Behandla träväggar!

Pooh

Trådstartare
Jag håller på att bygga nytt stall och det blir i trä. Min tanke är att ha det träfärgat, men det måste ju så klart oljas eller lackas eller liknande. Vad har ni för erfarenheter?
En kompis har båtlack i sitt stall och det har hållt bra i 10 år. En del säger att man "bara" ska olja med linolja/terpentinblandning.
Jag vill ha en lättskött vägg där hästskiten inte "gror in" i träet! :)
 
Jag har båtfernissa, kanske sama sak som båtlack?, i stallet.
Hästarna försöker inte ens bita, det blir en hård yta som dessutom är väldigt lätt-tvättad.
 
De brukar ha sådan i vanliga färgaffärer, i alla fall i de som säljer båtvårdsprylar också.
 
Jag har linolja.
Bara att högtryckstvätta, skrubba och slabba på mer när det behövs.

Plankorna i stallet är fortfarande efter 10 år, mycket vackra.
 
Säkert är det billigare att olja in med linolja men jag skulle välja båtlack då det antagligen gör väggen mer lättskött... Det är itne roligt med ingnodd hästbajs...

Själv vill jag ha ett murat stall... mest pga av brandrisken och att det inte blir lika mkt ljud om de bankar och håller på... ;)
 
Jag har linolja, tjära och terpentin inne i boxarna. Var det inte du som rekommenderade det en gång i tiden? Snyggt och lätt att skura av i alla fall.

Båtlack är ju supergiftigt! Det ska ju ta död på alger och sånt. Kan väl inte vara så bra att ha inne i boxarna?
 
Hästhovar i väggen gör fula spår.
Om då färgen flagar av, så blir det svärt att fixa med lack, men med olja så är det bara att slabba på mera.
Det är inte mycket skit som fastnar på oljat virke.

Men det beror ju på om man har hyvlat eller ohyvlat virke.
Lack eller linolja passar bäst på hyvlat virke. På ohyvlat så är det bäst att kalka. Då så blir det vitt i stallet.
 
Jag har olja och det är super. Ohyvlade bräder. Oljade flera gånger först, sen har jag strukit på en gång tror jag - efter två år kanske? Tvättar inte med högtrycken men skurar och slabbar med vatten och såpa varje höst.
 
Bra fråga..... tror jag hade lika delar av allting faktiskt. Linolja som bas, tjäran får du se så det inte blir FÖR mörkt, och terpentin för lagom konsistens så det tränger in i träet ordentligt. Blir som en impregnering. Tränger långt in i träet och konserverar det.

Prova dig fram. :)
 
Får man det rent med oljan (närm na tvättar)? Jag har använt Snuffsans blandning (som hon fått av mig, ha för mig att man blandade lika tre delar) på en vägg i gamla stallet, men tycker inte man får det riktigt rent...
 
Ja, det tycker jag. Det blir kanske inte riktigt som med färg, men å andra sidan får du ju en massa märken i den. När det är oljat syns det inget alls!

Jag mailar dig en bild på hur det ser ut, PM:a bästa adressen.
 
Re: Båtlack

Vill bara kommentera båtlacken. Den är inte mer giftig än annan fernissa. Det är bottenfärgen till en båt som är/var giftig. Men den är inte tillåten längre.
Lacken läggs inte under vattenlinjen och behöver därför inte vara beständig mot varken alger eller andra "beväxningar".

Linolja och terpentin använder jag på transportens golv varje år. Brukar dock blanda lite mer terpentin är olja för att det ska sug ordentligt. Man kan dock även torka av olja som inte sugit in ordentligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 612
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 664
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 895
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp