Behålla fukten i ridhusunderlaget?

via

Trådstartare
Av en person för vars hästkunskap jag har mycket gott förtroende, har jag hört att man kan ha kalciumclorid (vägsalt) eller magnesiumclorid i ridhusunderlag, för att behålla fukten i underlaget, och att detta ska vara skonsammare för hovarna än vanligt salt. Vid kontakt med granngården säger de att de alltid rekommenderar havssalt, och att kalciumclorid kan vara frätande. Att använda magnesiumclorid för detta ändamål har de inte hört talas om.
Är det någon här som har någon erfarenhet av detta? Vad är bäst, och hur mkt ska man ha på?
 
Jag har bara läst om magnesiumklorid till ridhusbottnar i tyska Reiter Revue, om jag inte missminner mig var det i flingform. Det verkade vara väl beprövat. Mängden kommer jag tyvärr inte ihåg. Återkommer om jag hittar tidningen.
 
Jag fick tipset att man ska använda samma sorts salt som man saltar tennisbanor med. Det ska vara extra skonsamt. Vad det sen är för sort har jag ingen aning om. Vi ringde kommunen och köpte billigt genom dom.
 
Vintervägsalt = Natriumklorid dvs. vanligt koksalt.

Sommarvägsalt = Magnesiumklorid.
Som dammbindare använde man tidigare oftast kalciumklorid på grusvägar t.ex, men går mer och mer över till magnesiumkloriden då den är miljövänligare, ger mindre korrosion på betong, plåt och aluminium, dvs mindre frätande = bättre för hovar och karleder.

Senast jag köpte magnesiumklorid kostade det lite drygt 125:-/50kg-säck. Vi sprider runt 30-40kg/100kvm i ridhuset och tycker att det fungerar bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp