Bukefalos 28 år!

behandling av spatt

V

vickan

är det någon som har erfarenhet av det?? hur går det till? vad heter behandlingsformen..? vad händer under behandlingen (intuti benet)??? tacksam för alla svar!!!!!
 
Jag har haft en häst med spatt. När hältan diagnostiserades genom röntgen såg vet att det på höger bak redan fanns en utläkt spatt och en aktiv på vänster. Jag fick motionera (lätt) hästen i tre månader och sedan komma tillbaka på röntgen. Vid återbesök kunde man se att det började läka och därför var hoppet gott. Jag fortsatte att rida och så småningom lärde vi oss både bytesserier och tramp och hästen såldes som läromästare och är det ännu.
Det som händer (tror jag) är att de två benen i glidleden väser samman till ett. Hästen kommer att vara lite stelare och behöver ordentlig uppvärmning och bör ridas varje dag för att förbli mjuk. Det går även att operera spatt då benen skruvas ihop och sedan får läka men det är inte säkert att det blir bra ändå. Hoppas att det hjälpte
 
Jag hade en ponny som fick spatt. Han sprutade först med tuppkam men det fungerade inte ens efter upprepade behandlingar. Till slut opererades han och blev bättre men inte bra. Han kunde dock fortsätta att tävla efter det (i dressyr) och ingen kunde se att han haft/hade spatt när han värmt upp ordentligt. Sök efter gamla trådar om spatt, ett litet tips bara!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
745
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: KLilja
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 099
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp