Begränsa syrener

karamelldrottningen

Trådstartare
Syrenhäcken är under bearbetning och från att ha varit fullständigt vildvuxen är den nu någorlunda i lämpligt skick. Men! Men det kommer skott flera meter från häcken och de växer FORT!
Har tänkt olika varianter på att få bort dessa. Har grävt upp men det är fullt med rötter under marken så tar en evighet.

Vad tror ni om att helt enkelt jämna ut marken och lägga en presenning där och sedan stenar på presenningen så att den inte far iväg?

Det är ett ”hopplöst” område och tänker att detta kan vara det smidigaste sättet?

Hade först tänkt att anlägga en rabatt där men ingen idé om det kommer skott upp hela tiden.
 
Gräsmatta, och sedan klipper man gräset.

Problemet är löst. Utan speciellt mycket arbete desutom.
Plus ett på den. Gräsklipparen är smidigaste sättet att hundra syrenhäcken att ta över tomten.

Hmm. Ja kanske men kommer inte rötter ändå ta över sen?
Problemet är att det tidigare var helt vildvuxet som en liten minidjungel. Tveksam om gräset fixar det?
 
Hmm. Ja kanske men kommer inte rötter ändå ta över sen?
Problemet är att det tidigare var helt vildvuxet som en liten minidjungel. Tveksam om gräset fixar det?
Vet inte om jag riktigt fattar?
Du sår ju gräs där du kapat syrenerna, plus fyllt på en aning jord för att klipparen inte ska fasta i stubbarna.

De skott som kommer upp är ju små ynkliga pinnar och när du kör över dem så försvinner de. Såå for växer inte syren att de hinner komma upp rejält mellan klippningarna. Så småningom dör de undan där du klipper.
Vad skulle rötterna ta över menar du? Röttter är ju under jord?
 
Vet inte om jag riktigt fattar?
Du sår ju gräs där du kapat syrenerna, plus fyllt på en aning jord för att klipparen inte ska fasta i stubbarna.

De skott som kommer upp är ju små ynkliga pinnar och när du kör över dem så försvinner de. Såå for växer inte syren att de hinner komma upp rejält mellan klippningarna. Så småningom dör de undan där du klipper.
Vad skulle rötterna ta över menar du? Röttter är ju under jord?
Men hur ska jag så gräs och samtidigt klippa?
Förra sommaren klippte jag kanske två till tre gånger totalt. Väldigt lite. Nästan död gräsmatta men syrenerna frodades :grin:
 
Men inte behöver du vänta på gräset för att klippa?Bara klipp så slipper du syrenerna?
Ah, men rör jag inte runt då eller menar du klippa för hand?
Och vill du stödså gräs så gör det på hösten. Det tar sig bättre i fukten, och syrenerna är inte så hetsiga med rotskotten då så du kan låta bli att klippa i slutet av sässongen.
Men nu är det vår 🤔 Aja får se hur jag gör. Är så less på dem redan. Tycker de är lika hetsiga vår, sommar som förhöst.
 
Ah, men rör jag inte runt då eller menar du klippa för hand?

Men nu är det vår 🤔 Aja får se hur jag gör. Är så less på dem redan. Tycker de är lika hetsiga vår, sommar som förhöst.
Vi kanske patar om olika saker?

Jag föreställde mig att du har en jordplätt där syrenerna skjuter rotskott. Dessa rotskott klipper/sågar du av vid marknivå. Så lågt att du kan köra över med gräsklipparen. Vilket du gör frekvent och tar bort rotskotten ihop med gräset. Blir det krångliga stubbar fyller du på med lite jord så de kommer i marknivå.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 427
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp