Begreppsförvirring?

ameo

Trådstartare
Moderator
Skolor...
När jag var ung (på 80-talet) fick jag lära mig att skolor var ett samlingsbegrepp för öppna och sluta.
Idag har jag fått uppfattningen att många använder skolor som ett samlingsbegrepp för alla typer av dressyr-rörelser och -övningar.
Hur ligger det egentligen till?
 
De vanliga skolorna är ju, som andra sagt öppna och sluta (och förvänd sluta)

Sen finns ju även de halvhöga skolorna och skolorna ovan mark. Men de brukar ju omnämnas som sådana, och inte vara med i det vi i dagligt tal kallar skolor.
 
Håller med om att skolor är öppna och sluta samt förvänd sluta. Men jag ser ofta i framförallt annonser på hästar till salu att det står typ ”gör skolor så som galoppombyten...” Så jag tror att många, framför allt de som inte rider dressyr tror att skolor innebär i stort sett alla rörelser en häst gör under ryttare.
 
Håller med om att skolor är öppna och sluta samt förvänd sluta. Men jag ser ofta i framförallt annonser på hästar till salu att det står typ ”gör skolor så som galoppombyten...” Så jag tror att många, framför allt de som inte rider dressyr tror att skolor innebär i stort sett alla rörelser en häst gör under ryttare.
Ja, tror termen "skolad" bidrar till att folk som inte är så insatt tror att allt "skolat" är skolor
 
Jag ser att ni är eniga med det jag lärt mig från början.
(förvänd sluta och skolor ovan marken tänkte jag inte ens på men såklart har ni rätt...)
Håller med om att skolor är öppna och sluta samt förvänd sluta. Men jag ser ofta i framförallt annonser på hästar till salu att det står typ ”gör skolor så som galoppombyten...” Så jag tror att många, framför allt de som inte rider dressyr tror att skolor innebär i stort sett alla rörelser en häst gör under ryttare.
Exakt. "Kan alla skolor" är rätt vanligt i annonser. Och jag får liksom eksem i ögonen av att läsa det... 😖 Ville bara dubbelkolla att det inte är jag som är obildad...
 
Skolor...
När jag var ung (på 80-talet) fick jag lära mig att skolor var ett samlingsbegrepp för öppna och sluta.
Idag har jag fått uppfattningen att många använder skolor som ett samlingsbegrepp för alla typer av dressyr-rörelser och -övningar.
Hur ligger det egentligen till?
De heter skolor för att de är skolanDE dvs utbildar ett bakben i taget i samling.

Folk verkar ju liksom tappat teorin kring vad, hur och varför. Och med detta blir det slirigare i vad saker eg heter/betyder.
 
Aha, bara åt andra hållet med andra ord. Varför behöver det ett eget namn?
Jag har inget facit men min gissning är att det är samma anledning som vi kallar det förvänd galopp. Rörelsen i sig ser olika ut i olika varv och för att definiera att vi ska göra rörelsen för andra varvets hjälper kallar vi den förvänd.
 
Jag har inget facit men min gissning är att det är samma anledning som vi kallar det förvänd galopp. Rörelsen i sig ser olika ut i olika varv och för att definiera att vi ska göra rörelsen för andra varvets hjälper kallar vi den förvänd.
Jag tänker nog mer i termer av till höger eller vänster. Jag rider inte dressyr men har många gånger funderat på varför det heter förvänd. Tack för ditt svar!
 
Aha, bara åt andra hållet med andra ord. Varför behöver det ett eget namn?
På rakt spår finns ingen skillnad i hur rörelsen ser ut. Men rider du rättvänd sluta på volt blir rörelsen och islag olika gentemot förvänd sluta. Rider man på en mycket liten volt blir det än tydligare. :)
 
Skolor...
När jag var ung (på 80-talet) fick jag lära mig att skolor var ett samlingsbegrepp för öppna och sluta.
Idag har jag fått uppfattningen att många använder skolor som ett samlingsbegrepp för alla typer av dressyr-rörelser och -övningar.
Hur ligger det egentligen till?
Tror du har helt rätt om begreppsförvirringen.

Skolgalopp har jag läst här på buke, vilket tydligen ska vara en extremt samlad fyrtaktig galopp.

Om vi red dressyrhästarna i fyrtaktsgalopp när det begav sig berodde det antingen på att vi av en eller annan orsak hade hamnat i sken nere på Österängarna, Strömsholm alternativt red så dåligt på dressyrträningarna att hästarna inte galopperade som de skulle 😆
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 068
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 296
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp