Behandla kraftig brunst???

trollmamma

Trådstartare
Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker och är lägst i rang. Hon har inte visat någon speciell brunst under våren men det har varit rätt kallt här men förra månaden så ställde hon upp sig framför grabbarna som inte brydde sig om henne. Då försökte hon krypa in under halsen och backa in under dem men de blev då bara irriterade på henne så hon fick gå i egen hage ett par dagar så var allt lugnt sen.
Nu i veckan så var det dags igen men nu har grabbarna fattat vad det handlar om så det var slagsmål mellan dem när jag kom hem från jobbet med bitskador, söndersprungen hage och ett par tappskor, Stoet var sönderbitet på låren och på bakdelen men såg jäkligt nöjd ut. Hon har fått gått i egen hage efter det men galopperar runt och gnäggar hela dagarna och har knappt ro att äta. Hon ser grabbarna som inte bryr sig om henne ett dugg nu utan håller sams och betar ihop.
Enligt förra ägaren så har hon aldrig betett sig så här förut fastän hon har gått ihop med valacker förut. Hon är inseminerad då hon fick sitt föl och har inte träffat hingst. Är detta ett vanligt beteende på ston som fått föl? Har aldrig varit med om detta beteende förut fastän jag haft många ston under mina 24 år som hästägare.
Ringde veterinär för att höra om man kunde spruta henne med hormoner för att förhindra brunst men han trodde att det var livslång tävlingskarens på detta och vi har ju tänkt att åka på pay n jumps/rides och ev lokala tävlingar nästa år. Han rekommenderade att lägga in plastkulor men hur bra funkar detta och är det tillåtet på tävling?
Har beställt munkpeppar som jag kommer att ge alla tre och hoppas att detta kan minska brunsten men vet inte vad jag ska göra om inte detta funkar, hon är inte sur eller svårhanterad trots att hon brunstar utan problemet är "bara" i hagen med grabbarna.
 
Det är inte ovanligt utan tvärtom väldigt vanligt och faktiskt normalt. Det har inte att göra med att hon haft föl innan utan är naturligt beteende för att föra hennes gener vidare. Att hon gjort liknande hos förra ägaren kan bero på både sammansättning i den flocken och individerna. Hästar har också känslor och kan bli "kära" vilket kan ändra deras beteende. Dessutom i vissa flockar med en ranghög valack kan det förekomma utan att det märks om man inte råkar vara där just då och se det. Så för att ingen sett på förra stället hon bodde på betyder inte att det inte hänt innan.
Det man måste inse är att kastration inte är lika med att lusten och förmågan försvinner utan bara en garanti för att det inte blir föl. Så idag är rekommendationen att man inte har blandflockar utan håller vart kön för sig, vilket är den enda säkra metoden att undvika det. För även om det inte hänt innan kan det plötsligt hända vid nästa brunst.
Som ni redan märkt är skaderisken stor och störst där man inte kan se det d v s inne i stoet om någon av valackerna har förmågan att betäcka henne riktigt.
 
Jag håller inte med dig där, Masse, att detta skulle vara ett vanligt och normalt beteende att krypa in under valackerna. Har haft många ston tidigare och visst har några ställt upp sig framför en valack men thats it. Har vänner både inom rid- och travsporten men ingen har hört eller sett nått liknande förut.
Kan tänka mig att större stall delar ston och valackar för sig men det vanligaste häromkring är just att man har hästarna ihop då man bara har några stycken. Min granne har ett sto och tre valacker i samma hage och har aldrig några problem. Mina grabbar är vana att gå med ston och har inte reagerat tidigare.
Ville med mitt inlägg fråga om vad som gäller/händer vid hormonsprutor och inlägg av kulor och om det är tillåtet vid tävling.
Är det inget att rekommendera och munkpeppar eller dylikt inte fungerar så säljer jag stoet då jag inte vill ha ett översexuell häst som springer omkring hysteriskt och skriker hela dagarna vid varje brunst.
 
Man har helt enkelt sto och valack separat, skaderisken är stor. Brunst är brunst, stoet lär inte fatta att kompisarna är knipsade lika lite som de själva förstår det.

De beter sig helt enkelt på ett ganska normalt sätt, däremot brukar inte brunstarna bli lika mycket framträdande om de går i egen hage och inte blandat.

De slåss självklart valackerna om stoet, det är ett handjur per flock och ungdjur borträknade. Betäckande valacker kan skada sig själva såväl stoet.
 
Jag håller inte med dig där, Masse, att detta skulle vara ett vanligt och normalt beteende att krypa in under valackerna. Har haft många ston tidigare och visst har några ställt upp sig framför en valack men thats it. Har vänner både inom rid- och travsporten men ingen har hört eller sett nått liknande förut.
Kan tänka mig att större stall delar ston och valackar för sig men det vanligaste häromkring är just att man har hästarna ihop då man bara har några stycken. Min granne har ett sto och tre valacker i samma hage och har aldrig några problem. Mina grabbar är vana att gå med ston och har inte reagerat tidigare.
Ville med mitt inlägg fråga om vad som gäller/händer vid hormonsprutor och inlägg av kulor och om det är tillåtet vid tävling.
Är det inget att rekommendera och munkpeppar eller dylikt inte fungerar så säljer jag stoet då jag inte vill ha ett översexuell häst som springer omkring hysteriskt och skriker hela dagarna vid varje brunst.
Mycket konstigt att du inte träffat på det innan. Tycker det är ett jättevanligt beteende. Dessutom så finns det ingen garanti att stoet inte börjar med det bara för att hon inte gjort det förr.

Ston som tränas hårt kan dock ha mindre risk att visa detta beteende.
 
Jag håller inte med dig där, Masse, att detta skulle vara ett vanligt och normalt beteende att krypa in under valackerna. Har haft många ston tidigare och visst har några ställt upp sig framför en valack men thats it. Har vänner både inom rid- och travsporten men ingen har hört eller sett nått liknande förut.
Kan tänka mig att större stall delar ston och valackar för sig men det vanligaste häromkring är just att man har hästarna ihop då man bara har några stycken. Min granne har ett sto och tre valacker i samma hage och har aldrig några problem. Mina grabbar är vana att gå med ston och har inte reagerat tidigare.
Ville med mitt inlägg fråga om vad som gäller/händer vid hormonsprutor och inlägg av kulor och om det är tillåtet vid tävling.
Är det inget att rekommendera och munkpeppar eller dylikt inte fungerar så säljer jag stoet då jag inte vill ha ett översexuell häst som springer omkring hysteriskt och skriker hela dagarna vid varje brunst.

Jag anser det normalt. Jag har bara blandad flock just om valackerna är HELT ointresserade ÄVEN när stoet "slår knut på sig" och backar upp mot dem och bokstavligen skvätter i ansiktet på dem, ålar och försöker på alla vis få dem att fatta vad de ska göra. De valacker som då ser olyckliga ut och försöker ta sig därifrån - de får gå kvar. Andra åker ut.

Sen slår inte alla ston knut på sig själv - men inte är det ovanligt inte.

Kulor är tillåtet vid tävling. Jag skulle dock alldeles oavsett allt separera stoet och valackerna, för talar man naturligt beteende så det du beskriver med sår och tappskor osv - det bevisar med all önskvärd tydlighet att de valackerna inte funkar med ston. Det som man kunnat förvänta sig var ett betäckt sto - illa nog med tanke på infektionsrisk. Det du beskriver är ett scenario där valackerna upprepat försökt betäcka på rent våld fast stoet sagt ifrån. Även om du dämpar stoets brunst så de valackerna ska inte gå med ston.

Så om stoet separerat från valackerna är lika upprörd nästa brunst kan du absolut prova lägga in kulor om du vill, men hon ska inte gå med valackerna. Och chansen är god att nästa brunst blir lugn just OM hon inte går med valackerna.
 
"Det du beskriver är ett scenario där valackerna upprepat försökt betäcka på rent våld fast stoet sagt ifrån. Även om du dämpar stoets brunst så de valackerna ska inte gå med ston."

Var får du det ifrån??? Valackerna har inte betäckt stoet med våld utan biter henne på bakbenen när hon ställer upp sig framför dem, hon skulle inte säga ifrån om de försökte hoppa upp. Som jag skrivit tidigare så har grabbarna alltid gått i blandad flock och aldrig reagerat på brunst.

Att permanent dela på hästarna är inget alternativ då jag bara har en vinterhage som behöver vila på sommaren samt två sommarhagar att byta emellan. Skulle i så fall behöva skaffa en häst till vilket inte är aktuellt .

Min fråga är om hormonsprutor/plastkulor, vad funkar och vad är tillåtet.
 
"Det du beskriver är ett scenario där valackerna upprepat försökt betäcka på rent våld fast stoet sagt ifrån. Även om du dämpar stoets brunst så de valackerna ska inte gå med ston."

Var får du det ifrån??? Valackerna har inte betäckt stoet med våld utan biter henne på bakbenen när hon ställer upp sig framför dem, hon skulle inte säga ifrån om de försökte hoppa upp. Som jag skrivit tidigare så har grabbarna alltid gått i blandad flock och aldrig reagerat på brunst.

Att permanent dela på hästarna är inget alternativ då jag bara har en vinterhage som behöver vila på sommaren samt två sommarhagar att byta emellan. Skulle i så fall behöva skaffa en häst till vilket inte är aktuellt .

Min fråga är om hormonsprutor/plastkulor, vad funkar och vad är tillåtet.

Att stoet är sönderbiten, det jagats och tappats skor. Hur vet du - när du inte var där - att hon skulle säga ifrån om de hoppade upp? Det är just det brunstiga ston INTE gör, och det är där den stora infektionsrisken är, när stona valackbetäcks. Valackerna har för övrigt inte betett sig korrekt de heller. Normalfuntade valacker och hingstar biter inte sönder ston. De nafsar och checkar om hon är redo, stoet låter det ske, slår ifrån om hon inte är redo. Vettiga handjur lyssnar när stoet inte är redo och testar försiktigt igen senare. När stoet står betäcks hon. Vi människor märker det oftast inte ens, förrän stoet ska bli dräktigt och inte tar sig för livmodern är så ful och skadad av infektionerna.

Valacker som biter sönder ett brunstigt sto har failat gånger två, de har dels då för mycket drift kvar för att gå med ston, men sen har de så att säga i den driften betett sig olämpligt.

Sen, ursäkta men att sitta och säga att dela hästarna är inte aktuellt, när du har betäckande valacker, det tycker jag är väl magstarkt. Det du säger är att du tänker utsätta dem för risken och därmed basta. För risken kvarstår även med kulor, tyvärr. Att valackerna funkat förr men inte reagerat är tyvärr inte "värt" något just nu, eftersom precis som andra skribenter sagt hästar är olika, och vissa ston bryr de sig noll om, andra är de ohjälpligt kära i och betäcker varje chans de får. Haft två sådana, gick finfint med vissa ston, andra inte alls. De fick inte gå med ston.

Om man har eget stall och står där med en konstellation som inte fungerar, så tyvär rmåste man lösa det. Oavsett om det är dela av hagen, skaffa sällskap eller helt enkelt sälja en individ. Man kan för sjutton inte tycka "äh, jag tar risken, för jag vill ha det såhär"

Jag har svarat angående plastkulor men antar du inte gillade svaret? Hormonspruta är tävlingsförbud på.
 
Beskrev i korta drag senariot för att ge en bild av problemet men behöver tydligen förtydliga.
Stoet jagas inte och har alla skor kvar. Hon står och pinkar konstant och grabbarna biter henne i bakdelen och jagar omkring varandra och har trampat av sig skor. Stoet försöker krypa in under valackerna eftersom de inte hoppar upp. Mellan förra brunsten och den här så har alla tre gått ihop utan problem så därför söker jag en lösning på brunst-problemet och det är inte att dela hästarna permanent. Jag kommer att prova med munkpeppar och hoppas att det funkar.
Har nu fått svar på att sprutor är förbjudet på tävling men att kulor är tillåtet. Frågar nu dem som provat kulor, hur funkade det? Försvann brusten helt? Enligt veterinären så krävdes flera undersökningar för att lägga i dem i rätt fas, annars kunde stoet trycka ut dem, erfarenheter kring detta?
 
Beskrev i korta drag senariot för att ge en bild av problemet men behöver tydligen förtydliga.
Stoet jagas inte och har alla skor kvar. Hon står och pinkar konstant och grabbarna biter henne i bakdelen och jagar omkring varandra och har trampat av sig skor. Stoet försöker krypa in under valackerna eftersom de inte hoppar upp. Mellan förra brunsten och den här så har alla tre gått ihop utan problem så därför söker jag en lösning på brunst-problemet och det är inte att dela hästarna permanent. Jag kommer att prova med munkpeppar och hoppas att det funkar.
Har nu fått svar på att sprutor är förbjudet på tävling men att kulor är tillåtet. Frågar nu dem som provat kulor, hur funkade det? Försvann brusten helt? Enligt veterinären så krävdes flera undersökningar för att lägga i dem i rätt fas, annars kunde stoet trycka ut dem, erfarenheter kring detta?

Kulorna kan tryckas ut ja. Kula i livmodern har effekt i 75% av fallen och effekten om det blir sådan brukar hålla i sig ett par månader. Det är dyrt och bökigt när kulorna ska på plats, de ska läggas in vid ägglossning så det blir i princip samma UL-koll varannan dag osv som vid en inseminering - och sen då uppföljande kontroll. Det kan krävas flera försök innan de kommer på plats, så det kan med lite otur ta hela eller halva sommaren att få de på plats. Ibland går det jättelätt - ibland tar det många försök. Det är inte tänkt i sådana fall som ditt, utan för ston som mår extremt dåligt av sina brunster eller våldsamt underpresterar vid brunst.

Så som du ser är att försöka behandla brunsten inte någon permanent lösning. Och det lär om du har plats för den vara både billigare och enklare att skaffa eTT liten sällskapsponnysto till stoet..
 
Fast du vill behandla brunsten på ett sto som inte har problem med brunsten i sig? Det hon har problem med är de andra två valackerna som bråkar över henne och med henne. Förlåt för ordval, men herregud det är ju skittaskigt emot alla tre hästar, speciellt valackerna, att du vägrar sära på de.

Vad jag har förstått hjälper kulor emot ston som mår dåligt av sin brunst och som blir hemska i beteende och vardag. Det kommer INTE lösa ditt problem med valackerna så som du tror.
 
Där jag har min häst finns det två ston som har lite kraftigare brunst, den ena har precis fått kulor och tydligen var hennes livmoder väldigt stor för hon var väldigt tjurig vid brunst och brunstade nästan 24/7. Hon som satte in kulorna gjorde det för att stoet blev tjurigt vid ridning och sparkade efter skänklar osv, aldrig haft några problem i hagen dock.
 
Då hoppas jag att munkpepparn dämpar hennes brunst då det för övrigt är en jättetrevlig ponny, annars får vi byta bort henne mot en valack.
Tack för svar.
 
Jag håller inte med dig där, Masse, att detta skulle vara ett vanligt och normalt beteende att krypa in under valackerna. Har haft många ston tidigare och visst har några ställt upp sig framför en valack men thats it. Har vänner både inom rid- och travsporten men ingen har hört eller sett nått liknande förut.
Kan tänka mig att större stall delar ston och valackar för sig men det vanligaste häromkring är just att man har hästarna ihop då man bara har några stycken. Min granne har ett sto och tre valacker i samma hage och har aldrig några problem. Mina grabbar är vana att gå med ston och har inte reagerat tidigare.
Ville med mitt inlägg fråga om vad som gäller/händer vid hormonsprutor och inlägg av kulor och om det är tillåtet vid tävling.
Är det inget att rekommendera och munkpeppar eller dylikt inte fungerar så säljer jag stoet då jag inte vill ha ett översexuell häst som springer omkring hysteriskt och skriker hela dagarna vid varje brunst.
Du behöver inte hålla med för det jag har skrivit är inget att hålla med om utan rena fakta om hur hästar fungerar.
Om du sedan har för liten gård/plats för att kunna hålla valackerna och stoet åtskilda är ju inget som andra kan hjälpa.
 
"Om du sedan har för liten gård/plats för att kunna hålla valackerna och stoet åtskilda är ju inget som andra kan hjälpa."

Nej, men nu var det ju inte den frågan jag ställde utan hur man kan behandla kraftigt brunst-beteende och har nu fått svar och kommer att prova några alternativ. Att skilja hästarna permanent och skaffa en till har aldrig varit eller kommer att vara ett alternativ, då får hon flytta, punkt slut.
 
annars får vi byta bort henne mot en valack.
Tack för svar.

Jag tror att detta tyvärr är den enda lösningen (vet inget om munkpeppar). Jag har inte haft problem med ston så som du beskriver, däremot med en äldre valack som efter att ha gått i blandad flock under stora delar av livet, plötsligt på ålderns höst började rida på stona när han hamnade i nytt sällskap. Blev förstås tvungen att dela på dem. Så även valacker kan ändra sitt beteende och intresse för ston. Jag har en känsla av att det har en del med rangordningen i flocken att göra också, om det fungerar med blandad flock eller inte. Har en ranglåg valack som (ännu så länge i a f) fungerar bra med ston, men de är högre i rang än han och det finns inga ranghöga valacker som kan vilja "göra upp".
 
Om detta är naturligt?

Tja - det mest onaturliga vi har i hästvärlden är ston som inte betäcks och får föl. I det vilda får de föl varje år.

Valacker har inte driften kvar och deras liv är inte onaturligt. Men de obetäckta stonas är.

Du har ett sto med stark brunst. Något som är ytterst önskvärt för att vi ska ha friska bra ston i aveln. Betäckande valacker är däremot ett bekymmer. Så mitt enda råd är att se till att ha en homogen flock - inte blanda ston och valacker.
 

Liknande trådar

Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 129
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 736
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 977
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp