Begreppsförvirring?

Tror du har helt rätt om begreppsförvirringen.

Skolgalopp har jag läst här på buke, vilket tydligen ska vara en extremt samlad fyrtaktig galopp.

Om vi red dressyrhästarna i fyrtaktsgalopp när det begav sig berodde det antingen på att vi av en eller annan orsak hade hamnat i sken nere på Österängarna, Strömsholm alternativt red så dåligt på dressyrträningarna att hästarna inte galopperade som de skulle 😆
Men det är en sammanblandning med karriär som är en extremt samlad, fyrtaktig galopp och som åtminstone under en tid (typ 1600-tal) var en del av krigskonsten till häst och därmed kopplad till skolorna ovan mark. Våra skolor är en förberedelse till den rörelsegruppen genom att stärka bakbenen så att hästen kan samla tillräckligt för att vara en "krigsplattform".
 
Men det är en sammanblandning med karriär som är en extremt samlad, fyrtaktig galopp och som åtminstone under en tid (typ 1600-tal) var en del av krigskonsten till häst och därmed kopplad till skolorna ovan mark. Våra skolor är en förberedelse till den rörelsegruppen genom att stärka bakbenen så att hästen kan samla tillräckligt för att vara en "krigsplattform".
PÅ 1600-talet var dock krigskonsten till häst borta som krigskonst och kvar som en sysselsättning för bättre bemedlade högreståndsmän
 
Nu blev jag himla osäker om karriären ska vara fyrtaktig - jag vet att jag tyckte det var intressant rent emtymologiskt
 
PÅ 1600-talet var dock krigskonsten till häst borta som krigskonst och kvar som en sysselsättning för bättre bemedlade högreståndsmän
Mnja, visst användes det i strid till viss del även under 1600-talet, men inte riktigt på samma sätt. Samma bättre bemedlade högreståndsmän som tog med det ut i fält, även om fälten såg annorlunda ut, och ridningen var mer till karusell. Beror väl i och för sig på var vi är i världen/Europa med.
 
Tror du har helt rätt om begreppsförvirringen.

Skolgalopp har jag läst här på buke, vilket tydligen ska vara en extremt samlad fyrtaktig galopp.

Om vi red dressyrhästarna i fyrtaktsgalopp när det begav sig berodde det antingen på att vi av en eller annan orsak hade hamnat i sken nere på Österängarna, Strömsholm alternativt red så dåligt på dressyrträningarna att hästarna inte galopperade som de skulle 😆
Min första ponny var en dåligt byggd islandskorsning med 95 orena gångarter och 3 rena. Ingen av de tre var galopp. :laugh:
Hans galopp var ju fyrtaktig för att jag då inte kunde rida honom annat än framtung. Då slog ytter fram i för tidigt.
Med utbildning av oss båda så blev så klart galoppen ren tretaktig.

Jag är ju intresserad av samling. Inte så konstigt som dressyrryttare eller om man jobbar med rehab. Mitt halvblod är idag medelålders och välutbildad. Han kan samla sig väldigt väl. Där kan man ju arbeta i en fyrtaktsgalopp som kommer av att hästen just är så pass samlad och satt. Där är bakdelen så pass mkt närmare marken att inner fram slår i före ytter fram.

Det har funnits i många hundra år. Precis som galopp kan vara tvåtaktig, terre a terre.

Tyvärr är det ju så att många som tror de jobbar i skolgalopp bara driver runt utan bjudning där hästen inte är ihopkopplad. Det är inte skolgalopp oavsett hur mkt de vill det.
Hästen måste bibehålla bjudning genom kroppen, fram till handen och vara på tygeln. De ska liksom inte knacka runt som om de är halta på alla 4 eller hoppa fram genom att häva sig fram med huvud/hals som guppar upp och ner.
 
Och jag tänker direkt då att den hästen knappast är särskilt bra riden heller.
Oftast är det ju så. Man antar kallt att det inte är någon nivå på det hela.

Dock har jag en vän som inte är skolad inom ridning direkt. Hen fick en travare som var för trasig för travet. Hen fick den fräsch och tom väldigt, väldigt trevligt utbildad.
När vi först lärde känna varann kom hen till mig och frågade hur jag som dressyrtränare skulle arbeta med den hästen, råd om övningar etc. Hen berättade också om rörelser/övningar denne kommit på. I stort sett alla de övningarna har funnits i flera hundra år. Vänner har bara inte vetat det. Men nog fasen valdes rätt övningar/rörelser etc.
Vi är många tränare inom dressyr/hopp som tycker personen rider mkt trevligt trots att begreppen inte fanns där förr.

Dock är ju det en person med en exeptionell gåva i allt vad gäller häst.
 
Men det är en sammanblandning med karriär som är en extremt samlad, fyrtaktig galopp och som åtminstone under en tid (typ 1600-tal) var en del av krigskonsten till häst och därmed kopplad till skolorna ovan mark. Våra skolor är en förberedelse till den rörelsegruppen genom att stärka bakbenen så att hästen kan samla tillräckligt för att vara en "krigsplattform".
Karriär var en tvåtaktig galopprörelse då hästen kraftigt sköt framåt. Användes mest för att slänga sig fram kvickt mot en motståndare och behövde givetvis vara liksidig för att hästen skulle skjuta rakt fram och inte sidledes och tappa balansen. :)
 
På rakt spår finns ingen skillnad i hur rörelsen ser ut. Men rider du rättvänd sluta på volt blir rörelsen och islag olika gentemot förvänd sluta. Rider man på en mycket liten volt blir det än tydligare. :)

Skulle du orka förklara? Jag får inte till det i mitt huvud, jag är nog för inkörd på höger-vänster för att ”se” skillnaden :)
 
Skulle du orka förklara? Jag får inte till det i mitt huvud, jag är nog för inkörd på höger-vänster för att ”se” skillnaden :)
Jag fotade och beskar en bild ur en ridhandbok IOM att jag har mkt jobb kvar för dagen på kontoret. 😅 Även om jag gärna prokrastinerar.. :angel:

Kortfattat:
Sluta uppfanns främst för att förbättra galoppkvaliteten. Det kallas också travers och diagonal sluta för traversal. Förvänd sluta heter också renvers. Och den tillkom för att förbättra den förvända galoppen, renvers-galopp, bla.

Kollar du på hästen längst ned på bilden och ser var den skulle gå om frambenen gick rakt fram, som de ska i sluta på rakt spår så kan den omöjligt hamna där översta hästen är.

Om du istället rider rättvänd sluta/travers ska hästens böjning i kroppen matcha linjens böjning och frambenen går då fram på linjen.
22795A0E-2147-46D2-9E03-AC84967A2612.jpeg
 
Jag har också reagerat på att det verkar saknas teoretiska grunder. Skillnaden mellan böja och ställa, olika tygeltag som ledande, understödjande osv osv verkar inte vara grundkunskaper i ridurbildningen.
 
Jag fotade och beskar en bild ur en ridhandbok IOM att jag har mkt jobb kvar för dagen på kontoret. 😅 Även om jag gärna prokrastinerar.. :angel:

Kortfattat:
Sluta uppfanns främst för att förbättra galoppkvaliteten. Det kallas också travers och diagonal sluta för traversal. Förvänd sluta heter också renvers. Och den tillkom för att förbättra den förvända galoppen, renvers-galopp, bla.

Kollar du på hästen längst ned på bilden och ser var den skulle gå om frambenen gick rakt fram, som de ska i sluta på rakt spår så kan den omöjligt hamna där översta hästen är.

Om du istället rider rättvänd sluta/travers ska hästens böjning i kroppen matcha linjens böjning och frambenen går då fram på linjen. Visa bifogad fil 64936

Jag förstår hur du menar. Men jag ser ändå inte riktigt nyttan av att ha ett eget namn på det. Jag tänker att det då borde vara motsvarande annat namn om man på den här cirkeln hade ridit slutan inåt. Jag fortsätter nog att kalla det för sluta till höger respektive vänster för att inte villa bort mig. Tack för tålmodigt svar!
 
Haha ja, det hjälper väl inte att de flesta stångbett är just oledade men får lika mycket obehag jag när jag hör/ser felsägningen 🙈
Nä, på sätt och vis KAN jag förstå felsägningen i och med att man skulle kunna tänka "rakt bett = stång", men stång är ju för att det är ett hävstångsbett.... Blir så fel när folk pratar om vad de har för bett, eller bett-tipsande och så tipsar de om att prova typ rakt, stångbett i plast/gummi - som tex Nova! 😃
Nej nej neeej :banghead:
 
Men det är en sammanblandning med karriär som är en extremt samlad, fyrtaktig galopp och som åtminstone under en tid (typ 1600-tal) var en del av krigskonsten till häst och därmed kopplad till skolorna ovan mark. Våra skolor är en förberedelse till den rörelsegruppen genom att stärka bakbenen så att hästen kan samla tillräckligt för att vara en "krigsplattform".

Carrière är en ökad tvåtaktig galopp, ungefär som när en galoppör tar första sprången ur startboxen.

Den långsamma tvåtaktiga galoppen heter terre à terre och är extremt samlad.

Sen finns det skolgalopp som också är väldigt samlad, typ piruettgalopp. Den ska vara tretaktig, inte fyrtaktig.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Rosett
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 265
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 301
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 215
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp