Begagnad utrustning vs smitta

cambodia

Trådstartare
Har köpt lite begagnade saker till hästen, de ser väldigt rena ut (nästan nya) så känner inte att jag skulle behöva tvätta dem igen. Hade ni gjort det ändå? Tänker ur smittosynpunkt.

Kan jag göra på något annat sätt? Typ lägga dem i frysen? Det är ett grimskaft och benreflexer så det är inga problem. Men räcker det?

Om ni skulle rengöra dem på annat sätt, hur gör ni?

(paketet med sakerna skickades förra söndagen så har alltså varit långt ifrån en häst i minst en vecka, om det spelar någon roll)
 
Har köpt lite begagnade saker till hästen, de ser väldigt rena ut (nästan nya) så känner inte att jag skulle behöva tvätta dem igen. Hade ni gjort det ändå? Tänker ur smittosynpunkt.

Kan jag göra på något annat sätt? Typ lägga dem i frysen? Det är ett grimskaft och benreflexer så det är inga problem. Men räcker det?

Om ni skulle rengöra dem på annat sätt, hur gör ni?

(paketet med sakerna skickades förra söndagen så har alltså varit långt ifrån en häst i minst en vecka, om det spelar någon roll)
Ska du få bort bakterier så får du tvätta i minst 60 och gärna 90 grader. De dör inte av frysning heller. Är du orolig så använd tex virkon.
 
Okej. Hur länge lever bakterier på utrustning, kan man säga det? Eller är det för evigt? O_o
Sporer av vissa bakteriearter kan överleva i åratal under rätt betingelser. Det enda sättet att bli kvitt dem är tryckkokning :D Dock är väl inte de bakterierna de som oftast orsakar sjukdomar hos häst. Jag skulle inte vara speciellt orolig om sakerna är rena och säljaren inte haft problem med sjuka hästar. Är du rädd för tex ringorm (svamp) så funkar virkon utmärkt för det också.
 
Sporer av vissa bakteriearter kan överleva i åratal under rätt betingelser. Det enda sättet att bli kvitt dem är tryckkokning :D Dock är väl inte de bakterierna de som oftast orsakar sjukdomar hos häst. Jag skulle inte vara speciellt orolig om sakerna är rena och säljaren inte haft problem med sjuka hästar. Är du rädd för tex ringorm (svamp) så funkar virkon utmärkt för det också.
Tror inte det blir så mycket kvar av grejerna då :rofl:

Nej, jag är inte så orolig egentligen. Tänkte skicka en fråga till säljaren men Facebook ligger ju nere 🙃

Jag törs nog använda dem som de är 🙂
 

Liknande trådar

Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp