Behålla hästen trots kris

Sigvard

Trådstartare
Otroligt många uppsägningar har skett och säkerligen är det fler att vänta. Hur ser det ut för er? Blir er försörjning påverkad? Kommer ni att kunna behålla era hästar?
 
Det ska mycket till innan jag gör mig av med hästen, pga olika anledningar ska hästen inte säljas utan kommer få sluta sina dagar i min ägo. Kan dock dra ner på utgifter gällande hästen, samt övriga utgifter.
 
Har jobbet kvar än så länge men mindre än halva lönen för tillfället, har både buffert, A-kassan och alla CSN pengar kvar så hästarna blir kvar ett bra tag till.
 
Jag är inte orolig för att bli arbetslös. Skulle något annat hända så har jag en buffert, en bostadsrätt och över 25 år i Stockholms bostadskö så jag känner mig inte orolig. Min häst är egenuppfödd och hon ska vara kvar hos mig.
 
Jag jobbar inom vården och får jobba mer än vanligt!😉
Skulle jag av någon anledning få sämre ekonomi än idag, skulle jag minska ner på träningar i fösta hand. Ska mycket till för att jag ska göra mig av med hästarna!
 
Varken mitt eller sambons jobb ser ut att vara i någon riskzon, vi jobbar hemifrån båda två för närvarande. För oss är det tidsvinster i att jobba hemma, för mig en timme per dag och för sambon nästan 2. Så jag har snarare mer tid för hästarna nu.
Men jag har överlevt att ha hästar på en halvtidslön så det ska mycket till innan jag gör mig av med dom pga ekonomiska orsaker.
 
Skulle inte tro jag är i riskzonen denna gången.
Däremot var jag med i en konkurs i krisen 2008, arbetslös och helt omöjligt att få nytt jobb. Tyvärr är det ju så att man inte är ensam om detta i en kris, så valet att behålla 1 häst för mycket var inget beslut jag själv kunde ta utan det var bara att kämpa på då det var helt omöjligt att sälja.
 
Är inte heller särskilt orolig för just min kuse, men tror att marknaden kommer påverkas rejält och att det kommer finnas ett överskott av hästar till salu i ett par år. Så skönt att jag inte planerat sälja på så sätt.
 
Det ska mycket till innan jag gör mig av med min häst.
Hon är inte särskilt attraktiv på marknaden heller, så skulle det hända mig något som jag gör att jag inte kan ha häst längre så skulle hon nog avlivas istället för att riskera att hamna fel.
 
Jag jobbar i ett projekt där jag i princip är garanterad inkomst till oktober 2022. Så det är lugnt. Klart man blir lite nervös att de ska hitta någon anledning att riva kontraktet, men det verkar lugnt än så länge. Jag har har hästen ute på foder ett år och plockar hem honom i juli.
Hästen är i mina ögon osäljbar (för gammal, för mycket behov av rörelse för att bara vara sällskap) så skulle jag hamna in en situation där jag inte kan ha kvar honom kommer jag ta bort honom. När jag köpte loss honom från medryttarskap för över 10 år sedan var tanken att ge honom några sista schyssta år och det tycker jag att jag har levt upp till.

Däremot har jag funderat en del på hur hästpriserna kommer påverkas och om det kommer vara fyndläge framöver. Kanske är det dags att börja fundera på nästa häst....
 
Jag jobbar på flygplats så just nu är jag permitterad mer än halva tiden. Lönen är dock nästan det samma så än påverkas inte min ekonomi.
Men skulle läget ändras kan jag dra ner på bekvämligheterna ganska rejält, måste tex inte stå i det lyxigaste stallet även om det är det som varit mest gemytligt. Och träningarna kan nog vila ett tag också..
Så tror jag kommer kunna undvika försäljning med mindre åtgärder.
 
Hästen är en familjemedlem och vi är två vuxna i den här familjen som jobbar, så det skulle väldigt mycket till innan hon säljs.
 
Otroligt många uppsägningar har skett och säkerligen är det fler att vänta. Hur ser det ut för er? Blir er försörjning påverkad? Kommer ni att kunna behålla era hästar?
Inte ännu, dock avstår jag nog att betäcka i år och den jag tänkt sälja blir kanske kvar om jag inte får ut det jag vill
 
Än så länge bara permitterad till 60%, så än så länge klarar jag mig. Har dock en häst som inte är direkt attraktiv på marknaden ( svår riden) så blir det aktuellt får jag i värsta fall ta bort henne :(
 
Jag har två, de lär vara kvar in i det längsta.

En är det troligen ingen som vill ha ens gratis, inte alls attraktiv på marknaden. Svårt att hitta (rätt) hem till en sån. Är krisen ett faktum tas den nog bort isf.

En är min första uppfödning, unghäst, men absolut säljbar om så skulle krävas.
Frågan är bara om det är så lättsålt när alla har det tufft..

Jag är redan korttidspermitterad men ännu rullar vardagen runt.
 
Jag har 4 st, men jag har hästarna hemma så jag är inte så orolig. Nu snart startar ju billigaste tiden med hästarna när de kan äta gräs och slipper fodras. Jag har ju mitt jobb kvar och jobbar statligt så det kommer nog inte hända så mycket. Jag har varit här så länge dessutom att det är många före mig som ska ut innan de hamnar på mig.

Men jag är oroad över det ekonomiska läget i världen. Detta kan ju inte hålla på hur länge som helst. Inte bara hästindustrin är ju i nödläge, utan mycket annat också.
 
Jag är inte orolig för mitt jobb, men det är klart, kommunerna hade ett kärvt läge före krisen, och ännu kärvare lär det bli, när skatteintäkterna uteblir. Jag tror därför inte att mitt jobb är lika med garanterad inkomst, det skulle mycket väl kunna vara så att man drog in min tjänst.

Det skulle en del till för att sälja någon av hästarna, men blev jag arbetslös så hade iaf en häst rykt, om jag inte snabbt hittade ett nytt jobb, förstås.

Jag har dock arbetat hemifrån nu en tid och därmed sluppit pendlingstid, vilket underlättat vardagen en hel del.

Det skulle jag gärna fortsätta med, och då kan man dra in en del kostnader på kommunen. Funderar på att föreslå att spara in på lokaler, så slipper vi en del kostnader.
Uppenbarligen behövs knappt gymnasieskolorna heller, tänk vad det skulle innebära om, låt säga, hälften av undervisningen skedde digitalt?

Då hade skolan kunnat lägga mer resurser på undervisning, istället för lokalhyror.

Jag tror vi kommer se förändringari arbetslivet framöver...
 
Jag är inte orolig för mitt jobb, men det är klart, kommunerna hade ett kärvt läge före krisen, och ännu kärvare lär det bli, när skatteintäkterna uteblir. Jag tror därför inte att mitt jobb är lika med garanterad inkomst, det skulle mycket väl kunna vara så att man drog in min tjänst.

Det skulle en del till för att sälja någon av hästarna, men blev jag arbetslös så hade iaf en häst rykt, om jag inte snabbt hittade ett nytt jobb, förstås.

Jag har dock arbetat hemifrån nu en tid och därmed sluppit pendlingstid, vilket underlättat vardagen en hel del.

Det skulle jag gärna fortsätta med, och då kan man dra in en del kostnader på kommunen. Funderar på att föreslå att spara in på lokaler, så slipper vi en del kostnader.
Uppenbarligen behövs knappt gymnasieskolorna heller, tänk vad det skulle innebära om, låt säga, hälften av undervisningen skedde digitalt?

Då hade skolan kunnat lägga mer resurser på undervisning, istället för lokalhyror.

Jag tror vi kommer se förändringari arbetslivet framöver...
Oj, jag hoppas verkligen inte politiker resonerar som du gällande gymnasium. Att redan nu dra positiva växlar kring vad denna kris har inneburit tycker jag är magstarkt. Det kommer att ta tid att överblicka konsekvenserna, men jag som verkar i skolans värld kan se att distansundervisningen har missgynnat de svaga eleverna mest. Min egen son går andra året på tekniskt gymnasium och är bra på datorer och klarar av att ta eget ansvar, men även han känner brister i sitt lärande. Jag har en vän som undervisar på ett gymnasium i ett socioekonomiskt utsatt område och där är läget katastrof :(
 
Nej, mina ponnyer kommer få vara kvar. Har ett jobb som klassas som samhällsviktigt samt många attraktiva behörigheter så det är ingen risk att hästarna behöver säljas. Dessutom går den ena inte att sälja pga hög ålder och sjukdomar utan hade iså fall fått somna in 🙂
 
Oj, jag hoppas verkligen inte politiker resonerar som du gällande gymnasium. Att redan nu dra positiva växlar kring vad denna kris har inneburit tycker jag är magstarkt. Det kommer att ta tid att överblicka konsekvenserna, men jag som verkar i skolans värld kan se att distansundervisningen har missgynnat de svaga eleverna mest. Min egen son går andra året på tekniskt gymnasium och är bra på datorer och klarar av att ta eget ansvar, men även han känner brister i sitt lärande. Jag har en vän som undervisar på ett gymnasium i ett socioekonomiskt utsatt område och där är läget katastrof :(
Klart jag dragit på för stora växlar, helt klart. Jag vill bara provocera tanken.

Vi har ett mycket ansträngt läge i många kommuner i Sverige. Att se över möjligheter att frigöra resurser för att ge de elever stöd som bäst behöver det, är enligt min mening helt nödvändigt.

Det kan hända att vi hittar former som fungerar bättre än de vi har idag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 457
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 973
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Alltför många fokuserar på hur hästen rör sig, men glömmer bort att tänka på hur ryttarens sits påverkar hästens rörelser. Fler skulle...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 812
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp