Behandling av strålröta.

Blomskan

Trådstartare
Hur ser behandlingsproceduren ut för strålröta?
Jag har aldrig varit med om detta tidigare nämligen.
Hur ska jag göra för att i tur och ordning;
Få bort det?
Hålla det rent?
Se till så att det inte kommer igen?

Vilka är era bästa tips?
Berätta även gärna var jag kan få tag i de eventuella produkter som ni rekommenderar.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Om det är mycket röta kan man behöva ta ut hovslagare/veterinär att titta på det. Om det inte är så mycket tycker jag det funkat bra att ställa fötterna i en hink med jodopax (hovis som tipsade om det) och sen för att hålla det borta skölja med jodopax eller tvätta med grönsåpa, i princip varje dag. Så fick jag göra och det funkade jättebra :) Grönsåpan är det bra om man tar en diskborste och verkligen skrubbar rent.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Tackar!
Hovslagaren kommer nästa vecka.
Han får då skära rent så mycket som går så jag ser var jag behöver vara extra noga.
Fram tills dess tänkte jag tvätta rent med såpa samt badda med jodopax, precis som du skrev. :)


Någon som har fler/andra tips?
 
Sv: Behandling av strålröta.

Min donna har lindrig strålröta, hovis sa åt oss att använda hovtjära ca 2 gånger i veckan, märkte stor skillnad redan efter första veckan.
Gör rent hovarna och penslar på tjäran, lätt som en plätt. :)
 
Sv: Behandling av strålröta.

Är det fickor så dränk bomull (jag använder en kvarts padd sån till ansiktet till mittstrålfårorna på min) i tjära och tryck in. När fickorna läkt ihop/vuxit ut såpass att bomullen bara lossna så pensla bara på tjära.

Enda som funkade på min av vad man kunde göra själv mellan hovisbesöken :-)
 
Sv: Behandling av strålröta.

Nr 1 är att hålla det torrt, dvs torr hage så gott det går. Be hovslagaren skära rent så det kommer in syra =bakterierna trivs inte i syrerika miljöer. Sen finns det massa medel att ha på. Mitt bästa tips är jodopax blandat med vatten, så det ser ut som té ungefär. Spraya på varje dag och var noga med hovkratsningen.

Äppelcidervinäger utspätt funkar också bra att spraya på!


Samt en jätte läsvärd länk: http://www.equileja.se/hovar/stralrota/
 
Sv: Behandling av strålröta.

Göra rent hoven, trätjära penslat i hoven. Torrt som möjligt i boxen, så hoven hinner torka till under natten. På min häst försvann det på två skoningar. Inte så allvarligt enligt hovslagarn.

Fick rekommendationen av hovis i början av nittiotalet, att trätjäran fungerade bättre än hovtjära.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Göra rent hoven, trätjära penslat i hoven. Torrt som möjligt i boxen, så hoven hinner torka till under natten. På min häst försvann det på två skoningar. Inte så allvarligt enligt hovslagarn.

Fick rekommendationen av hovis i början av nittiotalet, att trätjäran fungerade bättre än hovtjära.

Men det är väl samma tjära i båda?
 
Sv: Behandling av strålröta.

Nr 1 är att hålla det torrt, dvs torr hage så gott det går. Be hovslagaren skära rent så det kommer in syra =bakterierna trivs inte i syrerika miljöer. Sen finns det massa medel att ha på. Mitt bästa tips är jodopax blandat med vatten, så det ser ut som té ungefär. Spraya på varje dag och var noga med hovkratsningen.

Äppelcidervinäger utspätt funkar också bra att spraya på!


Samt en jätte läsvärd länk: http://www.equileja.se/hovar/stralrota/

MKT bra länk!
Tack så mycket!
 
Sv: Behandling av strålröta.

Men det är väl samma tjära i båda?

Samma kan det väl ändå omöjligtvis vara.

Trätjära köper man i färgaffären och det ska då vara äkta trätjära helt utan kemiska tillsatser.

Hovtjära köper man i ridsports butikerna och det är vare sig äkta trätjära eller helt utan kemiska tillsatser.

Prisskillnaden påminner dessutom om rena rama rånet.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Samma kan det väl ändå omöjligtvis vara.

Trätjära köper man i färgaffären och det ska då vara äkta trätjära helt utan kemiska tillsatser.

Hovtjära köper man i ridsports butikerna och det är vare sig äkta trätjära eller helt utan kemiska tillsatser.

Prisskillnaden påminner dessutom om rena rama rånet.
Vad är oäkta trätjära?
 
Sv: Behandling av strålröta.

Vanlig trätjära regerar på temperaturen. Kall trögflyttande, varm lättflytande. Luktar mera än hovtjäran. Hovtjäran lättflytande jämt. Har bådda. Hovtjära förebyggande. Trätjäran delviss för målning i stallet och om det behövs i hoven.
 
Sv: Behandling av strålröta.

jag har använt tjära i många år i olika former så jag bara undrade vad oäkta trätjära är för nånting
 
Sv: Behandling av strålröta.

Intressant. Min hovtjära (köpt på Hööks :p ) är trögflytande på vintern, speciellt just nu då den förvaras i kallstall. Inte så att den fryser, men den är betydligt "segare" än den där då det är varmt ute - märks när den ska på penseln.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Kopparsulfat är enligt min erfarenhet det som har funkat bäst på strålröta. Jag fick tipset av min hovis för många år sedan och det var som magi, rötan försvann fort som tusan.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Tips från hovis att behandla strålröta, köpa wc duck och kladda på. Doft ovidkommande.;)

Allvarligt så var det bland det bästa jag sett, när det kommer till medel för just strålröta. Tro mig, jag skrattade ordentligt till att börja med men efter att ha provat så kan jag säga det funkar.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Vad är oäkta trätjära?

Den utspädda som du köper på bl a ridsportbutiken, du skulle bli förvånad om du fick reda på hur mycket eller snarare lite tjära det är i dessa burkar.

Så jag har själv gått på färgbutiken när jag sökt trätjära, billigast så faktiskt. Man ska inte som hästägare luras av allt men vi är tyvärr lätta att lura.:meh:
 
Sv: Behandling av strålröta.

Min holländska hade förfärliga hovar när jag köpte henne, bortsett från att bakhovarna var deformerade av skorna så hade hon rejäl strålröta på alla fyra. Hovis tipsade mig om att ta gasbinda och "flossa", som en tandtråd, i fårorna för att få rent och sedan packa med bomull och nu minns jag inte vad jag hade för gucka, lotagen? Mest för att hinda smuts från att packa sig igen och för att underlätta rengöringen mellan verkningarna.

Det tog sin lilla tid men växte tack och lov bort utan problem. Jag använder sällan tjära men de ggr jag gör det så är det vanlig trätjära, som coari sa så är det mycket billigare och funkar utmärkt. Jag tror inte jag hade det mot rötan utan i förebyggande, när det är väldigt blött och geggigt ute långa perioder.
 
Sv: Behandling av strålröta.

Den utspädda som du köper på bl a ridsportbutiken, du skulle bli förvånad om du fick reda på hur mycket eller snarare lite tjära det är i dessa burkar.

Så jag har själv gått på färgbutiken när jag sökt trätjära, billigast så faktiskt. Man ska inte som hästägare luras av allt men vi är tyvärr lätta att lura.:meh:

Oh ja, en del i alla fall. Och står det island- före så blir det ännu dyrare. Jag brukar kolla vad som är den viktiga beståndsdelen i preparaten och sen köpa om det går en mycket billigare variant.
 
Sv: Behandling av strålröta.

kl
Hoppar in lite i tråden med ännu fler frågor!

Visst måste väl strålen vara helt torr innan man tjärar den, annars stänger man väl in fukten och det blir värre?

Finns det något man kan gegga in i strålen när den är fuktig som torkar ut över natten? Eller blir en bomullstuss jodopax bästa alternativet?

Zinksalva är ju uttorkande, skulle det kunna vara nått?

Har tidigare haft strålrötan från helvetet på min stackars häst och nu är det på gång igen...
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 768
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 274
Senast: warg
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
465
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp