Behandlad senskada, fortfarande halt. Vad gör man?

Kolbeinn

Trådstartare
Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju ha snabba och bra svar :)

Jag har en snart 15 årig islandsvalack som jag använder som tävlingshäst och som tanken var/är att han ska tävlas i de högre klasserna.
Han har aldrig tidigare varit halt, jag har haft kontakt med honom sedan 2008, kom i min ägo 2009.
Fungerat som min skolhäst under 1 års utbildning på Strömsholm och har alltid varit i hård träning utan problem.

År 2012 åkte jag till Island och han hade en liten vila på 2 månader. När jag kom hem fick han fång i Maj, behandlades och "friskförklarades" i oktober samma år. Gick på rehabträning på ett rehabcenter i 2 månader och sattes sedan igång försiktigt.
Fungerade rätt bra fram till i slutet av tävlingsäsongen 2013 då han kändes konstig. Vilade en vecka och när jag sedan kom hem var han halt på ett bakben. Utredning gjordes och han diagnostiserades med knäledsinflammationer båda bakbenen samt kotledsinflammation höger fram (spattröntgad UA). Sattes igång efter behandlingen men kändes inte helt bra.
Kliniken försökte friskförklara honom men hästen var fortfarande halt men nu på höger framben, tillslut gick de med på ett ultraljud och det visade en senskada. Det gjordes då en tenoskopi.

Tyvärr kunde jag inte vara med på återbesöket efter den operationen utan min mamma åkte, men de friskförklarade honom där. Dock kollade jag på honom hemma och han var fortfarande halt. Men vi avvaktade och började sätta igång honom, blev ohalt en kort period. Efter bara några veckor började han tänka bakåt, ville inte gå fram alls, även fast vi bara var i skritt-träning (något han aldrig skulle komma på tanken att inte göra tidigare). Visade återigen hälta. Han vilade igen, blev fräsch och sattes i skritt-träning igen. Återigen halt efter en kort period.

Veterinär kollade på honom i oktober, då efter en månads vila, då visade han 1 grads hälta vänster bak på rakt spår samt 2 graders hälta vänster bak på volt i båda varven. Ömmade vid flexion kotled höger fram.
Veterinären bedömde prognos som ridhäst pessima.

Vi har haft kontakt med försäkringsbolaget som kräver ett utförligare intyg eller en helt ny utredning.
Nu står vi här helt kluvna och vet inte riktigt i vilken ände man ska börja. Ska man försöka sätta igång honom trots hälta (vilket känns galet!)? Bör man göra ny hältutredning på samma klinik som tidigare, trots tappat förtroende? Bör man ta ut ny veterinär eller våran "husveterinär" som var ute sist (hon har följt honom sedan 2009) och låta henne göra en helt ny utredning? Tyvärr har ju hon ej tillgång till UL eller RTG på plats.

Har någon samma erfarenhet? Känner mig helt vilsen..
 
Jag hade åkt in och gjort en ordentlig hältutredning på en annan klinik om förtroendet är borta för den gamla. Ser inte heller att det finns någon mening med att ta ut en veterinär till stallet. Och nej, man ska inte sätta igång en häst som är halt!

Vad är det ni vill? Vill ni döma ut hästen?

Har hästen varit halt sen oktober då mer eller mindre om jag fattade rätt?
 
Han har i princip varit halt sen september förra året mer eller mindre. Veterinären tror ju inte alls att hästen håller som ridhäst, och det här är en häst som inte mår bra av att inte användas. Hade han inte haft fången hade han fått gå ut med våra unghingstar och vara lekfarbror på heltid (förutsatt att han inte har ont), men det är ju som sagt inte möjligt. Just nu är han bara deprimerad av att stå i hagen. Han är inte fräsch, halt i hagen. Det känns inte rätt att låta honom stå och ha ont. Jag älskar ju den här hästen mest av allt och det spelar egentligen ingen roll för Mig om han inte kan bli ridhäst igen. Men kan han inte ens vara fräsch av att bara vila i hagen är det bättre att han får somna. Veterinären som var ute sist tyckte att det var bäst att han fick somna, därav hade jag ställt in mig på att det var det bästa. Hur brutalt det än må låta.
 
Tilläggas ska för att förtydliga. Jag Vet att man inte ska rida en skadad häst och det känns dessutom moraliskt fel. Men en av klinikens veterinärer hade ett förslag om att prova sätta igång honom o se om det blir värre eller bättre. Därav alla försök att sätta igång honom igen.
 
Men, behandlades inte lederna när veterinär var ute sist och hästen visade hälta på böjproven? Tänker lite att en inflammation sällan går att vila bort utan någon behandling alls. Varför gjordes ingen vidare utredning redan i oktober med tanke på att hästen redan stått en månad utan vidare resultat? Är senan ultraljudad efter operationen så ni vet att den är hel och fräsch? Kan ju vara att hästen har ont i den som gör att den överlastar dom andra benen.

Självklart ska ju inte hästen stå och ha ont bara.
 
@Kolbeinn Jag hade absolut åkt till ny klinik och fått en helt ny bedömning av hästen. Var finns du? Om du inte har alltför långt till Skåne så har jag ett förslag på klinik där jag tycker att de verkar hitta en hel del som andra går bet på :)!
 
Begär ut journalerna, åk till ny - välrenommerad - klinik och börja om med en ny utredning. Förhoppningsvis hittar ni ursprunget där, och kan sedan fatta ett väl avvägt beslut.

Jag hade inte satt igång en redan halt häst. Ibland kan man behöva rida på en diffus ofräsch känsla för att kunna få fram vad som egentligen är fel, men det är i verkliga undantagsfall och dessutom allt annat än roligt.
 
Vad innebär tendoskopi? Vad gjorde de rent praktiskt?
Att läka en senskada brukar ta upp till ett år i normala fall om inget tillstöter.
Hur har ni rehabat efter den diagnosen och vad visar ultraljudet idag?

Det kan mycket väl vara senskadan som spökar och att du kunnat rida en kort period och sedan fått en ny blödning pga överbelastning och sedan upprepades mönstret flera gånger.
 
@lundsbo de gjorde en titthålsoperation för att rensa upp runt kotsenskidan och lättade på trycket på blödningen.

@Bison vi har följt veterinärernas rehabplan, vi har då backat med vila och promenader när han känts konstig :) jag vet absolut att det kan ta tid! Problemet är att han inte visat speciellt mycket framsteg alls.

Längre upp var det en fråga om varför han inte behandlades igen när vet 2 var ute. Hon tyckte att det kändes onödigt i och med hans historia. Därav pratade vi med FB först :) han går ju ändå bara i hage och vilar just nu. Någon igångsättning står ej på schemat i dagsläget.

Jag kommer boka tid på en "portabel" klinik som kan komma ut till oss med rtg och ul. :)

Tack för alla svar!! Känner mig inte helt dum längre med att byte klinik :)
 
Är han ultraljudad igen efter op? Blir inte riktigt klok på det. Om inte skulle det vara steg ett för mig, att få se hur senan och senskidan ser ut. Där sitter ju otroligt mycket av prognosen med...
 
Nope, de friskförklarade honom efter longering (trots att han var halt när jag kollade honom morgonen efter). Och att jag har haft kontakt med vet. Ett obs är ju att de inte ens ville UL honom från början utan skicka hem honom friskförklarad trots hälta..
Därav tänkte jag ta ut den portabla kliniken som kan komma och kolla honom med rtg och UL :)
 
Jag har aldrig stött på att en veterinär vägrat göra någon undersökning jag trott varit bra att göra. Ett ultraljud är ju inte särskilt besvärligt kan jag tycka. Jag propsade på flera extra röntgenbilder en gång för att jag trodde att det var i hasen det var problem men veterinären var säker på att det var knäna. Veterinären hade inte särskilt förvånande rätt men inte var det något knussel över röntgen utan alla bilder togs.

Byt klinik!
 
Nope, de friskförklarade honom efter longering (trots att han var halt när jag kollade honom morgonen efter). Och att jag har haft kontakt med vet. Ett obs är ju att de inte ens ville UL honom från början utan skicka hem honom friskförklarad trots hälta..
Därav tänkte jag ta ut den portabla kliniken som kan komma och kolla honom med rtg och UL :)

Mycket av det du beskriver låter som min häst. Han blir tydligt sämre de få gånger han vilat (ca en månad). Vi har åkt fram och tillbaka till veterinärer i flera år och ofta kommit hem med kotledsinflammationer och inflammation i bakknäna. Det tog ÅR innan vi äntligen hittade orsaker till detta, tack vare veterinär Florian Lackner (åk till honom om du har möjlighet!). Det visade sig att min häst har pålagringar och inflammation i tre facettleder och i båda SI lederna. Detta i kombination med svaga bakknän ger inflammation i knäna, som i sin tur leder till överbelastningsskador fram i kotorna. Nu har även konstaterats kassa gaffelband i båda, men ffa ena, frambenen.

Jag ska låta honom vila ett år på lösdrift och se om han går att "starta om" på rätt bana igen.

Mitt råd till dig är att lita på din magkänsla! Är något fortfarande galet med din häst, så känner du det. Ge dig inte förän du fått honom ordentligt undersökt!! Kolla gärna SI leder med ultraljud!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 446
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp