beg. sadelköp - bommen av!

caballus

Trådstartare
Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga?

Här är hela historien:
Jag köpte en begagnad sadel på annons, som hävdades vara hel och fin. Betalade in pengarna för sadel + frakt på avsändarens konto, och fick sadeln skickad till mig genom posten.
När jag plockade upp sadeln ur kartongen såg jag att den hade ett kraftigt veck i sätet - blev givetvis misstänksam och började vrida och vända på den, och vid ett enkelt test av bommen så visade det sig att bommen är knäckt på mitten! Det går att böja den ordentligt både upp och ner utan större kraft, alltså ett rätt tydligt fall av trasig bom och ingen direkt dold skada.

Reklamerade givetvis detta direkt hos posten (väntar fortfarande på utredning), samt försökte få tag på säljaren. Ringde flera gånger om dagen, skickade sms och mail, men ingen som svarade vare sig i telefon eller i luren.

Fick till slut ett mailsvar där ägaren var lite stött och hävdade att hon aldrig skulle sälja en sadel med trasig bom (vilket iofs inte alltid är så lätt att se, vilket det i detta fall dock syns rätt tydligt om man vet vad man ska kolla efter). Hon hävdade även att sadeln inte skickats på öppet köp, varför hon inte ville ta den i retur, och ansåg saken avslutad.

Har letat runt lite bland juridiska texter och förstått att köplagen emellan privatpersoner gör gällande att köparen kan kräva att köpet går tillbaka även om varan sålts i befintligt skick, då den inte överensstämmer med det som utannonserats/överenskommits?

Samt att det är avsändarens skyldighet att paketera varan på ett fullgott sätt, och att det är avsändaren som som är skyldig att ersätta den skadade varan om pakteringen anses bristfällig av speditören?

Säljaren hävdar också att hon alldeles nyligen själv köpt sadeln men inte har kvar namn/adress på den som i sin tur sålde den till henne och att den säljaren hade sadeln hos sadelmakare för genomgång och att den då var ok?

Efter lite luskande har jag däremot hittat en text där säljaren själv uppger att hon hade just en sådan sadel (samma märke/inriktning) redan i september 2006 (hon hävdar däremot i sitt mail att hon köpte den precis innan jul 2006 och att hon knappt ridit i den, jag köpte den av henne i precis samma veva)!

Så, vad skulle ni rått mig till att göra?
Vänta på postens utredning? (paketerad i en vanlig kartong utan övrigt skyddsemballage) Skicka sadeln till henne direkt och kräva henne på pengarna? Polisanmäla?
Är jag som köpare skyldig att hålla sadeln till postens utredning är klar, eller kan jag skicka sadeln till henne direkt?
Var ska jag vända mig?
Vad har jag för laglig rätt egentligen?
Ska jag lämna in sadeln till en leg.sadelmakare för att få den utvärderad på pränt? Vem står isf för den kostnaden?

Jag är rädd att jag har blivit lurad, men eftersom jag inte bor i samma stad som denna person så är det inte så lätt att åka dit och knacka dörr direkt... men jag skulle bra gärna vilja :devil:
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Du kan reklamera sadeln till säljaren, den höll ju inte vad som utlovades. Ställa hoppet på posten är inte att räkna med, om du ska få ersättning krävs att kartonen uppvisat skador redan vid avhämtning. Redan då brukar man anmäla själva emballageskadan, ofta brukar posten själv göra noteringar om detta för att hålla ryggen fri.

Det enklaste är att ta disussionen med säljaren, även om hon blir stött.
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

men oj vad är de för sadel du köpt nu? du har ju en :)?
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Det enklaste är att ta disussionen med säljaren, även om hon blir stött.

säljaren hävdar fortfarande att sadeln var hel då hon skickade iväg den. jag kan inte veta var skadan har skett, om det var innan den skickades, eller under transport som den uppkommit, allt jag vet är att när jag öppnade paketet så möttes jag av en sadel med trasig bom.

vad jag förstått så hålls fortfarande säljaren ansvarig om varan går sönder under transport om den anses dåligt paketerad?

var ska jag vända mig för att lösa denna tvist?
kan jag tvinga säljaren att ta tillbaks sadeln nu direkt?
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Om paketet var oskadat, kan det ju knappast vara posten som slarvat. Jag skulle då trycka på säljaren om att återta sadeln pga av dålig paketering, fast samtidigt så tror jag iså fall att sadeln faktist var trasig före transporten. Om bommen skulle gå av under transport, krävs i princip ganska stort våld mot paketet och det lär knappast gå obemärkt förbi. Det borde ha funnits märken av slag på lädret, bommen knäcks ju inte bara sådär.
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Jo, det är ju det jag också misstänker, att bommen på sadeln faktiskt var av redan innan paketering, alltså att säljaren försökt pracka på mig en trasig sadel medvetet.
Säljaren hävdar fortfarande att varan såldes i befintligt skick, även fast hon i annons/kontakt innan köp annonsen att sadeln var HEL och fin.
Jag tar sadeln till en sadelmakare i veckan för att få ett slutgiltigt utlåtande om hur HEL och fin den egentligen är...

men sen då? Hur kan jag trycka på säljaren att ta sadeln åter?
Har redan sagt att jag vill skicka tillbaks den omedelbart bums, även om det sker på min bekostnad, men vill samtidigt inte bli stående med en sadel på posten ifall säljaren vägrar hämta ut den...
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Kontrollera sadel med hjälp av en auktoriserad sadelmakare, be att få ett intyg. Ta sen kontakt med säljaren, vägrar hon ta sadeln i retur mot återbetalning av köpeskilling så skickar du en räkning samt en kopia på intyget från sadelmakaren. Jag är rätt säker på att denne kan göra en bedömning på hur länge brottet i bommen har funnits, kanske inte på datumet men man kan se om det nyligen har skett eller om det har funnits ett tag.

Om hon bestrider räkningen, skicka den till tingsrätten för ett avgörande om vem som har rätt eller fel. Yrka på samtliga merkostnader som du har haft i detta ärende, det ska också framgå klart i den räkning du sänder för att säljaren ska kunna ta ställning till hur hon ska göra.
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Nu blir det ännu roligare...

Har nu varit i kontakt med en auktoriserad sadelmakare, som kunde konstatera en hel radda grejer som inte överensstämde med annonsen: Inte nog med att bommen inte verkar vara helt ok (jag lät dem inte öppna sadeln och verifiera detta fullt ut än då jag väntar på postens utredning först, och de vill se sadeln i ursprungligt skick), men sadelmakaren kunde lätt konstatera att stropparna måste bytas omgående, att den måste stoppas om helt, att den inte alls är fin och hel skicket, att lädret är av skitkvalitet (billig skräpsadel) samt att den inte alls är det märke som säljaren uppgett att den är (vilket jag redan misstänkte), då sadelmakaren är återförsäljare för just detta märke sen många år tillbaks...

Nu är det inte längre fråga om bommen är av eller ej, utan nu är det fråga om falsk marknadsföring och ren bedrägeri.
Har kontaktat säljaren och gett henne en vecka att sätta in pengarna på mitt konto, annars polisanmäler jag henne rakt av, och även klargjort att jag är villig att möta henne i rätten.
Ska bli kul att se om man får ett svar på detta överhuvudtaget av säljaren...

Annars så gör jag som Boj tipsat, att skicka henne en räkning och möta henne i rätten.

Lite vadslagning, någon?
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

om hon köpte ganska nyligen borde det inte vara garanti på bommen!
som du i din tur får med på köpet ....

det va det på min som jag köpte begagnad (har ioförsig inget problem med den:bow: )

annars kan det nog va svårt om det är en privat person du köpt av "i godantro" om att den ska vara okej finns ju lurendrejare tyvärr...:eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Du kan absolut kräva säljaren på pengar! Erat avtal går under köplagen som finns ute på nätet (om hon också är privatperson, annars konsumentköplagen). Ta och titta på den. Det är du som bär bevisbördan, så det är bra att du kontaktat sadelmakare. Känns som det ska vara ett ganska enkelt fall att lösa. Om det är så mkt som talar emot säljaren. mvh sara
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Då blir det ingen tvistefråga längre, för nu är saken självklar.
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Hej! Lider med dig!!!! Själv blev jag lurad vid ett sadelköp för ett par år sedan säljaren skrev i annonsen att det var en Stübben Tristan vilket visade sig att det inte var när jag öppnade paketet!! Det var en billig skitsadel med vriden bom.
Kontaktade direkt DHL fraktbolaget men de kunde inget göra. Kontaktade säljaren men ingen respons (förutom att jag blev hotad av hennes man i telefonen :eek: )
Polisanmälde det hela och väntade i veckor, de lyckades få tjejen till polisstationen men hon nekade till allt!!!! Jag hävdade att det var bedrägeri, men de sa när hon inte erkände så fanns inget att göra hon stog ju inte med i något brottsregister:angel: Undrar hur de dömer ett bedrägeri första gången någon gör ett:confused: Så var det fallet avslutat Där stog jag med en sne sadel sålde den som leksadel för 200kr som jag själv betalade 5000kr för!!!:devil:
Hoppas det går bättre för dig Lycka till!!!!!!
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Uppdatering:

Har nu fått lite bättre respons från säljaren, då jag talade om för henne att jag tänkte polisanmäla för bedrägeri, då sadeln enl sadelmakaren inte ens var det märke som stod i annonsen. Då erbjöd hon sig att betala igen pengarna direkt, utan vidare tjafs!

Posten, som skulle göra en besiktning av reklamationen hörde dock av sig i samma veva, så jag och ägaren bestämde att vi skulle låta posten kika på sadel och kartong, och därefter skulle ägaren få sin sadel i retur omedelbart bums, oavsett vad posten kommer fram till.
Då det bara är jag som kan reklamera sadeln, så tyckte jag det var värt ett försök att hjälpa säljaren, som när hon själv köpte sadeln fått fel info.

Tror inte att det blir nåt mer strul med säljaren, utan det ska nog gå bra att få pengarna i retur, då hon tagit mina hot om polisanmälan på allvar.

Uppdaterar mer när postens utslag kommer.
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

Tur och tur - jag tycker att som säljare så har man ett visst ansvar gentemot sina köpare. Tur för mig att lagboken också tycker det ;)

Har också sålt en massa sadlar genom åren, men alltid varit noga med att informera om div avvikelser och ge en korrekt beskrivning av varan, och i många fall också ge öppet köp även på en begagnad vara. Jag har faktiskt inte fått ett enda klagomål än :o
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

AKB: Måste bara få säga att du har en härlig avatar-bild!:D
 
Sv: beg. sadelköp - bommen av!

För att avsluta detta kapitel, och denna tråd:

Posten undersökte sadeln och kom fram till att OM skadan orsakats under transport så tänkte de ändå inte ersätta det pga undermålig paketering.

Säljaren höll sitt löfte och återbetalade pengarna för sadeln till mig, och fick sin sadel i retur. det var bra att vi lyckades lösa det utan att blanda in seriösare instanser, men man har ändå lärt sig en hel del - som att vara lite försiktigare när man handlar saker via nätet, då risken ändå finns att man blir blåst.

Tack för allt pepp!
MVH
Caballus
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom postnord sen några år tillbaka lagt ned sin postförskottstjänst för privatpersoner så funderar jag nu på vad det finns för...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 102
Senast: DarkInNight
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 429
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp