Behålla kattunge

Ridinglady

Trådstartare
Idag hittade jag en lite kattunge mitt ute i skogen. Den satt under en sten och skrek hjärtskärande. Jag tror den är ca 8 v eftersom ögonen har blivit gröna. Har tagit med den hem och den äter, är pigg och tam. Men - jag har en 12 år gammal kastrerad hankatt. Finns förutsättningarna för dessa två att samexistera tror ni eller ska jag söka nytt hem till kattungen?
 
Stackars liten.
Det beror på den gamla katten. Det brukar vara lättare att få det att fungera med en unge än en äldre katt i alla fall. Vissa gamla katter lever upp av en kompis och andra inte. Jag hade testat i alla fall. Det är nog inte fel för den lille att få en äldre katt som lär den att vara katt, speciellt om den är yngre än 12 veckor. Lycka till!
 
Just lite äldre kastrerade hanar brukar vara de allra bästa omhändertagande lekfarbröderna till kattungar. Om din katt inte är känd för att vara aggressiv mot andra katter så skulle jag absolut göra ett försök att sätta ihop dem. Helt perfekt också att ha en äldre farbror som lär ungen att prata katt!

Man får en liten klump i halsen, men det visar hur äldre farbröder kan ta hand om föräldralösa ungar.

 
Äldre kastrerade hanar är ofta fantastiska på att ta till sig kattungar. Min bästa katt, numera död, fick hem tre 5 veckors kattungar som han skötte om. Han tvättade dem, lät dem vinna när de lekte med honom och var aldrig någonsin elak mot dem. Har tagit hem en kattunge till fem kastrerade katthanar efter det utan några som helst problem.
 
Jag tror det kan funka om du vill behålla ungen , men var försiktig utifrån hur din äldre kastrat beter sig. Det är en myt att äldre kastrerade hanar oftast lätt tar till sig och accepterar en kattunge. Men du märker fort läget så länge du är tillgänglig och närvarande i början .
 
Lät dem hälsa idag. Kattungen som är ung 8 v var väldigt närgången mot den äldre katten som backade undan tills han var upptryckt i ett hörn. Då fräste han och gav den lille en dask m tassen och gick därifrån. Den lille blev förskräckt men inte skadad. Nästa gång de hälsade de men den gamla var föga intresserad och kattungen försiktigare.
 
Låt den store daska till den lilla utan tillsägelse så länge det inte går överstyr. Och eftersom den lille är så ung, kan det kanske riskera bli så att den fortsätter vara närgången och för på. Då är det viktigt att ge den store ett ställa han kan få vara själv på och komma undan, i hans ögon; snorungen, ett tag.
Tror det kommer gå bra i slutänden och hoppas jag har rätt!
 
Fick tips om att man kan köpa ngt som utsöndrar doft som främjar kattvänskap - typ som katthonan utsöndrar när hon fått ungar -
ngn som vet?
 
Idag hittade jag en lite kattunge mitt ute i skogen. Den satt under en sten och skrek hjärtskärande. Jag tror den är ca 8 v eftersom ögonen har blivit gröna. Har tagit med den hem och den äter, är pigg och tam. Men - jag har en 12 år gammal kastrerad hankatt. Finns förutsättningarna för dessa två att samexistera tror ni eller ska jag söka nytt hem till kattungen?

Hur går det med lillkissen?
 
Glöm inte att anmäla kattungen som upphittad. Polisen är väl varierande glada i att ta emot sådana anmälningar, men det är viktigt att göra det. Ifall det skulle finnas en ägare kan den vara anmäld som försvunnen och även om den inte räder så får man inte ta hand om katter hur som helst. Just pga risken att man lyckas ta någon annans katt.
 
Glöm inte att anmäla kattungen som upphittad. Polisen är väl varierande glada i att ta emot sådana anmälningar, men det är viktigt att göra det. Ifall det skulle finnas en ägare kan den vara anmäld som försvunnen och även om den inte räder så får man inte ta hand om katter hur som helst. Just pga risken att man lyckas ta någon annans katt.
Ja och om inte annat så har man då ett datum som man vet att katten är ens egen om ingen ägare hör av sig.
 
Har du kollat så den inte är märkt på något vis? I och för sig, om den verkligen var 8 veckor så är den nog inte det, men om den är lite äldre kan den ju vara märkt med chip eller i örat.
Kolla också så den inte är efterlyst på www.vilse.nu och som redan sagts, anmäl till Polisen.
 
Jag har lagt ut info på den lokala fb gruppen och nu även kollar på vilse.se utan resultat. Min erfarenhet av att anmäla upphittad katt till polisen är att man mer eller mindre får tjata sig till att alls få anmäla så det får vara ... Ska be min vet kolla om den mot förmodan är chippad som en sista insats. Katten är underbar och stora kisse blir allt mindre avig. Jag har köpt Feline friends som jag blev tipsad om här.
Känner att detta är min kisse nu och kommer motvilligt lämna den ifrån mig - då får det allt vara till en mkt förtvivlad ägare med en mycket bra förklaring till hur den hamnade under en sten mitt i skogen ....😡
 
image.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi hade en gammal härjad hankatt som dök upp när vi flyttade till huset; han var vild, okastrerad och ärrad, bruten svans och skygg...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Asko
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 675
Senast: Barbabelle
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 399
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp