"Behandlade för att stå emot ammoniak".

Det var superenkelt att hitta stallskor som är behandlade för att tåla ammoniak. Har ni googlat @Seabaz och @sweep
20201015_160152.jpg
 
Kollade på tillverkarens sida nu och det är sulan som är i gummi som är ”specialbehandlad” vilket mer troligen är att det är gummi som tål urin, osv. Och sulan är inte så hög så lädret tål inte ammoniak och kommer ju därför gå sönder rätt fort ändå.

”Kraftig och rejäl gummisula som är specialbehandlad för att tåla ammoniak.”

Så det är inga stallskor som tål ammoniak.... det är gummisula som tål...
 
Kollade på tillverkarens sida nu och det är sulan som är i gummi som är ”specialbehandlad” vilket mer troligen är att det är gummi som tål urin, osv. Och sulan är inte så hög så lädret tål inte ammoniak och kommer ju därför gå sönder rätt fort ändå.

”Kraftig och rejäl gummisula som är specialbehandlad för att tåla ammoniak.”
Förr, när jag kunde ha kängor som det stod skulle tåla ammoniak så höll de också i flera år. Mina blundstone t ex. höll i fem år innan de började ge sig i lädret där stålhättan slutade och då hade jag dem året runt varje dag på jobbet och varken sömmar eller sulan släppte. De sköttes överhuvudtaget inte. Nu håller ett par kängor max en säsong, dvs. i sju månader trots skötsel och då används de bara ett fåtal timmar/dag där mockningen bara är några minuter/dag. Kanske är det helt enkelt bara så att saker och ting inte håller som förr.
 
Jag har numera följande rutin. Jag går ofta i tennisskor i jobbet. När skorna är så där härligt sköna, men för utnötta för att kunna ha i jobbet, så kör jag dem till stallet. Där får de stå som stallskor. Jag kör ut till stallet i mina ridstövlar, byter i stallet till tennispjucken som bara är att hoppa i, sätter på mig ridstövlarna om jag skall rida. Sen kör jag hem i ridstövlarna. Den korta stund jag har dem på i boxen är ändå boxen mockad och det fastnar inga luckter. Jag har även funderat på att köra träskor i stallet men tror att det blir vanskligt när jag skall gå på sluttande spången till gödselstacken.
På vintern har jag ett par gamla skor från Viking som står emot kylan bättre. De luktar väl illa men jag bryr mig inte i stallet. Jag har slutat att köra bil i samma skor som jag mockar i. Det luktar mycket i bilen och i bilen har jag kunder, kollegor etc.
 
Grejen är den att rengöra dina stövlar efter du har knatat runt i smutsiga ammoniak bäddar.

Själv hade jag fodrade gummistövlar på vintern och spolade av dom efter användning och bytte till andra skor/stövlar vid ridning. När jag bodde och hade häst i Sverige

Det finns inget speciellt mot ammoniak vadjag vet, bara mer eller mindre vattentäta behandlingar och såklart rengöring först för det material du har.

Men beroende på hur många timmar du spenderar i ett par skor spelar ju roll med.

I mina ariat western boots kostade ca 2000kr och sömmarna gick efter ganska exakt ett år. Absolut inte exemplariskt skötta men skötta "ok".
Använde dom 8h/dag, 4 dagar/vecka.

Det är 1664 timmar på ett år. Det är 1.20kr per timme.

Jag är ok med att köpa nya varje år
Ett par vanliga gummistövlar håller ett halvår, utan att man går med dem i gödselbäddar. Mina som inte använts på sex månader läcker nu vatten upptäckte jag. :mad:
 
Förr, när jag kunde ha kängor som det stod skulle tåla ammoniak så höll de också i flera år. Mina blundstone t ex. höll i fem år innan de började ge sig i lädret där stålhättan slutade och då hade jag dem året runt varje dag på jobbet och varken sömmar eller sulan släppte. De sköttes överhuvudtaget inte. Nu håller ett par kängor max en säsong, dvs. i sju månader trots skötsel och då används de bara ett fåtal timmar/dag där mockningen bara är några minuter/dag. Kanske är det helt enkelt bara så att saker och ting inte håller som förr.
Tror lädret var bättre förr än vad det är idag. Ska vara billigt att tillverka och då tror jag tyvärr att dom drar ner på kvaliteten på lädret.
Jag har läderskor som jag haft i xx antal år som är fina än och nya som är fula efter 1 år
 
Tror lädret var bättre förr än vad det är idag. Ska vara billigt att tillverka och då tror jag tyvärr att dom drar ner på kvaliteten på lädret.
Jag har läderskor som jag haft i xx antal år som är fina än och nya som är fula efter 1 år
Gummistövlar är inte av gummi längre utan av plaster, det gamla lädret var mer miljöfarligt garvat så det är nog helt enkelt så att det gamla hållbara var framtaget med mer miljöovänliga metoder.
 
Gummistövlar är inte av gummi längre utan av plaster, det gamla lädret var mer miljöfarligt garvat så det är nog helt enkelt så att det gamla hållbara var framtaget med mer miljöovänliga metoder.
Jag tror det beror på att tillverkarna försöker optimera vinsten maximalt i precis alla led: billigast möjliga material från gummi till invändig väv och mellan- och innersulor i kombination med tillverkning i absolut billigaste land. Resultatet blir rent skräp, dyrt skräp skall tilläggas för priset är det enda som inte sänkts.

När jag började fjällvandra använde ungefär 60 % Tretorn Sarek, 20 % andra stövelfabrikat främst Nokia Finnjagd och kanske 20 % cellgummikängor av typen Lundhags eller Graninge. Sen såldes Tretorn till ett riskkapitalbolag och tillverkningen flyttade till ett låglöneland. Jag köpte ett par av dessa stövlar för en vandring Abisko-Nikkaluokta via Lapporten-Vistasvagge men kom inte ens till Lapporten innan stövlarna gick sönder och jag fick vända tillbaka. Jag har sen köpt ytterligare ett par Tretorn och även ett par Nokia och kvaliteten är nu om möjligt ännu sämre.

Det fanns innan folk som vandrade i femton år gamla stövlar deras pappa fjällvandrat i, nu är det inte ens att tänka på att gå i fjällen i ett par helt nya stövlar.
 
Gummistövlar är inte av gummi längre utan av plaster, det gamla lädret var mer miljöfarligt garvat så det är nog helt enkelt så att det gamla hållbara var framtaget med mer miljöovänliga metoder.
Precis min tanke!Tror man använde lite allt möjlig förr som knappast var bra för varken miljö, djur och människor 😱
 
Jobbar med mjölkkor och ägarna är uppenbart less på tillverkarna av 3torn, de spricker i gummit efter någon månad, förr höll de i åratal.
Håller med!
Bönderna här kör med granngården "lantbruksstövlar". Bekina steplite. Jag köpte också ett par. Jobbar förvisso inte med kor men de har redan överlevt betydligt längre än de tretorn jag haft innan..
 
Precis min tanke!Tror man använde lite allt möjlig förr som knappast var bra för varken miljö, djur och människor 😱
Frågan är ju hur det ser ut vid en livscykelanalys. Är det mer miljövänligt att byta skor/stövlar 4ggr/år än att ha ett par mer miljöfarliga som lever i 10+år? För mig känns det ibland som om vi tittar på en för liten del och så missar vi poängen. Det är ju inte så att det som är miljövänligt är miljöofarligt.
 
Frågan är ju hur det ser ut vid en livscykelanalys. Är det mer miljövänligt att byta skor/stövlar 4ggr/år än att ha ett par mer miljöfarliga som lever i 10+år? För mig känns det ibland som om vi tittar på en för liten del och så missar vi poängen. Det är ju inte så att det som är miljövänligt är miljöofarligt.
Precis. Skobranschen är en stor miljöbov. https://via.tt.se/pressmeddelande/k...-flyget?publisherId=3235427&releaseId=3273247
 
Frågan är ju hur det ser ut vid en livscykelanalys. Är det mer miljövänligt att byta skor/stövlar 4ggr/år än att ha ett par mer miljöfarliga som lever i 10+år? För mig känns det ibland som om vi tittar på en för liten del och så missar vi poängen. Det är ju inte så att det som är miljövänligt är miljöofarligt.
Jag hade gärn haft det så att materialen är miljövänliga och går att laga och återvinna . Jag har inget emot att få saker lagade
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 493
Senast: ghost
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 278
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp