Begränsat bete, greenguard och protein

@Alexandra_W Vi har nog olika erfarenheter helt enkelt. Jag har mer erfarenhet som @TinyWiny har dessvärre.

Ja jag verkar sett idel solskensfall? För de har fått sin medicin och när man hittat rätt dos så har de mått bra och varit som vanliga hästar, kunnat gå på gräs osv. Enda som skiljt dem från en frisk häst har varit att de fått medicin och inte fått tävla. Dvs ganska långt från bilden ni beskriver.

Och de diagnosticerade IR jag mött har varit som min. Sjukligt lättfödda, inte ens med kontrollerad IR kunnat äta minsta gräs, fått ligga på minimiTS med allt vad det innebär och spontan fång trots korrekt kost osv. Så i den jmf kändes PPID som tusen gånger bättre (åtminstone på kort sikt, vet inte hur överlevnaden är på PPID - de hästar jag vet är som mest på sjätte året efter diagnos). Men med det ni berättar så tar jag tillbaka... Inget av det är ett dugg kul för varken häst eller människa men PPID verkar ändå värre.

Min IR låg på minimiTS, kunde inte äta gräs alls, krävde att fodret spreds jämnt över hela dygnet (dvs fodring var fjärde h dygnet runt. Maten uppäten på 20 min max..), extremt lågt socker och kolhydrater och trots detta samt motion kunde han säsongsbundet plötsligt variera i sin IR och bli sämre. Han fick som sagt smal och på rätt kost samt med motion ett svårt fånganfall mitt i vintern. Efter det fick han metaforminbehandling som han svarade bra på men alla restriktioner etc kvarstod. Men med metaforminbehandlingen fick han inget mer fång och depåerna försvann. (Innan var han smal men ändå depåer). Dock var medicineringen ett aber. 15 tabletter per gång, tre gånger per dygn, och stora tabletter. Fick krossa dem i mortel, slamma upp i spruta och ge i munnen under protest. De smakade tyvärr rejält äckligt, typ bittert och äckligt (jag provade lite på tungan själv). Kostade ca 600 kr per månad (400 kg häst).

Han gick på gräsfritt men med munkorg och fick silage. Hade munkorg mellan mars och november och ibland längre än så (grävde upp gräs under snön).

Nu togs han bort pga hälta, men annars så hade nog så länge den extremt strikta regimen + medicineringen hölls han fortsatt leva och må bra. Han gjorde iaf det de åren som var mellan där när metaformin sattes in och tills han togs bort. Men fångsten var ständigt närvarande och han hade ett par varningar. Räckte med han kom åt gräs under stängslet för att nacken skulle bli spänd.

Och de andra jag vet med IR (färre än de med PPID ironiskt nog) har varit ungefär lika. Dvs de med hanterad IR har aldrig kunnat gå på gräs utan levt sina liv i grushagar året runt, eller grus tills snön ligger och sen munkorg i stor hage. Har varit extremt lättfödda och legat på minimiTS (ibland för tjocka ändå) och extremt socker- och kolhydratfattig kost. Och de flesta har tyvärr ändå fått spontana fånganfall "utan yttre orsak".

Men svår PPID verkar lika jävligt eller värre än svår IR, och lindrig IR och lindrig PPID verkar lika förhållandevis hanterbara. Men långtidsöverlevnaden borde kanske vara bättre på IR?
 
Veterinären tyckte "glatt" på telefon att PPID var inget man behövde oroa sig för i första läget om pälsen såg bra ut men IR var absolut läge att testa för och då med en belastning. Jag protesterade och svarade att jag ser risken som att utlösa ett fånganfall av en glukosbelastning som skyhög. Att jag vet bara ta fasteprovet är trubbigt men om det ligger åt skogen så har man ju svaret ändå. Det ger ju inga falska positiva utan det är falska negativa som är problemet. Fick typ svaret "prova kan man alltid".

Nån annan ska ringa upp dock, då den jag pratade med inte visste om det (vilket det var förr iaf) var okej att hästen ätit lite halm, och det inte var den hästen son skulle ta provet iaf.

Får jag bara ut dem får jag säkert till ett PPID-prov också dock. Och det är ju kanon att de utan omsvep hade koll på IR/EMS. Dvs det har hänt massor sen 2010/2011 då ingen visste vad det var ens. Så får väl förlåta att de har lite väl fyrkantig syn på PPID (de kan ju av vad jag läst ha det med väldigt lite symptom och utan klassiska pälsen).

Varierar påverkan av PPID över året och när är den i så fall värst?

Hormonet man kollar, ACTH, varierar över året. Värdet ska ligga under 7pmol/l november-juli och under 11 pmol/l augusti-oktober på en frisk häst. Påverkan på hästen kan såklart variera också men inte generellt. De behöver inte ha några av de symptom som räknas som typiska alls och ju tidigare behandling sätts in desto bättre är prognosen. När vår fick PPID 2010 var det ingen som visste att återkommande ögoninfektioner kunde vara ett tecken. Det hade han problem med länge innan han blev sjuksjuk. Nu hoppas jag att det är allmän kunskap hos veterinärerna. Vår fällde senare än vanligt men hade aldrig den klassiskt långa pälsen. Det var att han fick fång i februari med en halvmeter snö som fick oss att börja fundera på PPID.
 
Ja jag tror det. IR blir en liten parentes liksom när det kommer till PPID just eftersom det vanligaste är att en häst med PPID har IR dessutom. Då har man båda att ta hänsyn till vilket gör det än svårare. Något jag glömde ovan är att matlusten ofta försvinner vilket gör det hela än värre. Prascend ger ofta en massa biverkningar och i vårt fall förstärkte de sjukdomssymptomen, särskilt depressionen och foderledan så de blev ännu värre. Ofta behöver dosen prascend också höjas allteftersom vilket innebär medicinering flera gånger/dag och det är livsviktigt att hästen får medicinen samma tid varje dag. Några timmars förskjutning kan göra att hästen går in i chock och dör.

Det verkar skilja det med? De jag vet som får prascend räcker med en gång per dag, är normala i övrigt inkl aptit och inga problem med några timmars diff med medicinen. De har dock INTE varit IR.

Verkar med andra ord, som med allt annat, vara enormt individuellt? :S

Jag slipper ju gärna både och men frågan är vad oddsen är för det om hon reagerar såhär. Problematiskt är också att min står på i princip IR-kost redan "i övrigt". Det som skiljer är att jag accepterat 120 gr "socker" per kg TS (analycens/eurofins metod så de räknar med allt och verkligt värde är lägre) i silaget, att hon faktiskt kan få godis/morotsbit/etc och då att hon gått på gräs om än kontrollerat (halvdygn) och sparsamt. Så är hon IR är hon nog inte den "enkla sorten"..
 
Vi hade en isis här i närheten som inte ens svarade på medicinen och fick i stället tas bort. Tragiskt historia där hästen mådde väldigt dåligt psykiskt av det hela bland annat.
 
Det verkar skilja det med? De jag vet som får prascend räcker med en gång per dag, är normala i övrigt inkl aptit och inga problem med några timmars diff med medicinen. De har dock INTE varit IR.

Verkar med andra ord, som med allt annat, vara enormt individuellt? :S

Jag slipper ju gärna både och men frågan är vad oddsen är för det om hon reagerar såhär. Problematiskt är också att min står på i princip IR-kost redan "i övrigt". Det som skiljer är att jag accepterat 120 gr "socker" per kg TS (analycens/eurofins metod så de räknar med allt och verkligt värde är lägre) i silaget, att hon faktiskt kan få godis/morotsbit/etc och då att hon gått på gräs om än kontrollerat (halvdygn) och sparsamt. Så är hon IR är hon nog inte den "enkla sorten"..

Ja det är ju individuellt. Det här att medicinen ska ges samma tid varje dag och vad som kan hända om det inte görs är tyvärr veterinärerna dåliga på att informera om. Det är att spela rysk roulett med hästens liv varje gång man frångår ordinarie medicintid.

Jag behandlar alla mina hästar som om de vore IR med tanke på socker och stärkelse i förebyggande syfte (om det ens går men jag lever på hoppet). Min gräns går långt innan 120 gram men då skickar jag till USA och får den verkliga halten svart på vitt. Det rekommenderar jag dig att göra med nu med detta i bagaget.
 
Kan skillnaden kanske bero på hur långt det hunnit gå? De jag vet har fått sin PPID-diagnos innan de utvecklat så många tecken? Dvs pigga, glada hästar där de endera oförklarligt fått fång, eller i ett fall en häst som "bara" blev lite off och man eg tog prov för att utesluta och i ett fall en ägare som testade alla hästarna efter att en fått fång (som inte gick att häva, tyvärr) och där veterinären var ganska säker på PPID. Ägaren testade sina andra två hästar i "rena fångesten" och en av dem hade PPID. Dvs inga av dem kom in med lång päls vid midsommar, muskelfattiga osv.

Jag hade en shettis förut som jag såhär i efterhand är rätt säker på utvecklade PPID, och han mådde verkligen inte bra de två veckorna dwt handlade om. Provtogs dock aldrig, jag valde att ta bort honom för hans skull när han fick fång mitt i vintern. Men blev tjock på samma foder han tidigare varit fin på, började dricka och kissa kopiöst, trött och håglös och fick fång vid nyår. Han avskydde dock boxvila och jag valde att inte ens försöka behandla fånget.
 
Kan skillnaden kanske bero på hur långt det hunnit gå? De jag vet har fått sin PPID-diagnos innan de utvecklat så många tecken? Dvs pigga, glada hästar där de endera oförklarligt fått fång, eller i ett fall en häst som "bara" blev lite off och man eg tog prov för att utesluta och i ett fall en ägare som testade alla hästarna efter att en fått fång (som inte gick att häva, tyvärr) och där veterinären var ganska säker på PPID. Ägaren testade sina andra två hästar i "rena fångesten" och en av dem hade PPID. Dvs inga av dem kom in med lång päls vid midsommar, muskelfattiga osv.

Jag hade en shettis förut som jag såhär i efterhand är rätt säker på utvecklade PPID, och han mådde verkligen inte bra de två veckorna dwt handlade om. Provtogs dock aldrig, jag valde att ta bort honom för hans skull när han fick fång mitt i vintern. Men blev tjock på samma foder han tidigare varit fin på, började dricka och kissa kopiöst, trött och håglös och fick fång vid nyår. Han avskydde dock boxvila och jag valde att inte ens försöka behandla fånget.

Ja absolut! En tidig diagnos och behandling ger en mer positiv prognos. Jag provtar mina hästar av rutin numera utan några symptom alls när tillfälle ges.
 
Ja det är ju individuellt. Det här att medicinen ska ges samma tid varje dag och vad som kan hända om det inte görs är tyvärr veterinärerna dåliga på att informera om. Det är att spela rysk roulett med hästens liv varje gång man frångår ordinarie medicintid.

Jag behandlar alla mina hästar som om de vore IR med tanke på socker och stärkelse i förebyggande syfte (om det ens går men jag lever på hoppet). Min gräns går långt innan 120 gram men då skickar jag till USA och får den verkliga halten svart på vitt. Det rekommenderar jag dig att göra med nu med detta i bagaget.

Jodå jag ska få det separerat så jag vet vad som är socker, dock så som sagt eurofins metod tar med "för mycket" och äkta värde är lägre. Dvs det ligger garanterat under 10%. Sen har hon ju som sagt inte haft minsta problem under vintern så tål silagets sockerhalt gör hon nog. Men det är en av de få skillnaderna som finns i foder etc jämfört med om hon vore konstaterat IR som sagt. Även mina får ju som standard en kost låg på socker och stärkelse osv. Delvis av bara farten, jag är så van med det, delvis då för jag har en liten lättfödd trind Welsh. Ras predisponerad för IR även om lilla pyret trots rund aldrig visat minsta tecken på att vara IR. Men finns ingen anledning utmana ödet.

Men är hon IR - vilket jag såklart inte hoppas - så har hon ett liv i liten grushage att se fram emot tyvärr. Det är typ det som finns att ändra (och det är ju just gräs, även lite, hon reagerat på)
 
Jodå jag ska få det separerat så jag vet vad som är socker, dock så som sagt eurofins metod tar med "för mycket" och äkta värde är lägre. Dvs det ligger garanterat under 10%. Sen har hon ju som sagt inte haft minsta problem under vintern så tål silagets sockerhalt gör hon nog. Men det är en av de få skillnaderna som finns i foder etc jämfört med om hon vore konstaterat IR som sagt. Även mina får ju som standard en kost låg på socker och stärkelse osv. Delvis av bara farten, jag är så van med det, delvis då för jag har en liten lättfödd trind Welsh. Ras predisponerad för IR även om lilla pyret trots rund aldrig visat minsta tecken på att vara IR. Men finns ingen anledning utmana ödet.

Men är hon IR - vilket jag såklart inte hoppas - så har hon ett liv i liten grushage att se fram emot tyvärr. Det är typ det som finns att ändra (och det är ju just gräs, även lite, hon reagerat på)

Usch ja :( Håller tummarna för att det är något som går att få ordning på.
 
Blivit uppringd av synnerligen kompetent och insatt veterinär. Han trodde väl inte på PPID i första hand han heller men tyckte absolut det var värt att ta.

Än mer aktuellt ansåg han IR var. Och erbjöd sig att de visst kan ta nollprov enbart utan belastning om jag vill. Men att han helst vill göra en belastning och att de inte sett några fånganfall av det, men visst finns det en risk. Men han menade att nollprov enbart är så trubbigt (vilket jag vet, de kan ju vara normala på nollprov men skena iväg under belastning) och är det negativt eller gränsfall vill man i alla fall gå vidare och belasta med tanke på symptomen. Och det absolut kan vara att nollprov redan är så högt att det inte finns någon tvekan, men de flesta de sett har ffa i början och utan fånghistorik hanterat insulinet vid fasta men inte klarat belastning. Och då min så tydligt reagerat på gräset så är risken stor att hon om hon är IR hanterar det bra tills det blir sockerrikt. Dvs att hon om hon är IR inte skulle via det på nollprov utan att det krävs en belastning.

Han skulle kolla med labbet om glukosbelasta påverkar prov för PPID, han visste inte.

Men får vet bestämma glukosbelastas hon imorgon. Och jag har mest ångest och vill bara dra täcket över huvudet och slippa allt. Men förstår också det fullt rimliga i det han säger och att OGT-test är bäst. Men min fångest vrålar...
 
Blivit uppringd av synnerligen kompetent och insatt veterinär. Han trodde väl inte på PPID i första hand han heller men tyckte absolut det var värt att ta.

Än mer aktuellt ansåg han IR var. Och erbjöd sig att de visst kan ta nollprov enbart utan belastning om jag vill. Men att han helst vill göra en belastning och att de inte sett några fånganfall av det, men visst finns det en risk. Men han menade att nollprov enbart är så trubbigt (vilket jag vet, de kan ju vara normala på nollprov men skena iväg under belastning) och är det negativt eller gränsfall vill man i alla fall gå vidare och belasta med tanke på symptomen. Och det absolut kan vara att nollprov redan är så högt att det inte finns någon tvekan, men de flesta de sett har ffa i början och utan fånghistorik hanterat insulinet vid fasta men inte klarat belastning. Och då min så tydligt reagerat på gräset så är risken stor att hon om hon är IR hanterar det bra tills det blir sockerrikt. Dvs att hon om hon är IR inte skulle via det på nollprov utan att det krävs en belastning.

Han skulle kolla med labbet om glukosbelasta påverkar prov för PPID, han visste inte.

Men får vet bestämma glukosbelastas hon imorgon. Och jag har mest ångest och vill bara dra täcket över huvudet och slippa allt. Men förstår också det fullt rimliga i det han säger och att OGT-test är bäst. Men min fångest vrålar...

Prov för PPID ska tas när hästen inte är/har varit utsatt för stress iallafall. Det vet jag och jag gissar att en IR-positiv häst reagerar med stress vid belastning.

Fy vad jag lider med dig :cry: Jag mår fysiskt illa :crazy: Om det är rimligt hade jag trotts allt bett om nollprov nu när hon redan är påverkad. Jag hade inte vågat belasta i nuläget. Ingen vet ju hur nära hon är precis nu.
 
Prov för PPID ska tas när hästen inte är/har varit utsatt för stress iallafall. Det vet jag och jag gissar att en IR-positiv häst reagerar med stress vid belastning.

Fy vad jag lider med dig :cry: Jag mår fysiskt illa :crazy: Om det är rimligt hade jag trotts allt bett om nollprov nu när hon redan är påverkad. Jag hade inte vågat belasta i nuläget. Ingen vet ju hur nära hon är precis nu.

Nej varför skulle de reagera med stress vid belastning? Stress har enorm felkälla på insulinvärden så A och O de inte är minsta stressade.

Jag googlade lite och utomlands ser de iaf inga problem ta acth i samband med OGT, glukosen påverkar inte. Men är ju svenska labbet som måste få bestämma.

Jag kan absolut ta bara nollprov, de har förståelse för min fångest och tar bara nollprov om jag vill. Samtidigt är de väldigt öppna och tydliga med att om nollprovet är negativt - vilket de förväntar sig mer eller mindre - så kommer de att rekommendera att en belastning görs omedelbart. Och som ena vet sa "då kan hon om hon är IR teoretiskt ha blivit värre". Dvs jag riskerar att enbart kasta tusenlappar i sjön och få belasta nästa vecka ändå för samma dyra pengar en gång till. Men valet är mitt. Och jag köper helt vets resonemang och att belastning är bäst och risken minimal. Men min fångest är lika hög ändå, och det hjälper inte om det var minimal risk om det är min häst som ändå står där med fång.

Så, de kommer imorgon och tar prov oavsett. Vill jag belasta ger jag glukossirap en h innan. Annars inte. Jag har köpt sirap men det är så långt jag kommit. I övrigt nojar jag och väger det ena mot det andra. Att belasta och riskera, att inte belasta och riskera att hon ändå måste belastas och då är värre och risken större, att....
 
Tillägg - en annan poäng vet framförde som jag inte tänkt på men som är relevant är att med ett nollprov kan man i "bästa" fall konstatera att hästen är IR (falska positiva är ovanliga) men inte HUR insulinresistent. Med belastning kan man se även hur IR hon (ev) är, vilket har stor påverkan på hur man ska hantera det. Eller kan ha, som vet sa så om du är beredd ställa i grushage osv resten av året kanske det inte är så relevant, men om man vill försöka ha på begränsat gräs senare i sommar är det värt att veta graden av IR. Om det finns utsikter för att det ska kunna fungera när man fått det under kontroll eller om det är helt uteslutet.

Tydligen är risken för fång lägre med "nya" orala testen med sirap jämför mer de "äldre" där man gav dropp eller slangade i dem. (Den jag har erfarenhet av).

Men riskfritt är det ju inte...
 
Aha! Jag visste inte att man ger oralt nu. Tack och lov längesedan det var aktuellt. Då stod hästen på klinik ett dygn (=stress för många) under provtagningen. Det var det jag tänkte på men då ska det ju inte vara några problem att ta PPID-prov samtidigt iallafall.

Fy :crazy: Det är verkligen att välja mellan pest och kolera :crazy: Jag håller tummarna i vilket fall.
 
Aha! Jag visste inte att man ger oralt nu. Tack och lov längesedan det var aktuellt. Då stod hästen på klinik ett dygn (=stress för många) under provtagningen. Det var det jag tänkte på men då ska det ju inte vara några problem att ta PPID-prov samtidigt iallafall.

Fy :crazy: Det är verkligen att välja mellan pest och kolera :crazy: Jag håller tummarna i vilket fall.

Jo himla enkelt nu - tydligen. Svält 12 h. Man ger sen 0,2 ml dansukker glukossirap (finns i mataffären) per kg kroppsvikt med spruta i munnen en h innan vet kommer. De tar sen blodprov 60-90 min (helst 60, Max 90) efter att man gett. Klart. Enda som är förutom svälten och hålla lugn är att labbet för det ska bli standardiserat vill att provet tas mellan kl 8-10 så de slipper försöka räkna med dygnsvariationer. Hade det inte varit för det hade vi kunnat ta idag men då hade det blivit kl 11 och det ville inte labbet. (Jag svalt henne inatt så de skulle kunna ta prov idag men sen rann tiden iväg lite för mycket innan jag blev uppringd av rätt person).

Stor skillnad mot förr när man gav dropp/slangade och tog typ sju - åtta prov med vissa minuters intervall i tre h efteråt (dyrt som snor var det med, bara analysera det kostade 2500 spänn för många år sen, plus vets tid). Men nu gör man ju som djurägare jobbet och det "enda" vet gör är sladdar in på gårdsplanen i tid och tar blodprov och sen åker de igen. Och antar det är att hästen själv sväljer sirapen osv som minskar risken. Man använder mindre dos glukos nu med jmf med när man gav dropp eller slangade.

Även hur proven måste hanteras är bättre nu. Förr var det tvunget att centrifugeras inom 30 eller 60 min alt in inom en timme. Nu är det mer avslappnat tydligen. (Med Lillens prov fick jag köra som en biltjuv till Ultuna och satt och vickade röret i bilen ;))

Och STORA fördelen är det du nämner - det här kan tas hemma. Dvs man slipper stressen med klinik. (Numera rek man MINST ett dygn på klinik INNAN belastning och att hästen får med sig egen mat om man ska göra det på klinik. För att minska stressen. Men rek att göra det hemma om man kan undvika att ge andra hästar frukost innan provet är taget. Är ju plättlätt för mig. )
 
Hoppas det har gått bra med provtagning mm.

Din häst låter som min ena. Jag har lusläst allt jag kommit över och jag misstänker EMS. Fettdepåer, särskilt i mankammen och på rumpan som fått stora oregelbundna "fettbulor", ökad aptit och fång i februari. Jag fick en aha-upplevelse när jag läste om köldutlöst fång (artikel skriven av Dr.Kellon) som stämde till 100% på min häst. Tydligen har hästar med EMS extremt dålig blodcirkulation i benen som kan utlösa fång på vintern, speciellt vanligt i februari.
Jag har läst hela tråden och det var nog inte din häst som fått fång på vintern, men risken finns ju tyvärr att den får det. Har träffat många hästar som helt plötsligt fått fång i just februari, bara i år är det fyra stycken.
Min har dessutom stått i utebox på natten hela vintern (de andra går på lösdrift) för att minska matintaget samt ridits dagligen, men fick fång i alla fall. Nu i efterhand har jag förstått att det berodde på kylan. Så varken lösdrift eller utebox funkar längre. Vad man än gör så blir det fel... :crazy:

Ursäkta sidospåret.
 
Hoppas det har gått bra med provtagning mm.

Din häst låter som min ena. Jag har lusläst allt jag kommit över och jag misstänker EMS. Fettdepåer, särskilt i mankammen och på rumpan som fått stora oregelbundna "fettbulor", ökad aptit och fång i februari. Jag fick en aha-upplevelse när jag läste om köldutlöst fång (artikel skriven av Dr.Kellon) som stämde till 100% på min häst. Tydligen har hästar med EMS extremt dålig blodcirkulation i benen som kan utlösa fång på vintern, speciellt vanligt i februari.
Jag har läst hela tråden och det var nog inte din häst som fått fång på vintern, men risken finns ju tyvärr att den får det. Har träffat många hästar som helt plötsligt fått fång i just februari, bara i år är det fyra stycken.
Min har dessutom stått i utebox på natten hela vintern (de andra går på lösdrift) för att minska matintaget samt ridits dagligen, men fick fång i alla fall. Nu i efterhand har jag förstått att det berodde på kylan. Så varken lösdrift eller utebox funkar längre. Vad man än gör så blir det fel... :crazy:

Ursäkta sidospåret.

Det var en tidigare jag hade som var svårt IR som fick fång i feb.

Den här har inte visat minsta tecken på IR förrän nu, och är svårfödd på vintrarna. Jätteknepigt.
 
Verkligen knepigt!
Min var också smal de första åren jag hade den, och sen, som du beskrev, POFF så kom det.
 
Hon är glukosbelastad och provtagen nu. Fångesten avleddes lite av att ena katten förlorade kampen mot njursvikten efter 8 år och kraschade inatt. Så DV fick en kattavlivning också. Bästa tänkbara för katten som fick somna hemma. Men jag har knappt hunnit tänka på glukosbelastningen och fångesten. Men det kommer garanterat, måtte det gå bra!

Vet nån hur lång tid provsvaren tar? Vet som var ut och tog provet visste inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 546
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 662
Senast: Mustang
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 679
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp