"Behandlade för att stå emot ammoniak".

TinyWiny

Trådstartare
Ja så står det på endel skor/kängor/stövlar som är gjorda för att användas i stall/ladugårdsmiljö, men, vad är de behandlade med?

Jag kan inte ha några av de skor/kängor/stövlar som är behandlade för att stå emot ammoniak med följd att ett par kängor bara håller en säsong. Sedan släpper sömmarna alternativt så släpper sulan. Det blir dyrt och det är dåligt för miljön att hålla på och förbruka skor på det viset så, kan man kanske behandla kängorna själv med något och isåfall med vad?
 
Okvalificerad gissning så kan du behandla med "vad som helst" (menar vilket märke som helst som är gjort för ändamålet).

Smuts är i särklass det som förstör arbetsskor snabbast, om man lämnar skorna smutsiga och låter det torka in.
Ta en gammal rotborste och borsta bort smutsen i slutet på varje dag.

Sedan antar jag att det finns produkter för olika material, leta efter ord som conditioner och waterproofing, eventuellt nån wax produkt.

Jag hade nog hellre frågat en skomakare om råd och produkter än en personal i en hööks butik tex...

Prova googla typ på "vattentät behandling xxx-material stövlar"

🤷‍♀️ lycka till
 
Fast, är impregnering verkligen det som gör att skor blir beständiga mot ammoniak? Jag tror inte det för gummi, gortex, neopren osv. är vattentäta i sig men det kan ändå stå att de är behandlade för att stå emot ammoniak och de som inte har den behandlingen går snart sönder om de används dagligen vid mockning. Att hitta rätt impregnering till rätt material är inte svårt utan det är just vad som används för att det ska stå emot ammoniak.

Det handlar inte om smuts utan just om ammoniak och att ammoniak fräter på materialet och då framförallt i sömmar och limningar.
 
Grejen är den att rengöra dina stövlar efter du har knatat runt i smutsiga ammoniak bäddar.

Själv hade jag fodrade gummistövlar på vintern och spolade av dom efter användning och bytte till andra skor/stövlar vid ridning. När jag bodde och hade häst i Sverige

Det finns inget speciellt mot ammoniak vadjag vet, bara mer eller mindre vattentäta behandlingar och såklart rengöring först för det material du har.

Men beroende på hur många timmar du spenderar i ett par skor spelar ju roll med.

I mina ariat western boots kostade ca 2000kr och sömmarna gick efter ganska exakt ett år. Absolut inte exemplariskt skötta men skötta "ok".
Använde dom 8h/dag, 4 dagar/vecka.

Det är 1664 timmar på ett år. Det är 1.20kr per timme.

Jag är ok med att köpa nya varje år
 
Grejen är den att rengöra dina stövlar efter du har knatat runt i smutsiga ammoniak bäddar.

Själv hade jag fodrade gummistövlar på vintern och spolade av dom efter användning och bytte till andra skor/stövlar vid ridning. När jag bodde och hade häst i Sverige

Det finns inget speciellt mot ammoniak vadjag vet, bara mer eller mindre vattentäta behandlingar och såklart rengöring först för det material du har.

Men beroende på hur många timmar du spenderar i ett par skor spelar ju roll med.

I mina ariat western boots kostade ca 2000kr och sömmarna gick efter ganska exakt ett år. Absolut inte exemplariskt skötta men skötta "ok".
Använde dom 8h/dag, 4 dagar/vecka.

Det är 1664 timmar på ett år. Det är 1.20kr per timme.

Jag är ok med att köpa nya varje år
Håller med att det beror också på hur mycket ochnpå vilket sätt skorna används.
Mina första Ariat jag köpte hade kag bara vid tävling och dr höll på 7-8
 
Håller med att det beror också på hur mycket ochnpå vilket sätt skorna används.
Mina första Ariat jag köpte hade kag bara vid tävling och dr höll på 7-8
Jag har ett 2nd par ariat som min pappa köpte till mig när jag var 13. Använde bara på tävling ca 3-4 ggr par år under 5 års tid. Sedan undanstuvade i källare i 10+år. Jag har dom fortfarande och min brors fru skickade dom till mig här i Australien för några år sedan och nu använder jag dom som gå-ut-stövlar sedan 3 år... men har även gjort en jorden runt resa i dom!

De är fantastiska och är nu över 20 år gamla (och dessa vårdar jag ömsint) :love:
 
Ja så står det på endel skor/kängor/stövlar som är gjorda för att användas i stall/ladugårdsmiljö, men, vad är de behandlade med?

Jag kan inte ha några av de skor/kängor/stövlar som är behandlade för att stå emot ammoniak med följd att ett par kängor bara håller en säsong. Sedan släpper sömmarna alternativt så släpper sulan. Det blir dyrt och det är dåligt för miljön att hålla på och förbruka skor på det viset så, kan man kanske behandla kängorna själv med något och isåfall med vad?

Skulle det fungera med typ galoscher som du drar på utanpå skorna/stövlarna?
 
Vad gäller Ariat upplever jag att ridskorna håller väldigt dåligt för stalljobb och då gäller inga garantier om du mockat i dem. Däremot har jag ett par yardboots som ska vara behandlade för att hålla för stalljobb och de är som nya efter ett år.
 
Vad gäller Ariat upplever jag att ridskorna håller väldigt dåligt för stalljobb och då gäller inga garantier om du mockat i dem. Däremot har jag ett par yardboots som ska vara behandlade för att hålla för stalljobb och de är som nya efter ett år.
Så är det ju med alla ridskor. De är gjorda för att ridas i, även om många använder dem i stallet och sen rider i stövlar.

Jag har dock haft mina ariatskor länge trots att de enbart används som stallskor.
 
Grejen är den att rengöra dina stövlar efter du har knatat runt i smutsiga ammoniak bäddar.

Själv hade jag fodrade gummistövlar på vintern och spolade av dom efter användning och bytte till andra skor/stövlar vid ridning. När jag bodde och hade häst i Sverige

Det finns inget speciellt mot ammoniak vadjag vet, bara mer eller mindre vattentäta behandlingar och såklart rengöring först för det material du har.

Men beroende på hur många timmar du spenderar i ett par skor spelar ju roll med.

I mina ariat western boots kostade ca 2000kr och sömmarna gick efter ganska exakt ett år. Absolut inte exemplariskt skötta men skötta "ok".
Använde dom 8h/dag, 4 dagar/vecka.

Det är 1664 timmar på ett år. Det är 1.20kr per timme.

Jag är ok med att köpa nya varje år
Det vore ju konstigt om det inte finns något när tillverkare/åf skriver att deras skor är behandlade så att de står emot ammoniak.

Jag är inte bekväm med att slösa på pengar och miljö. Det var därför jag startade tråden. För att jag hoppas att någon vet vad det är skor/stövlar/kängor behandlas med när det står att de är behandlade för att stå emot ammoniak.
 
Maila en tillverkare med frågan?
Kan ju vara någon behandling man inte kan göra hemma. Kanske ngt när gummit tillverkas..
 
Det är väl materialet dom är gjorda av som står emot ammoniak.
Etenvinylacetat verkar användas i stövlar mot ammoniak på det jag har googlat fram.
Så att ha på nått själv är nog svårt
Ja frågan är ju. Det brukar stå att just att de är behandlade så då borde det ju inte vara något i själva materialet kan jag tycka.
 
Ja frågan är ju. Det brukar stå att just att de är behandlade så då borde det ju inte vara något i själva materialet kan jag tycka.

Jag lyckas inte hitta några stövlar eller skor där det står att dom är behandlade för att stå emot ammoniak. Kan du länka till några?
 
Det vore ju konstigt om det inte finns något när tillverkare/åf skriver att deras skor är behandlade så att de står emot ammoniak.

Jag är inte bekväm med att slösa på pengar och miljö. Det var därför jag startade tråden. För att jag hoppas att någon vet vad det är skor/stövlar/kängor behandlas med när det står att de är behandlade för att stå emot ammoniak.

Jag tror att det är BS från återförsäljare. Men. Vilka märken säger detta, kan du länka? De borde ju praktiskt ha en produkt mot detta då?
Och vad är deras skötselråd?
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 493
Senast: ghost
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 278
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp