Begagnad Griffin-sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vivianhegre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 365
V

vivianhegre

En kompis av mej ska köpa en Griffin-sadel til sin nya häst. Det jag undrade på är hur det är at köpa dom begagnade. Det står ju at ullbossorna formar sej efter hästen. Hur blir det då när den har användts på en annan häst tidligare? Formar den sej om igjen?

Sv: Begagnad Griffin-sadel

En omstoppning brukar rekommenderas eftersom sadeln formats efter tidigare häst.

Ok. Då är det ju lika bra at köpa den ny!

Alla begagnade ullstoppade bör stoppas om så dom passar nya hästen om man ska följa rekommendationerna från sadelkunniga. En ny sadel ska också stoppas om efter ett tags användande så det kan ju visst vara lönt med en begagnad, finns många nästan nya Griffin ute som kanske inte format sig efter hästen så mycket ännu.

Det beror ju lite på hur mkt hon ska ge för den, om den är i bra skick osv. En omstoppning brukar gå på runt 650 - 1000 lappen, beroende på sadelmakare.

Jo, dom begagnade jag har sett har inte varit så lågt pris på at det med omstoppning lönar sej särskilt. Dessutom har vi långt til sadelmakare, så det blir jo tjorvigare enn nödvändigt.

När rekommenderas det at omstoppa en ny sadel då?

Efter 60 timmars ridning max. Men det varierar mellan märkena. Man märke om stoppningen har satt sig eller blivit klumpig och då ska man byta ut all stoppning.

Jag köpte en två år gammal Griffinsadel till mitt halvblod. Den behövde inte stoppas om, den passade perfekt. Ett år sedan sålde jag sadeln vidare till en tjej som använder den på sina Shire- och Clydesdalehästar och hon har ännu - efter fyra år - inte behövt stoppa om den.

Immer

Man ska ju inte stoppa om den efter 60 timmars ridningen varje gång, utan det är efter de första 60 timmarna. Sedan är det väl 200-300h, sedan efter 5-600 h, och sedan efter 800-900 h. (Kommer inte ihåg exakt, står i Kicki Näslunds bok "Sadlar")
Men alla sadelmakare rekommenderar att stoppa om sadeln om den byter häst pga att om det är bra ullstoppning formar den sig efter hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 146
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 314
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 121
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka