Begränsat bete, greenguard och protein

Hon är glukosbelastad och provtagen nu. Fångesten avleddes lite av att ena katten förlorade kampen mot njursvikten efter 8 år och kraschade inatt. Så DV fick en kattavlivning också. Bästa tänkbara för katten som fick somna hemma. Men jag har knappt hunnit tänka på glukosbelastningen och fångesten. Men det kommer garanterat, måtte det gå bra!

Vet nån hur lång tid provsvaren tar? Vet som var ut och tog provet visste inte.
När vi skickar, brukar det ta ca en vecka innan svar, provet går till Tyskland då. Beklagar kisse:(
 
Här går det till Uppsala, så det borde gå fortare. Förr vet jag de bara analyserade insulin vissa dagar men det verkar vara borta nu?
Ah, då borde svaret finnas på DV-stationen imorgon om de får iväg det med posten idag! Vad jag vet analyserar de varje dag, vi har inte haft några restriktioner på när proven kan/ska skickas iaf.
 
Ah, då borde svaret finnas på DV-stationen imorgon om de får iväg det med posten idag! Vad jag vet analyserar de varje dag, vi har inte haft några restriktioner på när proven kan/ska skickas iaf.

Jo det går iväg idag. Vore ju fantastiskt att ha svar så fort.
 
Är den testad? Verkligen knepigt det kan snälla till så. Men det gick aldrig att vända tillbaka på din?
Nej, han är inte testad, men jag är tämligen övertygad om EMS. Kämpar med vikten fortfarande, så det har inte gått tillbaka än, men han har åtminstone gått ner en hel del i vikt. Framtiden får utvisa hur det går. Han går i skogshage på dagen och inlåst med halm på natten...

Beklagar katten. :(
 
Nej, han är inte testad, men jag är tämligen övertygad om EMS. Kämpar med vikten fortfarande, så det har inte gått tillbaka än, men han har åtminstone gått ner en hel del i vikt. Framtiden får utvisa hur det går. Han går i skogshage på dagen och inlåst med halm på natten...

Beklagar katten. :(

Men han är lika lättfödd vintertid nu med?

Tack, han fick 8 år efter att vet sa att han hade 6 mån kvar så det känns okej. Jag visste det kunde hända vilken dag som helst men man är ändå inte riktigt förberedd. Jag är mest glad han var klok nog att välja rätt dag så han slapp åka bur den sista gången utan det sammanföll med när vet ändå skulle komma så han kunde tas bort hemma.
 
Men han är lika lättfödd vintertid nu med?

Tack, han fick 8 år efter att vet sa att han hade 6 mån kvar så det känns okej. Jag visste det kunde hända vilken dag som helst men man är ändå inte riktigt förberedd. Jag är mest glad han var klok nog att välja rätt dag så han slapp åka bur den sista gången utan det sammanföll med när vet ändå skulle komma så han kunde tas bort hemma.
Alltid skönt när de får somna in hemma.

Japp, lika lättfödd fortfarande. Var smal i 12 år, sedan sa det POFF förrförra sommaren och han blev smällfet. Jag bävade för fång i framtiden men lyckades inte få ner honom i vikt ordentligt, så i februari förra året kom det första anfallet, och i år i februari samma sak. Han är av en lättare typ, och jag hade svårt att tro att han kunde hamna i riskzonen. Alltså innan han blev så tjock. Nu vet jag... Man lär sig något hela tiden.
 
Min gammelman med PPID, fick antagligen stroke hemma i boxen. Fick somna in där. Nu efteråt har förstått att det är flera PPID-hästar som får liknade symtom?
Min gammelman (blev 31år) fick aldrig som tur var, fång. Var svårfödd året runt. Stod inne på nätterna året runt, nästan hela sommaren. Fick samma typ av foderstat, året runt. Vetten på Ultuna sa han skulle äta samma foder året runt. Inga problem med socker. Klipptes året runt. Helklippning sommar. Halvklippning höst-vinter-vår.
Fick infektioner i munnen och huden. Klåda. Skapet svullnade varje vår-sommar.
Fick 1½ tablett Prascend om dagen, kostade då runt 600 kr/mån. Tog nytt acth-prov i samband med tandkollen var 6:e mån ungefär
 
Alltid skönt när de får somna in hemma.

Japp, lika lättfödd fortfarande. Var smal i 12 år, sedan sa det POFF förrförra sommaren och han blev smällfet. Jag bävade för fång i framtiden men lyckades inte få ner honom i vikt ordentligt, så i februari förra året kom det första anfallet, och i år i februari samma sak. Han är av en lättare typ, och jag hade svårt att tro att han kunde hamna i riskzonen. Alltså innan han blev så tjock. Nu vet jag... Man lär sig något hela tiden.

Intressant, men givetvis tråkigt. Du har inte fått höra någon teori om varför?

Min är 13 i år så ungefär samma ålder med. Hon är inte så nätt typ, lite mer robust äldre modell. Men inte tung och innan nu så heller aldrig tänkt tanken fång med undantag för om hon skulle gått på fritt bra heldygnsbete då. Det blev hon ju tjock på förra året - men inga depåer eller så och som sagt gick ner det på ett par veckor med greenguard på. Har varit så skönt med en man inte varken behövt passa hullet nitiskt på och som inte behövt ha grymt snålt med grovfoder men samtidigt inte varit sådär helt hopplös få hull på. Utan helt enkelt kunnat få ordentligt med mat och gå på gräs (med GG när det är som mest drag i det) och hållit sig precis lagom (trots att det då mot tabeller/räknat i MJ varit mycket mer än hon borde behöva).

Jag hade ju initialt när hon gick upp något hopp om att bara jag gjorde som förra året komma tillbaka till samma läge som då. Men i dagsläget känns det inte troligt. Hon går fortfarande inte ner alls för ögat trots minimalt med gräs och kraftigt reducerad giva inne (hon får mest halm).

Du har inte funderat på att provta och/eller medicinbehandla inför vintern iaf?
 
Intressant, men givetvis tråkigt. Du har inte fått höra någon teori om varför?

Min är 13 i år så ungefär samma ålder med. Hon är inte så nätt typ, lite mer robust äldre modell. Men inte tung och innan nu så heller aldrig tänkt tanken fång med undantag för om hon skulle gått på fritt bra heldygnsbete då. Det blev hon ju tjock på förra året - men inga depåer eller så och som sagt gick ner det på ett par veckor med greenguard på. Har varit så skönt med en man inte varken behövt passa hullet nitiskt på och som inte behövt ha grymt snålt med grovfoder men samtidigt inte varit sådär helt hopplös få hull på. Utan helt enkelt kunnat få ordentligt med mat och gå på gräs (med GG när det är som mest drag i det) och hållit sig precis lagom (trots att det då mot tabeller/räknat i MJ varit mycket mer än hon borde behöva).

Jag hade ju initialt när hon gick upp något hopp om att bara jag gjorde som förra året komma tillbaka till samma läge som då. Men i dagsläget känns det inte troligt. Hon går fortfarande inte ner alls för ögat trots minimalt med gräs och kraftigt reducerad giva inne (hon får mest halm).

Du har inte funderat på att provta och/eller medicinbehandla inför vintern iaf?
Höra någon teori om vad? Att det blev fång i februari eller att han blev så tjock? EMS-hästar har dålig blodcirkulation i benen och vid kyla (kallaste månaden på året är februari) blir det ännu värre och det kan utlösa fång. EMS-hästar är alltså mycket känsligare för kyla än friska hästar. (Läs mkt intressant artikel av Dr. Kellon som beskriver det bättre.)
Nej, jag tänker inte ta prover för jag är rätt säker på vad problemet är. Däremot grunnar jag på det värsta alternativet för jag kan inte riktigt stå bakom sättet man tvingas ha en EMS/fånghäst på. Gillar inte att låsa in honom i box på natten, han vantrivs väldigt och ser mycket deppig ut. Kan han inte få leva ett bra hästliv kan det kvitta, känner jag, men jag är inte ensam i familjen.
 
Höra någon teori om vad? Att det blev fång i februari eller att han blev så tjock? EMS-hästar har dålig blodcirkulation i benen och vid kyla (kallaste månaden på året är februari) blir det ännu värre och det kan utlösa fång. EMS-hästar är alltså mycket känsligare för kyla än friska hästar. (Läs mkt intressant artikel av Dr. Kellon som beskriver det bättre.)
Nej, jag tänker inte ta prover för jag är rätt säker på vad problemet är. Däremot grunnar jag på det värsta alternativet för jag kan inte riktigt stå bakom sättet man tvingas ha en EMS/fånghäst på. Gillar inte att låsa in honom i box på natten, han vantrivs väldigt och ser mycket deppig ut. Kan han inte få leva ett bra hästliv kan det kvitta, känner jag, men jag är inte ensam i familjen.

Att han plötsligt blev tjock menade jag, var otydlig där.

Det kan ju vara svårt med stora ytor osv men min EMS gick på lösdrift sista åren. Med portionsfodring och gräsfritt

Hade varken behandlad med metformin eller sen när jag tog bort metforminet och han fortsatte vara symptomfri några problem med kylan dock.
 
Jag vet inte hur lång tid det måste få innan man helt kan blåsa faran över men 46 h efteråt och fortfarande svala pulsfria ben i alla fall. Så förhoppningsvis klarade hon belastningen. Dock inte fått några svar än.
 
Att han plötsligt blev tjock menade jag, var otydlig där.

Det kan ju vara svårt med stora ytor osv men min EMS gick på lösdrift sista åren. Med portionsfodring och gräsfritt

Hade varken behandlad med metformin eller sen när jag tog bort metforminet och han fortsatte vara symptomfri några problem med kylan dock.
Jag var så trött igår så jag fattade inte riktigt... Att han blev fet berodde väl på att han åt för mycket och motionerades för lite. En klassiker.
 
Jag var så trött igår så jag fattade inte riktigt... Att han blev fet berodde väl på att han åt för mycket och motionerades för lite. En klassiker.

Fast om jag fattade dig rätt så var han innan mer svårfödd, och sen ändrades det och han blev "plötsligt" lättfödd? Eller missuppfattade jag då?
 
Fast om jag fattade dig rätt så var han innan mer svårfödd, och sen ändrades det och han blev "plötsligt" lättfödd? Eller missuppfattade jag då?
Jo, det stämmer nog. Han var kanske inte direkt svårfödd, men absolut inga problem att hålla vikten trots fri tillgång på hösilage med småmaskigt hönät över balen. Jag tror att det var så att han började äta konstant förrförra sommaren, han bara åt och åt och åt. De andra vilade eller gjorde andra grejer, men den här slutade aldrig att äta. När han låg ner för att vila så tuggade han i sig allt gräs han nådde liggandes. Till och med när han låg på sidan! Har läst att EMS-hästar får ökad aptit och minskad ork, och det har han verkligen fått. Aptiten är det definitivt inget fel på... :crazy: Undrar om inte ämnesomsättningen ändras på något sätt när de får EMS så att de blir mer lättfödda?
 
Jo det är ju för att hormonbalans och därmed ämnesomsättning ändras som de blir så extremt lättfödda.

Det "spännande" (missförstå mig rätt!) är ju hur en tidigare svårfödd vuxen häst kan bli lättfödd, även om det är pga EMS. Den jag hade tidigare som var/blev IR så förutom som föl/åring så var han lättfödd. Vilket ledde till att han var för tjock och sen efter ett år som tjock blev han poff fet. Men där känns det som att just övervikten triggade och tippade honom över kanten att bli IR. lättförståeligt (även om IR var mer okänt då), och det skedde successivt. Men att/om de kan gå "blixtsnabbt" (veckor, inte månader/år) från smala svår- eller normalfödda till tjocka lättfödda och IR, det är mindre svårt förstå. Å andra sidan har man ju när man gjort tester sett att hästar helt utan övervikt eller tecken på IR/EMS faktiskt har varit insulinresistenta eller haft nedsatt känslighet. Ett år med sockerrikt grovfoder eller extra sockerrikt bete kanske skulle kunna göra de hästarna "pang poff" tjocka och synligt IR.

Känner igen det där med aptiten för övrigt, från min tidigare som var IR. Fanns ingen botten, inget stopp efter att han blivit (synligt) IR :S
 
Jo det är ju för att hormonbalans och därmed ämnesomsättning ändras som de blir så extremt lättfödda.

Det "spännande" (missförstå mig rätt!) är ju hur en tidigare svårfödd vuxen häst kan bli lättfödd, även om det är pga EMS. Den jag hade tidigare som var/blev IR så förutom som föl/åring så var han lättfödd. Vilket ledde till att han var för tjock och sen efter ett år som tjock blev han poff fet. Men där känns det som att just övervikten triggade och tippade honom över kanten att bli IR. lättförståeligt (även om IR var mer okänt då), och det skedde successivt. Men att/om de kan gå "blixtsnabbt" (veckor, inte månader/år) från smala svår- eller normalfödda till tjocka lättfödda och IR, det är mindre svårt förstå. Å andra sidan har man ju när man gjort tester sett att hästar helt utan övervikt eller tecken på IR/EMS faktiskt har varit insulinresistenta eller haft nedsatt känslighet. Ett år med sockerrikt grovfoder eller extra sockerrikt bete kanske skulle kunna göra de hästarna "pang poff" tjocka och synligt IR.

Känner igen det där med aptiten för övrigt, från min tidigare som var IR. Fanns ingen botten, inget stopp efter att han blivit (synligt) IR :S
Ja, mitt i allt elände så är det ju rätt intressant faktiskt, även om jag naturligtvis hellre hade varit lyckligt ovetandes om problemet. Tidigare när jag läst om just fång så har jag nästan blivit mer förvirrad ju mer jag läst, men nu när jag fått lite mer förståelse kring IR/EMS så har en hel del klarnat, tycker jag. Särskilt det där med fång i februari tycker jag var intressant. Jag har länge undrat varför så många hästar fått det just då, med en halvmeter snö på backen, men nu förstår jag lite mer. Det gör det hela dock inte lättare, eftersom man ständigt har det i bakhuvudet. "Har han inte blivit lite tjock? Är det en fettvalk? Går han inte lite stelt? Kolla nacken, såg den ut så här igår verkligen? Och rumpan, det måste vara en fettdepå..." Lite nojig blir man. Inte så lite heller för den delen. Fångest var ordet... :cautious:
 
Jotack, så var det faktiskt en extrem och märkbar lättnad när jag av annan anledning fick ta bort min IR-häst. Först då blev man medveten om hur extremt mycket ångest/fångest som man liksom levde med, dygnet runt 365 dagar per år... Även om man vänjer sig med det och det blir det normala så tar det enormt på en.
 
Vet ringde för övrigt inte tillbaka som utlovat i fredags (suck) så jag lär få vänta på besked om OGT-svaret tills tidigast onsdag nästa vecka...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 546
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 660
Senast: Mustang
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 678
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp