Behålla skinnet efter avlivning

kolblakkur

Trådstartare
Alla hästar ska ju dö någon gång, även mina. Funderar dock på att jag eventuellt skulle vilja behålla skinnet, typ från bakom öronen till svansroten.
Jag vill som sagt ha skinnet- hur går man till väga då? Om hästen avlivas på slakteri, kan jag be dem om skinnet? Kan jag på något sätt få skinnet om hästen bultas hemma?

Sedan kommer det andra: hur förvarar jag det fram till garvning? Tror inte jag fixar att garva det själv direkt efter, rent känslomässigt, så tänkte lämna iväg det men det kan ju ta några dagar tänker jag.
 
Avlivas hästen på slakteri bör de kunna ordna det med att flå hästen, tänker jag, om ni kommer överens om det innan. Många slakterier säljer generellt de råa hundarna av åtminstone nöt, och tar de emot får för slakt så finns det säkert de som beställer att få djuren flådda och hudarna saltade för att skickas på beredning. (Var tydlig med att skinnet ska garvas och användas, så att du förhoppningsvis slipper alltför fula flåsnitt i huden..) Men gör upp det innan, så att ni är överens. Och var tydlig med om huden ska saltas eller inte (beror ju på om du tänkt salta eller frysa i väntan på garvning).

Jag tvivlar på att den som avlivar på hemmaplan, tex nödslakt, är så pigga på att flå. Det lär du höra med den som isf ska göra det. De lär ju dels ha kunskap och kniv för det, dels möjlighet rent praktiskt på plats (det finns säkerligen de här på forumet som kan svara bättre gällande hur det görs, men jag har för mig att stora djur lär hängas upp när det ska flås...).
 
Avlivas hästen på slakteri bör de kunna ordna det med att flå hästen, tänker jag, om ni kommer överens om det innan. Många slakterier säljer generellt de råa hundarna av åtminstone nöt, och tar de emot får för slakt så finns det säkert de som beställer att få djuren flådda och hudarna saltade för att skickas på beredning. (Var tydlig med att skinnet ska garvas och användas, så att du förhoppningsvis slipper alltför fula flåsnitt i huden..) Men gör upp det innan, så att ni är överens. Och var tydlig med om huden ska saltas eller inte (beror ju på om du tänkt salta eller frysa i väntan på garvning).

Jag tvivlar på att den som avlivar på hemmaplan, tex nödslakt, är så pigga på att flå. Det lär du höra med den som isf ska göra det. De lär ju dels ha kunskap och kniv för det, dels möjlighet rent praktiskt på plats (det finns säkerligen de här på forumet som kan svara bättre gällande hur det görs, men jag har för mig att stora djur lär hängas upp när det ska flås...).
@Migo kanske har koll? Jag har gjort det både med nöt o får men det är väldigt många år sedan så jag minns inte riktigt hur det var, förutom att det var dyrt, på slakteri.
 
Kanske är idé med att höra med tex älgjägare? De är ju vara att flå större djur. Har en bekant som har hennes fux på sitt vardagsrumsgolv.
 
Kanske är idé med att höra med tex älgjägare? De är ju vara att flå större djur. Har en bekant som har hennes fux på sitt vardagsrumsgolv.
Oj, det skulle jag vilja se! Häftigt (och lite konstigt :o )

Läste för länge sedan om någon som hade klätt en fåtölj med hästskinn med manen på ryggen.
 
Vi hade häst skinn med man och svans kvar uppsatta på väggarna i hotell lobbyn.. på en hästgård dit folk kom på ridresa/semester.
Detta är på island (sett på flera ställen där) . Aldrig sett det här i Sverige dock.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 330
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp