Begränsat bete, greenguard och protein

Jotack, så var det faktiskt en extrem och märkbar lättnad när jag av annan anledning fick ta bort min IR-häst. Först då blev man medveten om hur extremt mycket ångest/fångest som man liksom levde med, dygnet runt 365 dagar per år... Även om man vänjer sig med det och det blir det normala så tar det enormt på en.
Har man en gång haft en fånghäst, så lever man med en ständig oro, så är det nog.
Hoppas du får ett positivt besked från veterinären. Hm, negativt, beror på hur man ser det... ;)
 
Jag tror att det var så att han började äta konstant förrförra sommaren, han bara åt och åt och åt. De andra vilade eller gjorde andra grejer, men den här slutade aldrig att äta. När han låg ner för att vila så tuggade han i sig allt gräs han nådde liggandes. Till och med när han låg på sidan! Har läst att EMS-hästar får ökad aptit och minskad ork, och det har han verkligen fått. Aptiten är det definitivt inget fel på... :crazy: Undrar om inte ämnesomsättningen ändras på något sätt när de får EMS så att de blir mer lättfödda?

Just det här är även ett symptom som hästar med PPID kan ha. Min häst var sån precis innan hon fick sin diagnos. Hon t o m bröt sig ut ur sin box två nätter i rad för att komma åt mer mat när hennes var slut.
Ca en vecka efter att jag hade börjat medicinera med Prascend så hade hon normal aptit igen.
 
Jag kan nada om PPID mer än vad det är och hur det behandlas. Men kan de vara PPID utan mer symptom än depåer, och vara svårfödda (gentemot tabell) under icke-grässäsong?

PPID är en oerhört komplex sjukdom och den kan ge väldigt varierande symptom, det varierar mycket från häst till häst. Symptomen kan dessutom vara totalt motsatta. Det första som dök upp på min häst var det klassiska med dålig fällning och onormalt lång päls. Sedan trillade det in en hel hög med symptom på väldigt kort tid. Trötthet, hovarna växte onormalt fort, extrem hunger, bukig, tappade överlinjen, drack och kissade mycket, svettades onormalt mycket, fettdepåer ovanför ögonen, klåda, rinnande ögon, mycket mask. Tack och lov inte fång.
Hon hade väldigt många symptom medans andra hästar bara får en eller ett par.
 
PPID är en oerhört komplex sjukdom och den kan ge väldigt varierande symptom, det varierar mycket från häst till häst. Symptomen kan dessutom vara totalt motsatta. Det första som dök upp på min häst var det klassiska med dålig fällning och onormalt lång päls. Sedan trillade det in en hel hög med symptom på väldigt kort tid. Trötthet, hovarna växte onormalt fort, extrem hunger, bukig, tappade överlinjen, drack och kissade mycket, svettades onormalt mycket, fettdepåer ovanför ögonen, klåda, rinnande ögon, mycket mask. Tack och lov inte fång.
Hon hade väldigt många symptom medans andra hästar bara får en eller ett par.

Min är ju inte PPID, men tack för svar - bra att veta. Vet nämnde just svettas, sänkt immunförsvar och muskelförlust som tecken med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 538
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 632
Senast: Mustang
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 647
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp