Behöver bolla..

I ett fall som ditt så hade jag väntat den tid som behövs och sedan använt KFM. Just för aspekten att inte lämna ut dina uppgifter eller ha direktkontakt med personen.

Som jag fattar så är detta en specialrutin hos KFM, där de mer agerar som en faktureringsfirma/inkassobolag åt brottsoffren. Troligen skapad bl.a. för att det inte ska vara nödvändigt att ha kontakt med gärningsmannen för att få pengarna. Den "vanliga" kronofogdeprocessen, med risk för betalningsanmärkning och utmätning, blir bara aktuell om det inte betalas enligt den första rutinen.
 
Hittade detta, vilket innebär att för min del hade jag tillskrivit gm och lämnat information om konto etc och sedan inväntat det KFM skickar ut.
----
Målsägande kan få hjälp av Kronofogden att få ut det skadestånd som man har rätt till. Om man har rätt till skadestånd informerar domstolen Kronofogden om det. Man får sedan ett brev från dem där de frågar om man vill ha hjälp med att få in skadeståndet.

Om man vill ha hjälp fyller man i en blankett och skickar den till Kronofogden. De utreder då om gärningspersonen kan betala. Om han eller hon kan göra det ser Kronofogden till att skadeståndet betalas.
-----
https://www.jagvillveta.se/14-17-ar/ersattningar/vad-kan-man-fa-ersattning-for/skadestand
 
Jag tycker domen var riktig och straff och skadestånd följer gängse praxis vad jag kunnat finna. Som jag förstod var den här mannen så berusad att han har stora minnesluckor över vad som hände, så kanske domen leder till något gott för honom också och att han drar ned på sin alkoholkonsumtion.

Det som stör mig är hur centerpartisten och ministern Eskil Erlandsson kunde komma undan med samma beteende trots att det var tre kvinnor som målsägare och målet prövades i hovrätten som då ansåg att gärningen inte var tillräcklig för att rubriceras som sexuellt ofredande. Men han nekade och hade en kändisadvokat med kontakter.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·
Kropp & Själ Orkar inte skapa ngt anonymt konto. Jag är INTE akut självmordsbenägen så ingen behöver ringa polisen på mig. Mitt ex låter mig inte...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 134
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 092
Senast: Luff
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp