Begrava häst hemma

I

ishbel

Vart vänder man sig om man vill begrava sin lilla ponny hemma på sin egna gård? Visst vänder man sig till kommunen och så finns det väl någon blankett på internet man kan ladda ner som man ska skicka in tillsammans med en karta, är det inte så? Men vilken hemsida hittar man den blanketten på?

/Isabel
 
Sv: Begrava häst hemma

Ring till länsstyrelsen i det län du tillhör och sen måste du prata med dom på kommunen. Dom ger godkännande och skickar det till länsstyrelsen och dom uttalar sig och sen kommer beslutet. Jag fick allt munligt i somras eftersom jag hade en avlivad fölunge i hagen och inte hade tid att vänta på pappersvägen.

Jag ringde länsstyrelsen och pratade med dom, dom bollade över till kommunen. Och sen på miljö och hälsa på kommunen så diskuterade vi om plats och han där hade våra markkartor och sa vart han tyckte det var bäst. Han mailade över svaret till länsstyrelsen och dom ringde upp mig och sa att beslutet var klart och vi kunde gräva ner fölet. Jag fick fylla i ansökan som ligger på länsstyrelsens hemsida "nedgrävning av död häst" eller nåt heter den. Jag skannade in den och mailade in den till länsstyrelsen Sen kom beslutet pappersvägen och sen kom fakturan på 300kr.
 
Sv: Begrava häst hemma

Hej!

Jag begravde min gamla vallack hemma förra sommaren. Som tillägg till svaret du redan fått så kom det ut en inspektör till mig för att godkänna platsen och kostnaden för det var 500-600Kr (minns inte exakta beloppet) Detta är i Halland (Laholm)

Jag är glad att jag valde att begrava hemma. Efter 19 år tillsammans fick han ett värdigt slut och jag ser platsen från mitt köksfönster!



Lycka till!
 
Sv: Begrava häst hemma

Tack, då är det alltså kommunen man ringer.

:)

/Isabel
 
Sv: Begrava häst hemma

Kan tillägga att de ibland vill komma ut och titta på platsen/välja lämplig plats. Det gjorde de hos oss, fast konstaterade direkt att de inte hade behövt åka ut. Det är väl mer av en formalitet... Vattenbrunnar t.ex. får ju inte påverkas.
 
Sv: Begrava häst hemma

Första gången kom det ut en kontrollant och markerade platsen på en karta, det kostade ingenting, och andra gången kunde vi klara av allt över telefon. De kom ihåg mig från första gången och sa bara "Jaha, har det hänt igen? Gräv bredvid den förra graven så sätter jag ett kryss till där." De hade tydligen aldrig varit med om någon som ville begrava häst hemma, så från början sa de att man inte fick göra det. Lyckligtvis hade jag precis läst på webben att man visst får, så jag stod på mig. Egentligen ska man ju få tillstånd av Länsstyrelsen först, men i mina båda fall fanns det inte tid eftersom båda hästarna avlivades akut. Vad ska Länsstyrelsen göra i efterhand, liksom, komma och gräva upp kroppen? Nej, det gör de ju såklart inte. ;)
 
Sv: Begrava häst hemma

*kl*

Någon som vet vad det blir för påföljd om man ertappats med att gräva ner en häst olovandes på sina marker? Och hur lång är preskribtionstiden (om det finns någon?)? Jag var nämligen för ett gäng år sedan (1996) med om att en häst grävdes ner i ett träsk/sankmark, och med tanke på att den grävdes ner omedelbart misstänker jag att något tillstånd inte fanns...
 
Sv: Begrava häst hemma

Länsstyrelsen beviljade oss att begrava vår ponny på gården där han bodde, med ägarnas tillåtelse förstås. Det blev väldigt akut, så han var redan under jord när vi fick papprena. Men de hade ju så klart redan godkänt det på telefon.

Ring länsstyrelsen, så talar de säkert om vart du ska vända dig sen och vilka papper du ska fylla i. Beklagar att du måste ta bort din ponny!
 
Sv: Begrava häst hemma

Det kan säkert bli ganska hårda påföljder om man grävt ner en häst och detta sen skapat problem i till exempel vattnet omkring.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: Bee
·
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 262
Senast: Lickety
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp