Behöver alla tips jag kan få!

Islandshästägsavmig

Trådstartare
Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är en väldigt nervös och tittig häst, vilket vi förstod när vi fick hem honom. Egentligen jobbade vi nog lite lite från marken när man ser tillbaka på det såhär men men.
Han har i varje fall nu det senaste halvåret i perioder tvärvägrat att följa mig, till paddock, ridhus men även in i stallet från hagen. Känns som vi försökt allt, att vara bestämd men också vara snäll och vänta ut honom vilket både sakerna inte gett något bra gensvar. Han blir bara mer tjurig om man är hård mot honom och om man är mjuk och låter honom ”vinna” så lär han sig att han kan. Jag känner mig helt vilsen i det här och skulle verkligen behöva alla råd och tips jag kan få.
Han är en känslig sort och man får inte vara på fel humör när man kommer, men att följa än tycker jag är normal hästhållning. Det funkar liksom inte annars, kan aldrig resa bort för han beter sig som han gör och om han kommer in i en sådan period så får ingen annan in honom.
En sak som kan vara en ledtråd är att han är väldigt flockbunden och älskar att vara med sin flock, tror detta har med hans nervositet att göra. Men detta går också upp och ner en del beroende på om det hänt något i hagen exempelvis eller dem varit uppstressade då klarar han inte av att lämna alls.
Tips, kritik, råd jag vill ha allt.
Och vi försöker jobba minst två dagar i veckan från marken, men det går ju inte om han inte är på humör heller. Blir checkad av kiropraktor rullande, tänder kollade osv så allt fysiskt kan man utesluta.
Nu behöver jag er hjälp!
 
Ta hjälp av en ridlärare eller tränare. Det hjälps inte att du har som ambition att träna 2 dagar från marken om du inte riktigt vet vad du ska träna på/när man ska ge eftergift/vad man letar efter. Din häst låter lite otrygg och jag tror den kommer bli tryggare när du förstår den lite bättre och blir lite mer effektiv i din kommunikation och blir medveten om vad du säger och när. Lycka till ☺️
 
Min häst verkar verkligen gilla akademik ridkonst. Där börjar man ju från marken och så fort vi båda två började lära oss lite mer tydligt hur vi kan kommunicera blev han mycket mer avspänd. Han är annars en sådan som fryser fast och är väldigt undvikande även om det inte ställer till med några problem då han är mjuk och lydig så bara man säger till honom gör han vad man ber om. Men den där skepsisen och tvärstopp så fort det blev lite osäkert vad jag ville blev mycket bättre snabbt.

Det kan ju vara ett alternativ, jag tycker det ofta är svårt att få hjälp från marken om det inte är mer regelrätt typ tömkörning eller lastproblem eller NH typ.
 
Ta ut en tränare av något slag, som kan hjälpa dig att läsa honom och bolla idéer om vad du ska ha för plan.

Personligen tycker jag att lättaste vägen till en hästs hjärta är via magen, men på senare år har jag fått se skräckexempel med hur det kan gå när personer utan tillräcklig hästerfarenhet och timing godistränar, så är du intresserad av att börja med klicker/positiv förstärkning så ta absolut ut en tränare först.

Din häst säger "jag vill inte".

Då får man klura på varför han inte vill, och vad du ska göra för att han ska säga "ja, jag vill!". Men ta hjälp med den här processen, av någon som hjälpt många andra ekipage.
 
Tycker han träningen ni gör är tråkig? om jag bara harvar runt i paddocken så tröttnar min häst, och då vill han varken bli fångad i hagen eller följa med in.
Om vi däremot varierar träningen med mer ute ritter, jobba löst, jobba för hand, osv, och göra många saker han tycker är roligt så blir han mer positiv till träningen och kommer glatt och möter mig i hagen eftersom han vill träna.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 169
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp