fall i ts.
 
Är det mammans nummer hade jag kontaktat mamman. Hon bör få veta att hennes nummer används för bedrägeriförsök.

Polisanmälan hade jag definitivt hoppat över.
 
Jag vill bara inflika att just bedrägeri inte är en särskild lätt grej att få folk åtalade för. Poliser jag talat med säger att det ibland är en väldig gråzon i vad som räknas som bedrägeri (allmänt åtal) och vad som räknas som avtalsbrott (civilrättsligt).
 

Läs du så ser du att det inte är "direkt", utan efter flertalet valser hit och dit om att det ska varit skickat till att det är postens fel. När jag spanar rätt på henne på FB och påtalar att jag tänker ta det vidare om pengarna inte betalas tillbaka, DÅ kommer pengarna som ett skott.
 
Jag vill bara inflika att just bedrägeri inte är en särskild lätt grej att få folk åtalade för. Poliser jag talat med säger att det ibland är en väldig gråzon i vad som räknas som bedrägeri (allmänt åtal) och vad som räknas som avtalsbrott (civilrättsligt).
Jag har vittnat i en bedrägerirättegång och har en bevakning hos kronofogden som jag hoppas ska börja ge utdelning snart. Löneutmätning pågår. :up:
 
Jag har vittnat i en bedrägerirättegång och har en bevakning hos kronofogden som jag hoppas ska börja ge utdelning snart. Löneutmätning pågår. :up:
Ja jag säger inte att det aldrig blir åtal. Bara att vad jag förstår så kan det vara svårt.
 
I detta fallet inbillar jag mig inte att det ska leda till något. Men en knäpp på näsan vore fint så hon börjar ägna sin tid åt annat än att lura folk på pengar.

Just därför tror jag det är mer effektivt att kontakta den som står för telnr. Anmäler du till Polisen kommer det förmodligen aldrig ens att komma fram till henne att det är anmält.
 
I detta fallet inbillar jag mig inte att det ska leda till något. Men en knäpp på näsan vore fint så hon börjar ägna sin tid åt annat än att lura folk på pengar.
Polisen har redan fullt upp med prioriteringar, de ska inte användas av folk som vill ge andra en knäpp på näsan.

Du fick ju tillbaka pengarna? Ens om du inte fått det hade jag tyckt det var nån större idé att anmäla för 400 spänn, det ÄR riskfyllt att handla av privatpersoner på nätet. Det enda som möjligen skulle kunna vara nytta av en polisanmälan är om den visar att jättemånga andra råkat ut för samma person.
 
Polisen har redan fullt upp med prioriteringar, de ska inte användas av folk som vill ge andra en knäpp på näsan.

Du fick ju tillbaka pengarna? Ens om du inte fått det hade jag tyckt det var nån större idé att anmäla för 400 spänn, det ÄR riskfyllt att handla av privatpersoner på nätet. Det enda som möjligen skulle kunna vara nytta av en polisanmälan är om den visar att jättemånga andra råkat ut för samma person.
Jag tror knäppen på näsan är att informera ägaren till telnumret vad dottern använder telefonen till.
 
Jag tror knäppen på näsan är att informera ägaren till telnumret vad dottern använder telefonen till.

Det behöver inte vara moderns telefon, snarare ett abonnemang som dottern tagit över alt ett abonnemang som dottern inte fått teckna själv pga exempelvis skulder eller liknande. Men det är värt för mamman att veta att ett nummer kopplat till hennes namn används till bedrägeri.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag beställde en vara från ett nära land (nästan 2 veckor före jag behövde den) och den skickades som vanligt brev då den är så liten...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp