Behålla, sälja, köpa annat..... vad göra?

Katching

Trådstartare
Sitter här hemma med ett dilemma som jag inte vet varken ut eller in på nu. Har funderat och funderat och kommer inte fram till något vettigt tycker jag.
Frågar nu här inne för att få lite nya perspektiv på saken från Er som inte sitter mitt uppe i smeten....

Jag har två hästar just nu, varav en börjar bli så gammal så jag tror att han får vandra vidare efter sommarens slut i år.
Den andra är 15 år gammal, snäll, skulle inte göra en fluga förnär, men är totalt hopplös i ridningen. Vilket har lett till att jag lite har tappat lusten, orken och intresset att göra något med honom överhuvudtaget. Han är dessutom inte trafiksäker för fem öre och här är det bilar på varje väg. Ingen ridbana finns här vid stallet utan det är ut i terräng som gäller. Då han kom var han rädd för precis allting, och då menar jag allt. Nu går det att ha en fungerande vardag med honom, men bilar och ridning blir inte bättre alls.
Jag har kämpat med honom i 4 års tid nu, och bara för att ens kunna leda honom utan att han drar iväg kämpade vi med i nästan 1 års tid, och han har sin plats i mitt hjärta! Men, intresset för ridningen har jag helt tappat då vi inte får bukt med honom i ridningen. Tränare är med till hjälp på detta också, en verkligt duktig sådan! men till och med han har börjat fundera på om det någonsin kommer att bli någon ridhäst av honom... :(
Nu går han mest och skrotar i hagen tillsammans med sin kompis och jag har verkligen ingen ork att ta itu med honom just nu...
Det är lite så också att eftersom jag bara har honom att pyssla med vad det gäller ridning, och inget blir bättre, så känns det lite som att jag bara har motgångar på ridfronten, aldrig något roligt, och då försvinner också intresset...

Nu har jag fått världens chans att köpa en hingst, en verkligt underbar, snäll, lätthanterad sådan. Han är riden, körd, trafiksäker, går att göra vad som helst med honom! Han är from som ett lamm och jag känner hingsten sen 5 år tillbaka, så jag vet hur han är utan och innan. Jag har sett många hingstar i mitt liv, men ingen som har ett sådant 10 poängs lynne som denna har jag tidigare träffat på.
Ägaren ska flytta och kan inte ta honom med sig, och erbjöd honom nu till mig för ett verkligt strunt pris.
Saken är den att han kan inte vara tillsammans med andra hästar. Gå bredvid i en hage det kan han, men inte i samma hage.
Min gamling kommer jag att ta bort, på grund av hans höga ålder och krämpor, men nu funderar jag på, om jag köper hingsten, vad gör jag med min 15 åring?
Ska jag sälja honom (vilket jag innerst inne inte vill) eller ska jag behålla och bara ha som sällskap i hagen bredvid? Själv inbillar jag mig att han inte kommer att trivas med det, då han är lekfull av sig och en sådan häst som vill vara nära andra hästar. Men man vet ju inte heller hur han kommer att reagera på att bli ensam i hagen och bara ha häst i hagen bredvid. Man vet ju inte 100% säkert innan man har provat.

Vad tycker ni? Ska jag behålla honom eller sälja? Ska jag ta mig i kragen och fortsätta kämpa med ridningen, eller är det bara att inse att han är inte lämpad som ridhäst?

Och vad ska jag göra med hingsten? Köpa eller låta bli och leta efter någon som jag kan ha i samma hage som andra hästar istället?

OBS! Kan tillägga att min 15 åring har inte ont, är inte sjuk eller liknande, det är inte därför som han inte fungerar i ridningen.
 
Sv: Behålla, sälja, köpa annat..... vad göra?

Du måste ju ha ett sällskap till hingsten, även om det är i hagen bredvid. Så det är väl bara att testa. Och kastrera hingsten så kanske de kan gå tillsammans.
 
Sv: Behålla, sälja, köpa annat..... vad göra?

Jag har stått i liknande sits som du. Hade en häst som jag fått gratis som var i princip ohanterad. Jag kämpade på i tre år och från att inte gått att klappa henne så kom jag så långt att jag satt lite på henne och tömkörde lite grann inne i en hage. Dock var hon fortfarande nervös när man skulle lyfta hovar och hon var fortfarande rädd för andra personer. Jag kände lite som du att jag kämpade och kämpade men att det aldrig skulle bli en trygg ridhäst av henne, jag tappade nästan lusten helt att gå ut till stallet även om jag samtidigt hade en snäll häst också.

I höstas när mina studier började närma sig sitt slut, vilket innebär att jag skulle vara hemma mycket mer, så beslöt jag att låta henne vandra vidare. Ett svårt beslut men kändes väldigt rätt. Efteråt var det som att ett ton stenar lyft från axlarna, jag insåg verkligen hur mycket energi det tagit från mig. När hon var borta så köpte jag en snäll häst till.

Nu har jag alltså två helt okomplicerade rid- och körhästar. I lördags var min bror här och vi red ut tillsammans, han har inte ridit på 10 år och det gick kanonbra.

Jag har fått tillbaka glädjen i hästarna, det är så himla roligt igen! Även sambon är glad för nu kan han hantera båda hästarna när jag inte är hemma och han står gärna och prata lite med dom.

I sommar har jag och en vän planerat en riktig långritt och jag har börjat träna mina i distans, har även planer på att börja köra dom i par i framtiden.

Hur mycket jag än älskade den hästen jag tog bort så ångrar jag mig inte en dag att jag gjorde det. Jag har inte hur mycket energi som helst, jag har inte heller hur mycket tid som helst, jag känner att det verkligen var dags att få göra alla de där roliga sakerna i livet innan det var för sent. För mig så lider inte en död häst, däremot hästar som blir vandringspokaler. Jag hade tagit mig an min häst och hon skulle inte må bra av att flytta så för mig var beslutet mellan att sälja(skänka) eller att ta bort enkelt.
 
Sv: Behålla, sälja, köpa annat..... vad göra?

Behåll som sällskapshäst eller avliva är väl de val jag själv hade valt mellan.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp