Begreppet fika

sthu

Trådstartare
Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?

Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?

För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.
 
Fika är för mig en socialt kulturell företeelse där man över en kopp kaffe/te/varm choklad och kanske något sötbrödsaktigt eller 'mackor' har en social stund tillsammans med någon annan. Det är alltså inte det man äter som är huvudpoängen även om det också är specifikt i att det inte tillhör någon av de andra måltiderna. Det är inte ens ett mellanmål, om en inte tar fika till mellanmål.
 
Intressant! De flesta verkar tycka att fika gör man i grupp.

Jag "fikar" min frukost själv :(
 
Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?

Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?

För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.


Fika = kort paus med te / kaffe.

Ofta även med liten kaka / frukt / halv fralla men ätbart är inget krav.
 
Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?

Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?

För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.

Jag tänker som du! Och tycker också det känns konstigt på jobbet när de andra säger där vid 9.30-10.00 typ "ska vi fika nu?", men har kommit på att för dem blir det typ frukost nr 2 och då kan jag förstå om de säger fika istället. För mig blir det min frukost!

Fika är att äta nåt "mindre ordentligt" än t ex frukost. Kan vara bara kaffe eller te.
 
För mig skiljer betydelsen beroende på om det är i jobb- eller privatsammanhang.

I en jobbsituation är fika synonymt med rast oavsett vad som intas. På fritiden innebär fika kaffe/te och bulle/kaka. Om det inte är ngt onyttigt som intas är det mellanmål. :D
 
Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?

Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?

För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.
Fika på jobbet är, sitta ute vid bord och prata.
(kanske med kaffe eller sött eller te eller ett glas vatten eller inget)

Fika med vännerna är framför allt samvaro på något café med te eller hemma med te och helst någonting sött :D Om jag bjuder hem folk på fika har jag helt självklart någonting sött till.

Dvs framför allt innebär det sällskap.
 
Senast ändrad:
Fika för mig är sötsaker och nån dryck som man vill ha (kaffe, saft, vatten, läsk....) Har vi inga sötsaker hemma (vilket vi egentligen aldrig har förutom glass möjligtvis) så bjuder vi på kaffe (eller om man vill dricka annat), då säger vi inte fika.

Frukost, kvällsmat, mellanmål är inte fika :p
 
Vilken intressant fråga!

Fika är ju verkligen en mycket viktig kulturell grej! Vänner från Stockholm har skrattat åt att vi göteborgare fikar hela tiden. Finns ens ordet fika på andra språk? Min vän som är amerikan ringer ibland och säger "today is a good day for a fika".

Jag lutar nog åt att fika är något man gör på fik (café), och det bör vara kaffe och man bör äta något till kaffet. Det kan vara antingen en sötsak eller en macka. För att vara en fullfjädrad fika bör man också vara minst två personer som fikar tillsammans. Personerna bör prata med varandra, samtalsämnena är dock helt valfria.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 520
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp