Behöver akut juridisk rådgivning!

jennieflum

Trådstartare
För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av en familjemedlem.

När jag flyttade därifrån ombads jag att inte göra en anmälan i utbyte mot att jag inte behövde betala min hyra och att kontraktet skulle slängas.

Men för några dagar sedan fick jag ett brev från kronofogden där det stod att jag var skyldig mamman i familjen ca 15000 för obetald hyra plus el och ränta.

Av flera anledningar anser jag att detta yrkande är fel.
Och jag förklarar dessa nedan.
Det jag undrar är hur bör jag formulera mig i mitt bestridande, hur noga ska jag förklara?
Pratade med en person på konsumentverket som sa att om jag skrev att yrkandet var oriktigt på grund av preskriptionstiden så betydde det att jag godkänner avtalet (Hyresavtalet) som yrkandet grundar sig på, vilket jag inte gör.
Så undrar därför om det är ogiltigt på grund av nedanstående anledningar.
Och om man av dessa anledningar kan få det hävt?

För det första:
ogiltigt avtal

När jag blev tvungen att flytta akut ( från min far som var våldsam)
erbjöd sig en vän till mig att jag och mina två hästar kunde bo hos dom gratis, mot att jag hjälpte till med skötsel av djur, hushåll och hästträning.
Hade även möjlighet att flytta tillbaka till min mor,men då med ganska höga stallkostnader.
Och då min totala inkomst för tillfället var bara 5000 tackade jag naturligt vis ja till min väns erbjudande.
När jag och hästarna var inflyttade så fick jag veta hur det egentligen låg till.
Hon och hennes man ville att jag skulle ansöka om bostadstillägg på en hyra 4500, det dåvarande max beloppet utöver stallhyra som jag också helt plötsligt skulle betala, med motivationen det är ju försäkringskassan som betalar, så du betalar ju ingenting, så du bor ju här gratis.

Om jag hade haft körkort så hade jag fixat bil och släp och stuckit därifrån,men då jag inte hade detta och det var vinter och mer än en meter snö och ingen som kunde hjälpa mig att ta mig och mina hästar därifrån så tvingades jag skriva på ett hyres kontrakt, som utan tvekan skulle anses oskälig.

Speciellt då jag dagligen utförde arbete så som utfodring och vattning av familjens djur(hästar,hundar, katter,höns) ved hämtning,
eldning.
Då detta var den vinter med massa snöande och en temperatur på nästan 20 minus så var detta mer eller mindre ett heltids arbete.
Och sov jag i familjens vardagsrum,hade alltså ingen egen yta eller rum.
Deras motivation: du har ju tillgång till ett möblerat hus.
Vilket även var deras motivation till den väldigt höga hyran för en inneboende som inte hade eget rum och som var skyldig att sköta de dagliga sysslorna med djuren medans familjen var på arbete och skola.

För det andra:
Blev misshandlad av familjens dotter pojkvän som också var inneboende.
Men som varken betalade eller utförde sysslor.
Men eftersom han var en del av familjen så skulle han naturligtvis inte behöva göra detta..
anledningen till misshandeln var ett missförstånd där dottern glömt att hon lånade ut en sak till mig och skickade sin pojkvän för att förklara för mig att man minsann inte använder andras saker utan att fråga..
Varvid jag tyckte att det hade jag gjort och att hon kunde ta det med mig själv och inte hade något behov av att hennes pojkvän förde hennes talan.
sedan small det.
Misshandeln resulterade i bruten näsa krossad ytterled i lillfinger,spräckt över och underläpp, han var dessutom på väg att strypa mig och hade lyckats om inte hans flickvän ingripit.
skadorna och historien finns dokumenterad i mina journaler.
Efter denna händelse blev situationen ohållbar då alla levde på helspänn.
Då jag var rädd att det hela skulle upprepas och att det var tydligt att jag var i en farlig situation så hörde jag av mig till sos och fick en akut bostad.
Innan jag flyttade avtalade jag med mannen att jag inte skulle göra en anmälan.
Och han lovade att dom skulle slänga hyresavtalet, och att jag bara skulle betala för den mat och el jag förbrukat under de två månader jag och mina hästar bott där.

För det tredje:
Dom har inte hört av sig på 3år och 8månader och har inte häller skickat fakturor.
Preskriptionstiden på hyror är 2år.

Hur ska jag formulera mitt bestridande?, vad bör jag ha med?
Kan jag till exempel säga att yrkandet är oriktigt då avtalet det hänvisar till är ogiltigt enligt avtalslagen( har ingen aning om det )
eller ska jag hänvisa till de andra skälen, eller ska jag bara skicka in ett jag bestrider yrkandet med underskrift och utan förklaring?

Kan dom gå vidare med det här och har dom någon lag på sin sida som gör att jag är skyldig om det skulle gå till domstol?
Och vilka lagar och regler kan jag hävda för att påvisa att jag inte är skyldig att betala om det skulle gå vidare till domstol?
Hjälp!!!!
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Stackare!
Ring och säg att detta är avtalsbrott. Påpeka att preskribtionstiden för misshandel är längre. Det kanske kan räknas som övergrepp i rättssak att de mutade dig att fly din bostad mot att ej anmäla.
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Jag TROR att du kan bestrida utan förklaring.
Det är nämligen så att om de vill gå vidare mot din bestridan, så måste de gå via tingsrätten, vilket medför en massa extra kostnader plus att det inte är speciellt trevligt. Så ingen normal människa går till tinget för en räkning på 15000kr det kan hända att de får högre kostnader än så nämligen, och då har de gått back istället!!
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Bra att veta att det skulle kunna va övergrepp i rättssak..
Och skönt att höra att dom troligtvis inte går vidare när det gäller en sådan summa.
Det hemskaste med det hela är ju tyvärr att man tvingas genomleva allt igen.
Får se till att skicka in min bestridan i morgon och hoppas att är slutet med den här historien...

Tackar så mycket!
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Om de nu inte vill släppa sina krav mot dig, så lär även Skatteverket vara intresserade av att få in skatt på hyran..

/V
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Hävda att avtal är ogiltigt enligt avtalslagen 3 kap, 30-31 §§:

30 § Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits, framkallat densamma genom svikligt förledande eller ock insett eller bort inse, att den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd därtill av annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde.

dvs svek:

Två rekvisit ska vara uppfyllda:
1. vilseledande genom lämnande av oriktiga uppgifter eller underhållande av information
2. vilseledandet ska ha skett avsiktligen dvs. den som vilseleder ska ha uppsåt att göra det

Den som vilseleder kan antingen vara motparten eller någon annan. Det räcker att motparten är i ond tro om rättshandlingens tillkomst för att den ska vara ogiltig.



31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.

dvs Ocker: Bestämmelsen tillämpas restriktivt och det krävs ett uppenbart missförhållande mellan förmånen för motparten och det vederlag som utbetalats eller utlovats.


Dvs din fd "hyresvärd" har utnyttjat ditt trångmål (31§) samt undanhållit information (30§)för att få dig att skriva under hyresavtalet som jag upplever som utmynnat i ett klart obalanserat i förhållande avseende vad du skulle få för förmåner i förhållande till den hyra samt det arbete du förväntades utföra.

Dom har dessutom sedan ingått ett muntligt avtal med dig om att hyresskulden strykes mot att du inte anmäler misshandeln.
Om de bryter det muntliga avtalet genom att skicka en räkning kan du göra detsamma och polisanmäla pojkvännen med dina journaler som bevisföring.

Bestrid, kolla upp om du har rättshjälp i din hemförsäkring och ta hjälp av en jurist. Lycka till!
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Tyvärr är det så att dom skickat yrkandet på grund av att (pojkvännen) inte längre är en del av familjen.
Så skulle inte funka att använda det.

Och tyvärr har jag inte en hemförsäkring som täcker rättshjälp.. det var det första jag kollade...
Tyvärr så har jag inte mycket tid kvar att bestrida, då jag fick brevet i torsdags och samma dag skickade in delgivningskvittot.
Så det jag undrar är hur ska jag formulera anledningen till mitt bestridande?
Och vad ska jag ha som grund?
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Du behöver inte ange något när du bestrider deras fordran.

Ett enkelt brev till KFM där du förklarar att du inte anser att du är skyldig dem pengar och att du därför bestrider deras krav i helhet.

Sedan kan du slipa på dina argument inför en ev. sväng till Tingsrätten.
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Sorry hade lite bråttom när jag läste, tack så mycket! ska skriva detta.
:)
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Det finns ibland möjlighet att prata med en jurist en halvtimme antingen gratis eller mycket billigt för inledande råd. Jag är osäker på om det (alltid) är kommunerna som har denna hjälp eller om det (även) är advokater/jurister som gör det frivilligt/genom något samfund. I min kommun har man åtminstone tidigare kunnat boka tid för samtal med jurist på biblioteket, men det skulle även kunna var telefonkonsultation. Kan ju alltid var bra att prata med någon.

Ring till kommunen där du bor (om de har konsumentvägledning, soc eller någon administrativ funktion) och fråga om de vet.

Sedan finns det ju rättshjälp, men det kan vara lite krångligt att få och jag vet inte om det omfattar denna typ av frågor.


Upptäckte att om man googlar på "juridisk rådgivning" så får man flera träffar på byråer som ger gratis rådgivning. Ring en sådan!
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

När du svarar till kronofogden behöver du inte ange några skäl utan kan bara säga att du bestrider fordran och att du anser att du inte är skyldig dem några pengar.

Jag tror inte att de driver detta vidare till tingsrätten, men om de gör det så kan du ju åberopa i första hand att det inte finns någon fordran eftersom ni muntligen har avtalat att du inte skulle betala någon hyra utöver det som du redan hade erlagt i form av utförda tjänster. Redan det faktum att de inte har hört av sig på flera år för att få sina pengar talar ju rätt starkt för detta. I andra hand kan du åberopa att om TR skulle finna att det finns en fordran, så är den i varje fall preskriberad eftersom de inte har gjort gällande sitt krav förrän nu.
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Vilka vidriga människor det finns!

Om det nu mot all förmodan skulle gå till tingsrätten så tror jag inte att de har en chans. De har ju inte ens någon bevisning att du skulle ha bott där, än mindre nyttjat något de kunnat ta ut hyra för under flera år. Skulle vilja se den tingsrätt som dömer att du ska betala hyra för något som du inte använt och/eller avsagt dig.
Att de dessutom inte själva anmält pojkvännen för misshandel tyder ju på skyddande av brottsling och det är väl ett ganska allvarligt brott i sammanhanget?? Alternativt är det ju övergrepp i rättssak att övertala någon att inte anmäla ett brott med muta om att inte behöva betala hyra. Mycket konstigheter här på en gång tycker jag.

Dessutom är det väl bidragsbedrägeri att nyttja din sovplats på en madrass på golvet i ett vardagsrum för att få bostadstillägg. Det var ganska mycket pengar per månad och det kan ju i sig anses som ockerhyra. Tyvärr är det ju du som tagit ut bidraget så jag vet inte om det är så smart att ta upp det då det kan ligga dig i fatet.

Lycka till och hoppas du trots omständigheterna mår bra idag. Antar att du lärt dig att inte lita på någon i fortsättningen efter detta.
Uppdatera gärna tråden, är mycket intresserad av hur det går.
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Du har fått svar redan men jag vill bara tillägga att det torde vara ett giltigt skäl att bryta ett kontrakt (om det varit giltigt från början) om man får lov att fly hals över huvud i fruktan för sitt liv (vilket definitivt inte är någon överdrift i ditt fall). Jag har svårt att tro att dina fd. hyresvärdar har något att komma med faktiskt...
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

På vilket sätt menar du att det hjälper TS att hv betalar in skatt på hyresinkomsten?
 
Sv: Behöver akut juridisk rådgivning!

Det är än mindre vinning för dem vid en eventuell vinst i rätten om de behöver betala skatt på pengarna.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 510
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp