Behandla som svamp utan diagnos?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Känner mig lite rådvill då min vanliga gyn har semesterstängt och motsvarigheten till ungdomsmottagningen inte har några tider förrän i januari, så jag provar och ser ifall allsmäktige Buke kan ge mig lite tips så länge.

Jag har aldrig haft svamp tidigare men har de senaste 2-3 månaderna haft kortare episoder av symptom som stämmer exakt in på vad Vårdguiden, ungdomsmottagningen osv säger. Det är absolut inte så akut och extremt som beskrivs där, utan när jag känner av det är det bara i någon timme eller så och det är ganska lätt att ignorera. Därför har jag inte kommit mig för att göra något åt det, men nu inser jag att jag får skärpa till mig lite eftersom att problemen bevisligen inte försvinner av sig själva.

På ovan nämnda sidor läser jag dock även att de inte rekommenderar att man behandlar som svamp utan att först ha fått det bekräftat av läkare. Jag är inte helt säker på hur allvarligt jag ska ta på den saken då jag a) är 99% säker på att det är just svamp jag dragit på mig och b) tycker mig höra om folk med svamp mest hela tiden där de tycks lösa situationen själva.

Vad är era erfarenheter? Har ni alltid fått diagnos innan ni behandlat? Vad kan vara det farliga med att behandla utan att veta säkert? Har ni några tips rent generellt att komma med? :)
 
Jag behandlade utan diagnos och det hjälpte. Förstår varför dom vill att man ska få diagnos först men medicinen är ju receptfri, och det var akut, haha!
 
Jag behandlar svamp utan diagnos, jag har ganska lätt att få det så händer några ggr år (1-3 kanske). Känner igen symptomen väldig väl och ger det lite tid innan jag behandlar, går det inte över på några dagar (eller blir akut obehagligt) så tvekar jag inte.
 
Jag får svamp då och då. Jag har aldrig varit hos läkare med det, utan behandlar med apotekets receptfria preparat.
 
Jag skulle inte rekommendera någon att använda gel och sånt utan att ha blivit rekommenderad det av läkare. Detta i och med att jag vet att det har utretts som en möjlig orsak till vestibulit. Däremot tror jag på den medicinen du sväljer, den har jag inte hört samma sak om...
 
Köp för guds skull inte vaginatorer eller salvor som ska vara i vaginan, de kommer förstöra mer än de hjälper! Finns receptfria tabletter som tas oralt som är mycket bättre.

Men underlivet luktar inte illa? (om det gör det behandla inte med svanpmedel)
 
Jag skulle inte rekommendera någon att använda gel och sånt utan att ha blivit rekommenderad det av läkare. Detta i och med att jag vet att det har utretts som en möjlig orsak till vestibulit. Däremot tror jag på den medicinen du sväljer, den har jag inte hört samma sak om...
De totalförstör slemhinnorna i sidan och gör det enklare för svampen ar få fäste igen (enligt min erfarenhet). Tabletterna är MYCKET bättre och påverkar inte slemhinnorna eller pH -balansen i slidan
 
De totalförstör slemhinnorna i sidan och gör det enklare för svampen ar få fäste igen (enligt min erfarenhet). Tabletterna är MYCKET bättre och påverkar inte slemhinnorna eller pH -balansen i slidan
Det är kvinnokliniken på Danderyd som är min källa, men det är nog bäst att prata med en gynekolog då helt enkelt, för alla har sina individuella orsaker...
 
Det är kvinnokliniken på Danderyd som är min källa, men det är nog bäst att prata med en gynekolog då helt enkelt, för alla har sina individuella orsaker...
Till att de är kassa? Jag fick vestibulit av dem, skulle nog bara rekommendera dessa preparat till fiender ;)
Men tabletterna förändrade mitt liv, krävdes dock dunderkur för att helt bli av med problemet och efter det har min vestibulit läkt helt.
 
Jag skulle inte behandla innan det blir konstaterat, det förstör så mycket om det inte är det. Haft svamp en gång. Ibland kan jag få symptom som påminner väldigt mycket om svamp, men har då tagit sån vagiantorer för obalans i slidan (mjölksyrebakterier) och brukar efter 1-4 såna stabilisera sig och försvinna, så jag skulle testa det först om du inte kan få det bedömt av läkare/gyn/barnmorska. Har ni inte någon barnmorskemottagning som du kan gå till?
 
Jag får (eller fick) svamp rätt ofta, har aldrig känt behov att få hjälp med det, förutom en gång. Då blev det akut och jag var på semester ute i ingenstans... Så jag löste det med att behandla själv. Tror dock jag söker mig till en läkare om jag får liknande problem igen, för att vara på säkra sidan.
 
Till att de är kassa? Jag fick vestibulit av dem, skulle nog bara rekommendera dessa preparat till fiender ;)
Men tabletterna förändrade mitt liv, krävdes dock dunderkur för att helt bli av med problemet och efter det har min vestibulit läkt helt.
Nu inser jag att jag läste ditt förra inlägg fel. Vi gillar båda tabletter men inte den andra skiten. Eller?

Var föööör trött igår. Sorry.

Hmm borde kanske ta detta på PM...
 
Man ska inte behandla själv om man inte tidigare har fått diagnosen svamp och man efter det får samma symptom. Det du @Mineur beskriver låter inte som svamp i mina öron utan mer som en rubbning i bakteriefloran. Att då behandla mot svamp är inte bra alls. Svampmedel är starkt och rubbar balansen ännu mer och då har du snart en ond cirkel. Behandla istället med mjölksyravagigatorier. Det finns att köpa receptfritt på apoteket.
 
Man ska inte behandla själv om man inte tidigare har fått diagnosen svamp och man efter det får samma symptom. Det du @Mineur beskriver låter inte som svamp i mina öron utan mer som en rubbning i bakteriefloran. Att då behandla mot svamp är inte bra alls. Svampmedel är starkt och rubbar balansen ännu mer och då har du snart en ond cirkel. Behandla istället med mjölksyravagigatorier. Det finns att köpa receptfritt på apoteket.
Detta tycker jag också är en bra början och så lite membrasil (tabletter som får slemhinnan bättre)
 
Jag har svamp titt som tätt pga mediciner och jag kan inte behandla med lokalverkande medel. Det börjar svida och blöda :crazy: jag har pratat med flera som får samma problem av de lokalverkande medlen.

Nu har ju jag visserligen konstaterad svamp och oral medicin utskrivet men om jag vore du @Mineur skulle jag inte testa de lokalverkande medlen för de kan ställa till det rejält.
 
Svamp är ganska karakteristiskt. När jag haft infektioner har det varit antingen svamp eller vaginos. Svampen kliar och flytningen är tjockare, blir grynig efter ett tag. Vaginosen svider och har en tunn, gulaktig flytning.

Om du är rätt säker på att det är svamp skulle jag pröva att behandla själv. Försvinner det så hade du ju rätt.

Precis som @Kethets är jag skeptisk till vagitorier, de frestar på slemhinnorna. Fast om man prövar dem någon enstaka gång är det nog ingen fara.

Det jag använder är kapslar som man tar oralt, i engångsdos om besvären inte är tätt återkommande. Diflucan och Flukonazol är vanliga här, aktiv substans är just flukonazol, fluconazole i England där du väl bor. Med hjälp av namnet på substansen så kan du hitta en engelsk motsvarighet. Jag vet dock inte om den är recepfri hos er, här har den bara varit det de senaste åren.

Ni som ev använder Diflucan här hemma: den är ju svindyr. 189 på apoteket, 159 på apotea.se. Men på apotea.se finns två billigare varianter, Solona för 119 och Flucanozol Hexal för bara 69.
 
Svamp är ganska karakteristiskt. När jag haft infektioner har det varit antingen svamp eller vaginos. Svampen kliar och flytningen är tjockare, blir grynig efter ett tag. Vaginosen svider och har en tunn, gulaktig flytning.

Om du är rätt säker på att det är svamp skulle jag pröva att behandla själv. Försvinner det så hade du ju rätt.

Precis som @Kethets är jag skeptisk till vagitorier, de frestar på slemhinnorna. Fast om man prövar dem någon enstaka gång är det nog ingen fara.

Det jag använder är kapslar som man tar oralt, i engångsdos om besvären inte är tätt återkommande. Diflucan och Flukonazol är vanliga här, aktiv substans är just flukonazol, fluconazole i England där du väl bor. Med hjälp av namnet på substansen så kan du hitta en engelsk motsvarighet. Jag vet dock inte om den är recepfri hos er, här har den bara varit det de senaste åren.

Ni som ev använder Diflucan här hemma: den är ju svindyr. 189 på apoteket, 159 på apotea.se. Men på apotea.se finns två billigare varianter, Solona för 119 och Flucanozol Hexal för bara 69.

Och billigast är den på recept ;)

Seriöst, har man återkommande svampinfektioner är det bättre att få läkaren att skriva ut recept och dessutom bli ordentligt undersökt så att det verkligen är svamp och om det finns någon underliggande orsak till att den återkommer.
 
Och billigast är den på recept ;)

Seriöst, har man återkommande svampinfektioner är det bättre att få läkaren att skriva ut recept och dessutom bli ordentligt undersökt så att det verkligen är svamp och om det finns någon underliggande orsak till att den återkommer.
Visst, fast jag tolkar inte @Mineur som att infektionerna återkommit riktigt så frekvent. Och det jag menar är alltså att hon kan pröva en gång, försvinner det så hade hon rätt. Återkommer det väldigt tätt sedan så kan hon gå till läkare - eller på egen hand försöka ändra nägot för att det inte ska återkomma. Min erfarenhet är att läkare ändå inte gör mer än att skriva ut medicin när man har svamp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Linda_A
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 595
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 784
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp